Toon posts:

[Linux] Vreemde Vastlopers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De laatste tijd doet m`n linux server nogal vreemd, hij hing de laatste tijd al een aantal keer vast, dus ik denk: ik installeer hem eens opnieuw. Tijdens de installatie bleef hij vaak oppeens hangen en ging niet verder (meestal precies tijdens dezelfde package), toen een andere distro geprobeerd, en precies hetzelfde probleem. Ook heb ik een aantal keer tijdens de installatie spontaan een reboot gehad ( tijdens het kiezen van de timezone ). Uiteindelijk heb ik na tientallen keren toch de installatie voor elkaar gekregen. Tijdens het booten gaf hij toen enkele "Segmentation Faults" en het systeem was zeer instabiel, bij het starten van een programma hing ie vrijwel meteen spontaan vast, en is er niks meer te beginnen. Ik heb Slackware 8.1 geprobeerd en Redhat.

**Ik heb memtest86 al gedraait, en ook met ander geheugen geprobeerd, het ligt dus niet aan het geheugen**

Ik heb nagezocht dat een "Segmentation fault" vrijwel altijd een softwarematige fout is, maar ik vind het vreemd dat ik hier dan nooit eerder last mee heb gehad. En waarom komen ze nu allemaal tegelijk? het moet haast wel aan een hardware-onderdeel liggen.

Ik vroeg me af waar dit aan kan liggen, en of er een oplossing voor is.

Verwijderd

Zie de FAQ, het is meer dan alleen geheugen, kan allerlei kapoete hardware zijn. :).

edit:
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 27/12 en dan "Linux of Linuxprogramma's crashen op willekeurige momenten (segfault, signal 11, etc..). Hoe kan dit?".

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik allemaal al doorgelezen, maar vind niet echt een aanknopingspunt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Linux of Linuxprogramma's crashen op willekeurige momenten om nog iets specifieker te zijn.

Heb dat niet voor niets geschreven natuurlijk :)

Maar in ieder geval goed dat je memtest iig al hebt geprobeerd. Er staan in de FAQ nog een paar mogelijke oorzaken, en een lijstje naar een andere FAQ uit het hardware-forum. Spontane reboots e.d. op random momenten zouden bv. door een voeding met te weinig vermogen kunnen komen, of gewoon brakke hardware.

Verwijderd

Nouja, je zegt dat je memtest86 hebt gedraaid - heb je een overgeclockte CPU? Heb je een andere mobo/CPU geprobeerd? Dit is nogal tere hardware en gaat snel kapot. Ligt waarschijnlijk daaraan...

edit:
WILKE!!!!!111111111 :P.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 18:04 ]

Verwijderd

Heb je meer info ? Beetje lastig zo om te zeggen wat het is. Ik deel je vermoeden dat het hardware is, maar kijk je logs een na op meldingen en ook dmesg maar even.

Verwijderd

Topicstarter
het zijn geen reboots, het systeem hangt gewoon helemaal vast zodra ik iets ga doen

Ik heb geen overgelockte dingen

Verwijderd

Topicstarter
Net even alle log files bekeken, niks te vinden wat duidt op een fout...

Verwijderd

probeer is een kernel met magic sysrq gedoe....als dat niet werkt.....hebben we meer info. probeer de "load default settings" in je bios is....
welke kernel? welke c libs? temperatuur? (lm-sensors) geluid van hdd?
wat voor kaarten heb je er in zitten?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 21:51 ]

• Wilke

Haha, heb je spuit 11 ook hoor!

Maareh...het eerste waar ik denk is toch hardware...Linux heeft meestal niet de neiging spontaan volledig te crashen ofzo. Helemaal niet als echt niet voorspelbaar is wanneer...

Verwijderd

Topicstarter
neej, ik dacht zelf ook hardware..
Load default settings in mn bios heb ik al een keer geprobeerd, de temperatuur van de processor is in orde, geluid van de HDD is normaal, geen gekke tikken ofzo.

Systeem info:
100Mbit 3Com netwerkkaart
Agp videokaart
2x256mb SDRAM @ 100mhz
AMD Athlon 700mhz
ABit KA7 Moederbord
Maxtor 40gb hdd
CD rom
Kernel 2.4.18 (default slackware)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 23:17 ]

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Tjah, Je kan hardware gaan testen. Trek je ethernetkaart er uit, en kijk wattie doet. Duw er een ander (pci) videokaartje in, haal je cdspeler los...
Als het mogelijk is vervang mobo en/of proc een keer.
Het lijkt idd erg op een hardwarefout.

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Segmentation fault heb ik ook :)

Opgelost door een andere kernel te installeren (wel een standaard debian kernel)

Probleem gefixed en nooit meer gehad :)

Nog effe de andere postjes gelezen en ik zag dat je de 2.4.18 gebruikt hebt, die had ik ook en ook dit probleem,

Effe een iets oudere pakken en je problemen zijn voorbij

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 07:06 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik merkte bij mij dat ik de hele tijd HD vastlopers had met oopsen en panics en zo. Bleek gewoon te warm te zijn in de meterkast(staat een condensdroger naast) wat extra fans erin en geen gezeik meer.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan het dan dat ik hier eerder nooit last mee heb gehad, ik draai al bijna een jaar 2.4.18..

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 08:56
Is je server geaard?

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ohh, niet een leuk probleem aan gezien die moeilijk te achyter halen is.

Maar wat ik vermoed jij zelf en de rest ook is dat het je hardware is.

Kan je je CPU veranderen? Kan zijn dat die versleten is.

Wat je kan doen om dit te testen.

Pak een 2 computer
Zet de HD van de server er in.
Install alles. geeft die hier problemen dan is het je HD
Doet alles het?

plug dan je kaarten 1 voor 1 in die computer. En kijk na iedere kaartw at die doet.
Dan kan je ook nog het geheugen proberen om te zetten. Als het kan.

Nog geen problemen?

In je server zit nu als het goed is alleen het volgende in.
CDROM speler, geheugen, CPU en moederbord. ATX voeding

plug de HD en eeen VGA kaart terug.
start de server
Denk dat je nu het probleem weer terug hebt.
Als dit het geval is.
Kan het alleen nog maar aan je CPU,moederbord of je voeding liggen.
Zo niet zet dan de kaarten weer 1 voor. tot dat je je probleem weer terug komt.

Is het eeen kaart. Heeft die een conflict met een IRQ?

En zo ga je dan debuggen

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij is geaard, en ook de temperatuur is in orde

Ik zal als ik tijd heb wica's tip eens opvolgen B)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ander geheugen getest, HD in andere IDE aansluiting.. zonder resultaat, hij blijft gewoon spontaan rebooten en hangen, nu zelfs al bij het laden van de slackware CD ;(

verder nog tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 22:18 ]

• Cafe_de_beuk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Misschien moet je hem eens ontstoffen, heeft mijn neefje ook gehad... Koeling onder het stof hij schoonmaken en het was weer goed :)

[ Voor 57% gewijzigd door Cafe_de_beuk op 27-01-2003 22:35 ]

Don't go mad, go linux

Verwijderd

Topicstarter
Echt veel stof zit er niet in, hij staat helemaal stofvrij ;), maar ik zal eens checken.

Net even een andere HDD geprobeerd (oud dingetje van 500Mb), toen kreeg ik bij de installatie meteen veel segmentation faults te zien, en liep ie ook helemaal vast

• Wilke
[Doe eens gek mode]

En als je Win2k er op installeert, werkt dat wel of is dat ook een crash-festijn :?

[/doe eens gek mode]

Ik wil nu ook echt zeker weten eigenlijk dat het aan de hardware ligt. Als win2k ook niet stabiel draait, weet je het echt 100% zeker.

Dan is de standaard procedure:
  • Kast open en op een bereikbare plaats (bureau) leggen.
  • Alles behalve videokaart, mem, CPU en mobo eruit slopen (okay, CDspeler en HD ook nog natuurlijk)
  • Aansluiten en booten, kijken of het beter werkt
  • Ja: een voor een dingen erbij doen, kijken wanneer het mis gaat. Kan ook aan te zwakke voeding liggen (!)
  • Nee: Het geheugen, CPU, voeding, of mobo zijn brak (in volgorde van waarschijnlijkheid). Geheugen heb je uitgesloten met memtest, CPU zal het dan ws. ook wel doen...dus voeding of mobo trekt 't dan niet?
Zou op dit moment eens m'n voeding gaan checken..misschien levert die gewoon niet genoeg stroom om alles te laten werken. Dan zou het ook kunnen dat het ineens wel weer werkt als je onnodige dingen verwijderd, maar dat het dus toch niet aan een van de verwijderde componenten ligt...

Verwijderd

Wilke schreef op 28 January 2003 @ 00:58:

Ik wil nu ook echt zeker weten eigenlijk dat het aan de hardware ligt. Als win2k ook niet stabiel draait, weet je het echt 100% zeker.
maak daar ff 99% van..... :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb WinXP geprobeerd, en toen kreeg ik al vrij snel blauwe schermen.. maar ik probeer nog even verder met Wilke's tips!

Verwijderd

en staat er toevallig een tv, microwave of zeeeer goedkope monitor naast je pc? (straling?)
en zijn alle kabels gaaf? een breukje in je ide kabel doet wonderen :)
je kan in je bios je serieele en paralelle porten ff uitzetten en de irq instellingen nakijken. en ook kan het zijn dat je "pnp os" ff uit moet zetten...
soms kan het helpen om _alle_ kaarten en kabels er uit te trekken en ze er weer opnieuw in te stoppen.
zit er genoeg ruimte tussen je kast en je mobo?
wat voor agp kaart?
en als je de helft van je geheugen er uit haalt?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zometeen maar eens even Debian proberen dan, kijken of er vooruitgang in zit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onderstaande zaken er een voor een uitgehaald of omgeruild.
-Hard Disk
-CD-Rom
-Memory
-Netwerkkaart
-Videokaart
-Floppy
De PC blijft echter nog steeds op de meest vreemde momenten vastlopen/rebooten... Het heeft dus niet echt veel zin gehad.
Mijn conclusie is dat het ligt aan OF de processor, OF het moederbord.. ( de enige 2 die ik niet getest heb ;)).

Iemand nog tips waar ik iets mee kan??

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat ik nog niet gelezen heb: check je voedings-voltages eens:
installeer lm-sensors, en volg je voltages eens in de tijd. Met name de Vcore en 5 volt lijn: schommelen ze (erg = >5%) als je computer van idle naar 100% load gaat :?
Dat is een goede manier om je voeding te testen op mogelijke failures.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan toch vrijwel niet aan de voeding liggen?? Deze heeft het bijna een jaar zonder enkel probleem gedaan

• AlterEgo
  • Niet online
Wel dus: ook voedingen worden oud en verslijten.
Ik heb ook wel eens na drie jaar trouwe en foutloze dienst binnen 2 dagen een PC tientallen keren zien vastlopen. 5 V voltage zwabberde als een gek. Daarna begon het te stinken. De voeding was barbecue-stuff geworden.
Alle andere hardware was heel, afgezien van een ietwat beschadigde voedingsconnector op het moederbord, waar alle 5V aansluitingen ietwat gesmolten waren.
Met een nieuwe voeding draait het spul al weer een half jaar zonder 1 probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 23-02-2003 22:22 . Reden: tiepen: ik zal het wel nooit echt onder de knie krijgen.... ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel vreemd dat ie dan meestal op precies dezelfde momenten vastloopt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 13:24

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 22:28:
Wel vreemd dat ie dan meestal op precies dezelfde momenten vastloopt
"De meest vreemde momenten" zei je eerder B) ;)

Maar wat zijn die "dezelfde momenten" dan? Gebeurt er op die momenten ook iets specifieks waar je het eventueel aan toe zou kunnen wijzen? CPU belasting? Gebruik van HD of CD-ROM?

Eerder zei je ook dat je veel last had van segvs. Zijn die random of telkens in dezelfde programma's? Indien het laatste, welke programma's? Zijn die segv's zomaar ineens begonnen, of was er een aanleiding voor?

• AlterEgo
  • Niet online
Ik vond zojuist een degelijk artikel:
Linux hardware stability guide.
Deel 1 gaat over CPU and memory troubleshooting.
http://www-106.ibm.com/developerworks/library/l-hw1/
Deel 2 gaat over Drivers, IRQs, and PCI latency
http://www-106.ibm.com/developerworks/library/l-hw2/

FAQ-waardig als je het mij vraagt (maar wel Engelstalig)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Die zijn inderdaad aardig, ik heb ze toegevoegd :)

Verwijderd

Ik heb een probleem met het installeren van linux (verschillende distro's: Mandrake 9, Redhat 8, Redhat 7.3, PKLinux, ASPLinux). Ik probeer op mijn VIA EPIA computer op een 3.5GiB partitie Linux te installeren, de eerste keer dat ik met Linux werk trouwens, maar ik heb al eerder met FreeBSD gewerkt en Linux is alleen maar gebruiksvriendelijker wat dat betreft. Als ik Redhat via FTP Install of Mandrake via CD probeer te installeren blijft de installer halverwege hangen: mijn muis doet het nog, ik kan nog naar consoles escapen, maar de installer doet niets, zelfs na een uur is er nog geen kraakje van de harddisk of blimpje over m'n netwerk geweest. ASPLinux en PKLinux geven een kernel panic 11, maar ik wil liever Redhat of Mandrake hebben, die zijn een stuk meer mainstream, meer software (vooral omdat Redhat met een eigen kernel werkt). Is er dus iemand die mij kan zeggen waar het aan ligt, het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het aan de netwerkcontroller van VIA ligt, maar als ik de Mandrake CD boot terwijl de controller gedisabled staat in de BIOS hangt hij nog.

[typo gemaakt]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

RoadRunner84:
Open maar liever een eigen topic, anders is dadelijk verderop in het topic niet meer duidelijk wie op wie antwoordt e.d. :)

Verder kan het helpen als je even uitzoekt om welk moederbord of welke chipset het precies gaat. Ook vraag ik me af wat je bedoelt met "kernel panic 11", maar dat mag je in je eigen topic verduidelijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
"De meest vreemde momenten" zei je eerder B) ;)

Maar wat zijn die "dezelfde momenten" dan? Gebeurt er op die momenten ook iets specifieks waar je het eventueel aan toe zou kunnen wijzen? CPU belasting? Gebruik van HD of CD-ROM?

Eerder zei je ook dat je veel last had van segvs. Zijn die random of telkens in dezelfde programma's? Indien het laatste, welke programma's? Zijn die segv's zomaar ineens begonnen, of was er een aanleiding voor?
Ja, tijdens de installatie hing ie meestal tijdens dezelfde package.. of bij het selecteren van de tijdszone.. Als de installatie eenmaal gelukt is na een aantal keer :), dan hangt ie vast zodra er enige activiteit is, bijvoorbeeld iets compilen of starten.
Die segmentation faults gaf ie eigenlijk alleen aan tijdens de installatie een paar keer, en tijdens het booten, maar daar heb ik nu geen last meer van

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmja, dat zijn iig problemen die je waarschijnlijk krijgt bij brakke hardware.

Probeer anders eens de CPU te underclocken, of het voltage iets te verhogen. Koeling heb je al gecontroleerd? Heb je het moederbord al fysiek bekeken? Misschien heb je van die beruchte lekkende condensators... De voeding kan het eventueel ook zijn.

Verwijderd

ABit KA7 Moederbord....
check je elco's !!

Verwijderd

Topicstarter
Elco's??? waar zitten die precies ;)
Voeding moet ik ook nog ff checken ja, misschien dat het voltage flipt als ie belast wordt ofzo

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 26 February 2003 @ 00:07:
Misschien heb je van die beruchte lekkende condensators...
Goeie tip :D, net ff gechecked en inderdaad, onder de condensators zit een soort zwart spul :Y) Heb al een artikeltje gevonden erover, denk dat ik eens ff mn soldeer spullen ga pakken :D?

Thanks allemaal!!!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan het trouwens zo zijn dat als deze condenstators kapot zijn, je hele systeem enorm veel stroom trekt?? de laatste 2 maand was de stroomrekening namelijk meer als 2x zoveel geworden...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

De stroomrekening van een heel huishouden? Zoveel trekt een computer echt niet hoor :)
Ik denk niet dat kapotte elko's het gebruik van een computer merkbaar verhogen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
w00t - condensators ontploft? Nog maar 1 keer voorgehad (In een 286), kwam er een roze rook uit en stinken...

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
je kan je abit opsturen hoor. Was laatst op de frontpage

Verwijderd

Topicstarter
Hijs 2e hands, en heb er geen papieren etc van ;) , maar ik heb het al voor mekaar denk ik
Pagina: 1