Toon posts:

Aanmelden bij 2 domeins

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem: ik wil met mij laptop soms aanmelden op het domein op mijn werk (WERK.NL) en soms op mijn domein thuis (THUIS.NL). Ik heb op mijn laptop winXP draaien. Als ik die opstart krijg je het login scherm waar je je domein kies (of lokaal) in dat dropdown menu wil ik dus kunnen kiezen uit mijn thuis domein, mijn werk domein of lokaal inloggen.

Kan dit, en zo ja hoe?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

netswitcher?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Windows XP (en alle ander NT based windows) kunnen dit niet. Maar er zijn wel truukjes en applicaties voor. Ik heb het nog nooit gebruikt omdat ik er maar weinig goede reacties over heb gelezen.

Een optie is een trust tussen WERK.NL en THUIS.NL. Maar dat lijkt me uitgesloten. :)

http://www.hroling.nl

Verwijderd

volgens mij is dit niet nodig, als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt dan kan je toch gebruik maken van alle diensten.
bijvoorbeeld als je dan contact wil met werk.nl van de printer kan je daar toch gewoon heen gaan en een wachtwoord invullen als je maar een account in dat domein hebt.
daarnaast als je in een domein zit kan je altijd lokaal inloggen op de computer waar je achter zit. maar standaard met gewoon windows nt en verder ... kan je maar lid zijn van 1 domein tegelijk.

success

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:28

CTVirus

Dexterslab FAN

Je kan misschien thuis door via een vpn op het domein in te loggen, toch alletwee voor elkaar krijgen. Want bij een vpn kan je een extra domeinnaam opgeven.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Onder NT4.0 kon je meerdere opstart profilen kiezen. daardoor kon je gewoon standalone werken, of je aanmelden bij een domein. Neem aan dat dit ook weer kan met xp. Weet alleen niet waar :-)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Als je de keuze uit het drop-down boxje wilt hebben zal er een trust moeten zijn tussen je beide domains.
Die optie is waarschijnlijk uitgesloten zoals ook werd opgemerkt door Bolke.

Verder heb je onder Xp ook gewoon verschillende opstart profielen, maar dat zijn hardware profielen. Zaken als domain-logon info blijft in beide gelijk.

netswitcher is idd een tooltje die onder w9x heel makkelijk kon switchen tussen verschillende netwerk situaties, maar ik betwijfel of dat werkt onder XP.

het makkelijkste is om lokaal in te loggen met een usernaam die ook bekend is op de 2 domeinen, met exact hetzelfde password.
Dan werk je lokaal, maar je kan wel overal bij.

De oplossing van CTvirus is leuk, apart en kan werken, maar is erg omslachtig.

Verwijderd

Dual-boot maken en de ene installeren voor thuis en de andere voor op je werk ;)

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde, maar dan dat ik met mijn laptop bij diverse klanten langs ga.

Ik heb het zo gedaan, dat mijn notebook gewoon in een werkgroep zit. Dan kan ik met commando's als Net Use ed. (of met het programmaatje NetConn van Breezin-software) gewoon naar de shares van diverse servers connecten. Hij vraagt dan wel per keer dat ik er ben 1x om mijn naam, wachtwoord en domeinnaam, maar dat onthoudt hij voor de rest van de dag dan. Dit werkt ook goed met Exchange en bijv. printers.

Het grote voordeel hiervan is ook dat je niet per domein verschillende bureaubladen, startmenu's enzo hebt.

Edit: Naar aanleiding van de reactie van PassY:
Inderdaad ja, vergeten erbij te melden. Bij username moet je dan vaak ook de domeinnaam erbij zetten terwijl daar geen vakje voor is. Ik gebruik zelf meestal: DOMAIN\Username

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 15:22 ]

Verwijderd

bij username invullen

je loginnaam gevolgd door een @<domain>

voorbeeldje: Mithrandir_XP@werk.nl

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 14:32:
bij username invullen

je loginnaam gevolgd door een @<domain>

voorbeeldje: Mithrandir_XP@werk.nl
Ja, maar daar heb je dus wel een trust tussen die twee domains voor nodig :(

We kunnen er denk ik wel van uit gaan dat je thuisnetwerk een beperkt aantal servers heeft. Maak daarom even een command filetje "logthuisaan"
code:
1
2
3
4
NET USE \\SERVER1\IPC$ /U:THUIS\Mithrandir_XP %1
NET USE \\SERVER2\IPC$ /U:THUIS\Mithrandir_XP %1
...
NET USE \\SERVERn\IPC$ /U:THUIS\Mithrandir_XP %1

Opstarten als "logthuisaan <password>"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1