Ontzettend oude netwerkkaart identificeren

Pagina: 1
Acties:

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Topicstarter
Hey, zoals de titel al zegt:

Ik heb [volgens mij] een netwerkkaart, een ding met 4 poorten, uit 1988 van Computone Systems gevonden in een oude server8ige 386 33Mhz.

Heel vaag allemaal dus, ik heb al gezocht op de cijfertjes die erop staan, maar no luck so far...

Dus mijn vraag is:
Hoe kom ik erachter wat het voor ding is?
Het enige ding waar ik em in heb gezet is een P75 met windows 95 erop, en die vindt en herkent em helemaal niet.

Pics komen eraan...

de cijfertjes enzow:
code:
1
2
3
4
 © 1988 Computone Systems Inc. Assy
3-01140 REV
FAB 1-11045 REV C. 
Made in USA

D'r zitten nog wat van die dip switches op, zo'n blokje. Ook een paar gewone jumpers...

pics
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=48321
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=48322
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=48323

[ Voor 20% gewijzigd door Scatman_II op 23-01-2003 16:37 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49
Dit is denk een 10mb kaartje met een 4 poorts hub ingebout

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De kans dat er in 1988 een multi-port Ethernet-kaart was, is niet zo groot.

Ik ben bang dat je hier een multi-port seriele kaart hebt, en dat de oorspronkelijke toepassing van de server in inbel-server was, bijv. een BBS. Ook multi-port seriele kaarten gebruikten RJ-45 connectoren. Het zou zelfs een multi-port modem-kaart kunnen zijn.

Even aan het zoeken geweest : Computone had producten genaamd ValuePort en IntelliPort, een multi-port seriele kaarten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Ga je nog meer veranderen of niet :+ Elke keer dat ik reload is het weer anders :)

Ik heb ook even google geraadpleegd en het valt me op dat de fabrikant toch nog wel eens genoemd wordt maar ik nergens een officiele site ervoor tegenkom.

De kaart zelf komt mij wat vaag voor, zo met 4 in-/-uitgangen? Maar goed, oude servers zouden wel een systeem zoals dit ofzo hebben gehad. Zou het nu ook wel handig vinden moet ik zeggen, spaart weer een PCI-slot.

Mag ik ook vragen wat je ermee van plan bent dat je het wilt weten :D

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Gewoon ff gegoogled.... : http://techlibrary.bankte..._837&type=ORG&x=332514345

Hier moet je wel verder kunnen komen..
Had je zelf ook kunnen doen :|

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 23:27 ]

• mvdejong

mvdejong

vehpol schreef op 23 januari 2003 @ 16:41:
De kaart zelf komt mij wat vaag voor, zo met 4 in-/-uitgangen? Maar goed, oude servers zouden wel een systeem zoals dit ofzo hebben gehad. Zou het nu ook wel handig vinden moet ik zeggen, spaart weer een PCI-slot.
Op zich bestaan netwerk-kaarten met meerdere poorten al lang. Er waren zelfs 4-poorts 10Base-T kaarten voor de ISA-bus, hoewel dat nogal complex is om de hardware en drivers voor te bouwen. Tegenwoordig zit er op een 4-poorts 10Base-T/100Base-TX-kaart een PCI-PCI-bridge, en dan 4 normale Ethernet-chips, zodat het ding als 4 losse kaartjes kan worden aangesloten. Ze zijn niet eens zo duur. Compaq heeft/had hele luxe kaarten (NC3131), 2 dual-speed poorten, plus ruimte voor een module met ofwel nog 2 dual-speed poorten, ofwel een Gigabit-poort.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook PCI-kaartjes die 4 poorten naar buiten hebben, maar ook een interne poort. De interne poort is daadwerkelijk een "netwerk-kaart", maar de kaart bevat hub- of switch-logica, zodat je effectief een 5-poort hub of switch hebt, waarvan 1 poort al bezet is door de computer waarin de kaart is geplaatst.

Maar, dit ouwe ding is een 4-poorts seriele kaart.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik verveelde me, dus ik heb even door-ge-googled voor je. Mijn gokje:

Computone ATVANTAGE X 4 port (aka: Computone AT-X4P).

do not underestimate the power of a sharp mz-700

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
drogoul schreef op 23 januari 2003 @ 16:56:
Ik verveelde me, dus ik heb even door-ge-googled voor je. Mijn gokje:

Computone ATVANTAGE X 4 port (aka: Computone AT-X4P).
Heb even de webiste van computone opgezocht in the archive en daar kwam ik een website uit 1996 tegen waar een intelliport II en een valueport staan die erg lijken op bovenstaand kaartje..

Overigens zijn beide kaarten inderdaad multi I/O kaarten, geen netwerkkaarten oid.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben ff op Total Hardware gaan kijken en vond deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.groove-trax.de/jumper/i/C-D/51438-1.png
INTELLIPORT II ISA-4R VER.1

Oslik blyat! Oslik!

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
Wow, dit had ik niet verwacht jongens, bedankt :)
BHZ-Robert schreef op 23 January 2003 @ 16:41:
Dit is denk een 10mb kaartje met een 4 poorts hub ingebout
Ja, dat hoopte ik dus ook, kon ik wel gebruiken nl...
mvdejong schreef op 23 January 2003 @ 16:41:
De kans dat er in 1988 een multi-port Ethernet-kaart was, is niet zo groot.

Ik ben bang dat je hier een multi-port seriele kaart hebt, en dat de oorspronkelijke toepassing van de server in inbel-server was, bijv. een BBS. Ook multi-port seriele kaarten gebruikten RJ-45 connectoren. Het zou zelfs een multi-port modem-kaart kunnen zijn.

Even aan het zoeken geweest : Computone had producten genaamd ValuePort en IntelliPort, een multi-port seriele kaarten.
Helaas... Het gaat hier dus om een soort modem gewoon? Dat zou wel jammer zijn...
vehpol schreef op 23 January 2003 @ 16:41:
Ga je nog meer veranderen of niet :+ Elke keer dat ik reload is het weer anders :)

Ik heb ook even google geraadpleegd en het valt me op dat de fabrikant toch nog wel eens genoemd wordt maar ik nergens een officiele site ervoor tegenkom.

Mag ik ook vragen wat je ermee van plan bent dat je het wilt weten :D
Ja, sorry voor het steeds changen net :P
Ik was van plan em in een P75 te zetten die ik van een oom heb gekregen en die als server / router / proxy te gebruiken voor m'n breedband verbinding die ergens deze maand binnenkomt...
Anders moet ik 2 netwerkkaartjes kopen nl...

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
/me gaat nu even uitzoeken wat ik dan met een multi-port seriele kaart kan :P
Ik dacht alleen dat serieel een heel ander soort iets was, wat voor dingen kon je erop aansluiten dan?...

Hm, ik herinner me nu dat er een monitor bijzat die ook nogal behoorlijk vaag was, zaten 2 'printerpoorten' op [Iets kleiner], een gewone VGA aansluiting en aan de zijkant iets wat op een modem / netwerk aansluiting leek...

Zou het kunnen dat die dingen met mekaar verbonden waren en zo iets deden?...
[Vraag me niet wat dan de meerwaarde ervan zou zijn :? ]

Iets over gevonden:
tokenring heeft net als UTP 2 snelheden....4mbit en 16mbit (UTP : 10mbit en 100mbit)

4mbit is met een compoort/vga achtige aansluiting, 16mbit is met een wat op het oog lijkt op een normale UTP RJ45 connector
"tokenring' Maar wtf sluit je daar op aan? :D

[ Voor 23% gewijzigd door Scatman_II op 23-01-2003 17:47 ]

Verwijderd

Dat was dus een terminal.

Vanuit deze kaart van jouw gingen kabeltjes naar een stekker wat aan de andere kant een 25 pins (printer) stekker is, die ging in de terminal.
De "modem" plug aan de zijkant van het scherm was voor het toetsenbord.

in deze tijd redelijk nutteloos, zeker voor thuisgbruik.
60Hz geel of groen beeld, krijg nu alweer hoofdpijn.

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 12:55
Dis vaarschijnlik ISA duz geen PCi slot over :(

Burp

• mvdejong

mvdejong

TokenRing is een netwerk-protocol dat door IBM is ontwikkeld als tegenhanger voor Ethernet. Het bestaat in 4, 16 en 100 Mbps. De oorspronkelijke versie ging over dikke Shielded Twisted Pair kabels, met een DB9-stekker aan de PC-kant en een dikke vierkant connector (IBM Data Connector) aan de kant van de MAU (wat een hub is voor Ethernet) dit heette dan het ICS (IBM Cabling System). Later is er ook UTP-bekabeling toegepast (gewoonlijk CAT-4), omdat dit de algemene gebouw-bekabeling werd, en heette dan ACS (Advanced Cabling System). Natuurlijk zijn er ook glasvezel-versies ontwikkeld om lange afstanden te kunnen overbruggen.

Dat citaat dat 4 Mbps over ICS en 16 Mbps over ACS ging slaat nergens op, beide versies konden over beide bekabelings-typen. Alleen 100 Mbps kan alleen over ACS.

Dat is dit zeker niet.

Die "monitor" is zoals mcloud al zei een terminal. Als die erbij zat was die inderdaad aangesloten op een van de poorten van de multi-port seriele Computone-kaart, en draaide op de server een multi-user operating system, dat zou een oudere UNIX-versie geweest kunnen zijn (SCO XENIX, SCO UNIX, InterActive UNIX, Linux), zodat je met meerdere mensen tegelijk op het systeem kon werken. Het zou ook een eenvoudiger operating system geweest kunnen zijn, er waren dedicated word-processor operating systems, het enige wat je kon was documenten maken en printen, maar je kon wel met meerdere mensen tegelijk erop werken.

Kwam die server soms uit een bibliotheek ? Ik heb ooit een bibliotheek-opzoek-systeem geport van TurboPascal onder DOS naar C onder SCO XENIX, op de een paar van de eerste 386-ers die in Nederland geleverd werden. Daar werden dus ook meerdere terminals op aangesloten zodat er meerdere bezoekers tegelijk boeken konden opzoeken. De catalogus stond op MO-schijven. Voor de conversie van de op reel-to-reel-tape aangeleverde bestanden hadden we een onbetaalbaar dure harddisk van maar liefst 230 MByte !

[ Voor 6% gewijzigd door mvdejong op 23-01-2003 18:23 ]

• Scatman_II

Scatman_II

Topicstarter
K'heb geen id waarie vandaan kwam, ik ben eens op strooptocht geweest bij de pc-boer voor leuke oude systemen, en daar zat dit bij...

Verdere geschiedenis weet ik niet...

Wooow. 230MB :o

Maargoed, heel erg bedankt allemaal, ik weet nu dattie compleet nutteloos is voor mij :+

Moet iemand em nog hebben?

[ Voor 28% gewijzigd door Scatman_II op 23-01-2003 20:52 ]

• mvdejong

mvdejong

Kostte rond de 10.000 harde Nederlandse guldentjes toendertijd ...

Verwijderd

mvdejong schreef op 23 januari 2003 @ 21:47:
[...]

Kostte rond de 10.000 harde Nederlandse guldentjes toendertijd ...
Die leuke utp achtige versie van tokenring hebben wij op de zaak nog 5 jaar gebruikt, een half jaar geleden overgegaan op ethernet, snelheidswinst met ethernet was slecht door slecht gebruik van de routers. Het was wel een goede, stabiele netwerk omgeving....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 06:46 ]

Pagina: 1