Goedkope conrad versterker: geschikt voor subwoofer ??

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15391

Topicstarter
wil aardige subwoofer te bouwen, geschikt voor muziek (dus geen stampende zooi). Opties zijn bijv. zelfbouw van speakers en co, met hypex versterker (actieve sub). Andere optie is gewone sub (zelfbouw met bijv leuke vifa speaker) aansturen middels dedicated versterker. Nu zag ik bij conrad deze versterker staan:

--------------------------------------------------------------------------------------
VERSTERKER KD 261
Artikelnr.: 330115 - 89
159,00 EUR

productomschrijving:
Krachtige HiFi-voorversterker. Uniek door zeer goede akoestische eigenschappen en het zuivere design. Het met een aluminium frontplaat beklede akoestische wonder laat elke luisteraar zijn boxen opnieuw beleven.
Uitvoering: Uitgangsvermogen muziek/sinus 2x 200/110 W bij 8 W · Frequentiebereik 5 - 34.000 Hz · Vervormingsfactor 0,07% · Kanaalscheiding 54,1 dB · Geluidsregelaar uit te zetten · Aansluiting voor 1 paar luidsprekers · Inschakelvertraging · Bas- en hogetonenregelaar · Ingangskeuzeschakelaar voor CD, tape, tuner en aux · Record-Out · Balansregelaar · Aluminium frontplaat van 5 mm dik · Luidsprekeraansluitingen voor banaanstekkers mogelijk · Geschikt voor luidsprekers met 8 W · Afm. (lxbxh) 430 x 376 x 143 mm. Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
2 x 110 Wsinus
--------------------------------------------------------------------------------------
Volgens het commentaar is het een voorversterker, maar het lijkt me een gewone. Het idee is dat ik de LFE-uitgang van mijn Asus a7n8x aansluit op deze versterker. Dan regel ik de crossover freq. dus op mijn pc.

Is dit een aan te raden set-up, en zo ja is die conrad versterker er voor geschikt ? Jij is nml wel goedkoop met 159 euro

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 15391 op 23-01-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op het hifi forum was een tijdje geleden ook iets over een koda (want dat is het) versterker te doen, zie hier. De website van koda: http://www.koda-audio.com/index.html

Lijkt me voor een subwoofer ruim voldoende, als hij ook te bridgen zou zijn is dat helemaal mooi :)

edit: Voor € 159 is er ook de KD269 (waar het op het Hifi forum eigenlijk over ging): Zie Hier bij conrad.

Nog een quote van Chendy @ hifi forum over de KD 269:
Hi there!

Ik ben met de Koda naar een vriend geweest om 'm eens even op te meten. We hadden 'm opengeschroefd en dit viel ons op:
*de zware ringkerntrafo (ongeveer 600Watt) is voorzien van 2 secundaire wikkelingen (voor elk kanaal één)
*elk kanaal heeft zijn eigen gelijkrichter
*elk kanaal heeft eigen elko-paar van 10.000 uF (totaal dus 40.000uF !)
*luidsprekerverbinding loopt na het relais direct naar de speakerterminals zonder stekkerverbindingen
*alle componenten zijn gesoldeerd
*intern dual-mono opgebouwd

Hierna hebben we de Koda aan de scope gehangen en gemeten hoeveel Watt deze kan leveren. Dit zijn de meetresultaten van het sinusvermogen op 1kHz:
2x 112 Watt @ 8Ohm
2x 150 Watt @ 4Ohm
Een mono-schakeling (bridge-mode) is niet mogelijk zonder technische aanpassingen. Maar een schatting van 1x 300 Watt@8Ohm zal de Koda zeker kunnen halen.

[ Voor 75% gewijzigd door Tele op 23-01-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt vor de info, kga alles eens doorlezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Schijnt bijzonder aardige amp voor het geld te zijn !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

tbusquet schreef op 23 januari 2003 @ 19:01:
Schijnt bijzonder aardige amp voor het geld te zijn !
De KD 269 that is.

Voor 80 euro krijg je er ook nog een bijpassende voorversterker bij...

Geen slechte deal zou ik zeggen, de eindtrap zit voor het geld echt goed in elkaar, goede voeding enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Mad_Demon

de dokter

Stel dat je die 2 kanalen dan appart wil gebruiken. Dus de ene voor je sub en de andere voor 2x 50W Basspump @ 4 ohm serieel. En je wilt dan het volume afstellen van die twee losse kanalen. Is er uberhaupt een stereo versterker die dit kan? Of moet je dan 2 mono voorversterkers op die KD 269. (of ben ik nu gewoon ouderwets moeilijk aan het doen? :P )

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Mad_Demon schreef op 23 January 2003 @ 20:07:
Stel dat je die 2 kanalen dan appart wil gebruiken. Dus de ene voor je sub en de andere voor 2x 50W Basspump @ 4 ohm serieel. En je wilt dan het volume afstellen van die twee losse kanalen. Is er uberhaupt een stereo versterker die dit kan? Of moet je dan 2 mono voorversterkers op die KD 269. (of ben ik nu gewoon ouderwets moeilijk aan het doen? :P )
Balans kunnen ze bijna allemaal regelen, dus de verhouding tussen het linkse en rechtse kanaal, maar voor 2 verschillende volumeregelingen zou je idd 2 voorversterkers nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-04 17:07

Skef

Ik scheer.me

Nog even over die Koda KD 269:

In een quote hierboven wordt genoemd dat zonder technische aanpassingen deze versterker niet in bridge-modus kan functioneren...

Mijn vraag is dus: Hoe dient deze amp dan aangepast te worden zodat hij wel in bridge-modus kan functioneren
(het lijkt me dan nl. een ideale amp voor m'n Peerless XLS10 subje)...

Hier staat het schema van deze amp...

Ik kan zelf opzich die aanpassingen wel uitvoeren, dat is het probleem niet, het is dat ik niet veel ervaring heb met het ontwerpen / aanpassen van schema's...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66911

Kijk anders ook eens op http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=11.
Leveren ook alle ander componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Mxeryus: Die module die je aangaf, levert maar een vermogen van 30W... Ik heb een Peerless XLS10 sub straks, en daarvoor heb je wel wat meer nodig dan 30W...

Ik heb ook het topic op hifi.nl nog even gelezen, en daar gaven ze toch echt aan dat ze 'm gebrugd hadden, zonder aanpassingen... Wie kan dit bevestigen?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66911

Skef: ze leveren eind januari ook 300W for subs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Hmmm.... Klinkt op zich wel interessant, maar dan vraag ik me wel af wat daar de prijs dan van is...

En op zich is het voordeel met zo'n Koda bak dat je die evt later ook nog voor andere doeleinden kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een beetje rondgesnuffeld op de site van de leverancier van de kd-269. Wat raar is, is dat de specs. op de site van conrad veel beter zijn dan de specs. die de leverancier zelf opgeeft

LEVERANCIER (allied electronics)
Peak Music Power (PMPO): 300Wx2 (8 Ohm)
The output power of distortion limitation (RMS): (rating condition):100Wx2 (8 Ohm)
Total harmonic distortion (rating condition): <0.5% (40Hz~16KHz)
Frequency Response (normal condition): 20Hz~50KHz(± 1.5dB)
Signal to Noise Ratio (line in): 86dB (A-weighed)
Rating load impedance: L:8ohms R: 8ohms
Rating Power consumption: <400W
Dimension (LWD): 430x376x138mm
Net Weight: 11.2kg

CONRAD
Uitgangsvermogen muziek/sinus 2 x 250/125 W ·
Ingangsimpedantie 46 W ·
S/N-ratio 96,1 dB ·
Vervormingsfactor 0,05% ·
Kanaalscheiding 89,4 dB ·
Frequentiebereik 10 - 70.000 Hz ·
Afm. (lxbxh) 430 x 376 x 143 mm.
Eindversterker 2 x 125 W sinus.

Vind ik toch een beetje raar. Het is weliswaar voor sub, maar een THD van< 0,5 % is me wel wat te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Hmmm... Inderdaad een raar verschil... Wie moet je dan geloven, Conrad of de leverancier?

Goed, het is een goedkoop apparaat, dus dat van de leverancier kan nog wel eens zo zijn, maar als je vervolgens de verhalen op hifi.nl leest, waarbij deze amp in een blinde test bijna even goed klinkt als een versterker van 6 keer zo duur, tja, dan weet ik het zo net nog niet...

Maar nog even over dat brug-verhaal: Is hij nou wel of niet brugbaar? Want daar ben ik nog steeds niet achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Skef schreef op 25 januari 2003 @ 10:34:
Maar nog even over dat brug-verhaal: Is hij nou wel of niet brugbaar? Want daar ben ik nog steeds niet achter...
Uit zichzelf is hij niet brugbaar. Daar moet je dus iets voor in elkaar draaien. Een principe-schema ben ik ergens op het hifi -forum tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Hmmm... Dat wordt dus weer knutselen ;) ... Maar daar zijn we tweakers voor, dus........

Pagina: 1