[PC] Computer gaat niet mee aan na nachtje uit...

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Het systeem:
AMD 2100+
ASUS A7V333 met onboard sound + bios 1015
1 x 512 Mb DDR ram
Leadtek Geforce 4 TI 420064 mb
300 watt voeding
120 gb 5400 rpm disk

Deze nieuwe pc van een vriend van me (die ik voor hem in elkaar heb gezet) gaat niet meer aan nadat ie een nachtje heeft uitgestaan. Er verschijnt niks op het scherm en het enige wat ik hoor door de speakers is "CPU test failure"

Na een bios-reset deed ie het weer en als ie dan aan is gaat alles stabiel. Nachtjes UT en Quake3 3dMark etc. zijn geen probleem en in Win2k zijn er totaal geen vastlopers of foutmeldingen. Niets is verder overgeclocked.

De volgende dag gaat de pc niet meer aan en nadat ik de tv-kaart (hauppauge) en de netwerkkaart had losgetrokken deed ie het weer en toen ik die 2 kaarten had teruggezet deed ie het ook weer. Het ding kan vervolgens 100 keer opnieuw starten zonder startproblemen, maar een nachtje uit is fataal...

De volgende dag doet ie het weer niet... ditmaal haal ik de CPU los en zet hem weer terug: Het systeem start weer.... maar vandaag gaat ie WEER niet aan. Pfff om gek van te worden...

Reeds geprobeerd:
-Nieuwe bios
-Voltage cpu iets hoger
-Andere volgorde pci kaarten
-Computer op uitschakelbare stekkerdoos (dus spanning er af 'snachts)
-Computer direct in stopcontact
-Geheugen in andere bank
-CPU loshalen en opnieuw er in zetten
-BIOS reset

Wat ik nog ga proberen zometeen:
-TV kaart eruit en netwerkkaart door een ander vervangen
-Videokaart vervangen door een 2 mb pci kaart
-Geheugen in andere bank
-Alles in bios op fail-save

Maarja... dan ben ik wel door m'n ideeen heen :/ en het vervelende is dat ik aanspreekpunt ben voor dat ding omdat ik hem in elkaar gezet heb...

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de voeding toevallig niet gaar. Zou me weinig verbazen. Als iets niet genoeg stroom krijgt kan het problemen geven.

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

er zijn 2 topics over dit moederbord. Misschien vind je daar meer. Ik heb een keer meegemaakt dat het bord niet bootte. Ik heb toen dat irritante voice-error systeem uitgezet en ram in andere bank gedaan. Dit hielp direct. Heb je ook al een andere voeding getest? Misschien trekt die het af en toe niet ivm de problemen met COLD-booten (na nacht uit.)

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• Undertaker2
Tja, dat zou kunnen, maar eenmaal opgestart kan alles... spelletjes... + cd-branden en files kopieren tegelijk. Verder zit er weinig in... slechts 1 cdrom speler... een 5400 rpm hd en een tv- en netwerkkaart

/edit
Ga d;r nu ff heen en post wel of het dan al niet gelukt is

[ Voor 15% gewijzigd door Undertaker2 op 23-01-2003 15:51 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Ik zie dat je misschien nog 1 stap over het hoofd hebt gezien: Nieuw BIOS batterijtje ;)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 15:52:
Ik zie dat je misschien nog 1 stap over het hoofd hebt gezien: Nieuw BIOS batterijtje ;)
dan krijg je toch checksum error maar alles werkt wel gewoon.

ziet je proc er wel goed uit? omdat hij een cpu failure geeft

• Undertaker2
Rody schreef op 23 January 2003 @ 15:59:
[...]

dan krijg je toch checksum error maar alles werkt wel gewoon.

ziet je proc er wel goed uit? omdat hij een cpu failure geeft
Yep, ik heb uiterst voorzichtig de koeler geplaatst en hij zit er 100% zeker goed op. Er is ook geen enkel spoor van breukjes op de hoeken of andere krassen. Hij is ook niet bruin (te heet geworden) en er zit netjes een heel dun laagje koelpasta op.

En de cpu test failure verdwijnt dus vanzelf weer na wat geklooi en is weer terug na een nachtje uit.... lijkt me niet dat het de cpu is... ik verdenk OF het moederbord OF de voeding... want de videokaart komt uit mijn pc en heeft het altijd goed gedaan!

• Undertaker2
Goed, ik kom daar aan en druk de knop in... en inderdaad niets... beeld blijft leeg, en zelfs num-lock e.d doen het niet. Enkele seconden later hoor ik "CPU test failure"

Dan zet ik de pc weer uit en haal de Hauppauge TV-kaart uit z'n slot. Dat blijkt te helpen, want daarna start de pc wel op. Ik heb maar niet geprobeerd de kaart weer terug te zetten. ;)

p.s ik had die kaart al eerder in een ander slot gestopt waarna de pc het ook weer deed... dus het is nog niet eens zeker dat het inderdaad aan die tv-kaart lag...:/

[ Voor 22% gewijzigd door Undertaker2 op 23-01-2003 17:08 ]

Verwijderd

Volgens mij heb je een maandagochtend A7V333 te pakken...

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Idd, ik had hetzelfde probleem met m'n P4PE. Ander mobo probleem opgelost. :)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
lekkere nuttige reacties.

koop een nieuw systeem, probleem ook opgelost :/ |:(

• LaMoS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 12:41
ja, maar het is iets om te onthouden als er verder nx werkt, er zijn blijkbaar in het begin wat probleempjes geweest met de a7v333
Pagina: 1