[VBA] Listbox in Userform Word vullen uit tabel Access

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben een stukje vba code aan het schrijven wat het mail-mergen wat makkelijker maakt.

Ik heb een Access database (97 overigens) waarin alle gegevens van de zakelijke relaties staan. Daarnaast heb ik een Word sjabloon gemaakt (waarin alle benodigde velden voor aanhef e.d. worden opgehaald uit de database) zodat wanneer er een brief naar de relaties toe moet men een nieuw document op basis van het sjabloon kan maken.

Nu is het zo dat ik doormiddel van een Userform de eindgebruiker de doelgroep van de mailing laten kiezen dmv een listbox. Dat is ansich niet zo moeilijk, ik weet namelijk wel hoe ik de datasource van de mail-merge kan laten veranderen naar een andere query. En een listbox handmatig vullen met keuzemogelijkheden is ook geen probleem.

Maar.... ik wil het geheel dynamisch maken, zodat ik niet het userform moet gaan aanpassen als iemand weer een ander type zakelijke relatie verzint.

Het probleem waar ik maar niet uit kom is het volgende: die listbox wil ik vullen met velden uit een tabel uit diezelfde database.
Je moet het zo zien: tblSoortRelatie bevat de verschillende types zakelijke relaties (doelgroepen), die moeten in de listbox verschijnen. Er wordt een doelgroep geselecteerd en vervolgens wordt de bijbehorende query de datasource voor de mail-merge.

Ik heb al menig forum bezocht, opzoek naar een antwoord, maar te vergeefs. Dat het in een Userform in Access zelf kan, daar ben ik inmiddels achter. Maar hoe roep ik dat dus aan vanuit een Userform in Word :?

Wellicht nog handig te vermelden dat ik nog niet zo heel lang met VBA aan het prutsen ben. Helaas verschaft mijn boek geen antwoord op deze vraag...

Verwijderd

Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik met VBA geknoeid heb, maar kan je het niet oplossen door een functie te schrijven die die gegevens uit de acces databases uitleest. Laat deze functie aanroepen als je het document opent, dus via document_Open()
Het daarna plaatsen van de opgehaalde data moet volgens mij dan ook geen probleem meer zijn.

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daar heb ik ook wel aan gedacht en wellicht is het ook de makkelijkste (en meest logische) oplossing.

Ga ik dus maar eens proberen.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

De makkelijkste manier daarvoor is via ODBC of via ADO. Je kunt op die manier met ongeveer 6 regels code je listbox gevuld krijgen. Ikzelf heb op die manier vanuit Excel een koppeling gemaakt met een Multivers database en dat werkt vlekkeloos. Mocht je code-voorbeelden of een duwtje de goeie richting in nodig hebben... ;)

My personal website