Toon posts:

VHS -> DV problemen (sync?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben laatst bezig geweest om oude VHS familie-films van mijn ouders om te zetten naar DV, om ze daarna op de computer te kunnen bewerken/branden op DVD.

De setup is als volgt: een philips VHS videorecorder hangt aan de TV via de scart 1 ingang, en via de scart 2 uitgang van de TV gaat het signaal naar een Sony DV camera. Rechtstreeks de DV camera aan de videorecorder hangen lukt op een of andere manier niet. (macrovision beveiliging misschien?) Deze setup gaat met oude (12 jaar en oudere) VHS banden gewoon goed.

Het probleem is nu dat bij de 'recentere' banden (5-10 jaar oud) het lijkt of de sync af en toe verdwijnt bij het opnemen met de DV camera. Op de TV is het beeld en het geluid van de VHS band gewoon goed, maar op een of andere manier verliest de camera ongeveer de helft van de tijd het beeld (echt helemaal geen beeld, dus geen fout lopend beeld of iets dergelijks). Dit gebeurt elke keer op dezelfde plaats van de VHS-film. Vooral bij scenewisselingen gebeurt dit; of het beeld valt dan weg, of het beeld komt terug als het beeld weggevallen was.
Ik heb het ook nog met een andere (ook een Philips) videorecorder geprobeerd, maar die gaf hetzelfde probleem.

De VHS banden die ik wil opnemen op DV zijn allemaal opgenomen met dezelfde videocamera.

Ik zou het niet raar vinden als de oude VHS banden gaar zijn geworden na al die jaren, maar omdat het beeld op de TV goed is zou ik verwachten dat de DV camera het gewoon zou moeten kunnen opnemen. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Kan het zijn dat het signaal zo vervormd is dat de TV het nog wel aankan, maar een DV camera niet? Of speelt hier misschien iets anders? En vooral: hoe kan ik dit oplossen? Hoe langer de VHS banden liggen, hoe slechter ze worden...!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49
Ken je niet iemand met een combo-deck?? oa JVC heeft die dingen. Daar kun je zowel DV als VHS banden in stoppen, en overkopieeren. Eenmaal op DV is het simpel: firewire naar pc toe en klaar.

Analoog in en dan opnemen op camera (DV) heb ik zelf nog nooit gedaan...

Alternatief is zo'n bridge ertussen, die zet t ook om naar DV (realtime). Maar goed, dat kost weer wat...

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

Een video met time base corrector zal dit probleem waarschijnlijk wel oplossen.
Je Sony DV camera moet het VHS signaal op een of andere manier kunnen "tracken" (zeg maar synchroon mee kunnen blijven lopen), maar bij een verlies aan het voor dat onderdeel belangrijke signaal (paar slechte plekken op de VHS tape of iets dergelijks) kan de DV camera het signaal niet meer volgen. Voor weergave op de TV maakt het niets uit, die heeft niets te maken met "synchroon" blijven lopen (i.t.t. de meedraaiende tape in de DV camera)
Een VCR met TBC geeft zelf een correct signaal mee, en daar zul je dit probleem dus niet tegenkomen.

"The reason the signal is "bad" is because something "mechanical"
like a video tape and the moving heads that reproduce the signal
from the tape are imperfect. Tape stretches. Heads vary in speed.
All of this leads to variations in the signal, jitters, noise,
etc. Several devices can be used to correct this. A processing
amplifier (proc amp) can strip off the old sync signal and apply
a new one which will help stablize the jitter. It can also be
used to make color corrections. For simple tape copying, a proc
amp is sufficient. It is also sufficient for making a signal
more stable for viewing.

A time base corrector can actually adjust the "flow" of the signal
so that it each frame is put out at exactly the right time. It
can also correct phase shifts in the color signal."

[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 24-01-2003 00:53 ]