[PHP] Safemode is uit bij hosting, stom van ze?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:38

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een hosting pakket bij een provider (welke ik niet noem) en deze hebben tot mijn verbazing Safemode _uit_ staan.

Ik wilde dus eigenlijk wel eens weten wat ik allemaal kan op die bak.
Ik kan dus eigenlijk helemaal niets, ik ben user nobody dus ik kan nergens in, belangrijke bestanden kan ik niet lezen, dus waar maakt iedereen zich zo druk over?

Echt iets boeiends of belangrijks kan ik toch niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Waarschijnlijk wel iets als open_basedir, kijk voor de gein eens :). Uit de manual:
When a script tries to open a file with, for example, fopen or gzopen, the location of the file is checked. When the file is outside the specified directory-tree, PHP will refuse to open it. All symbolic links are resolved, so it's not possible to avoid this restriction with a symlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PowerSp00n schreef op 23 januari 2003 @ 14:40:
Waarschijnlijk wel iets als open_basedir, kijk voor de gein eens :). Uit de manual:

[...]
ja, fijn, maar de belangrijke bestanden kan ik toch niet lezen, daar heeft user nobody gewoon geen rechten toe!

Ik kon net hun httpd.conf lezen, nou joepie!

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID, GA ME NIET VERTELLEN HOE IK DINGEN MOET GAAN KRAKEN E.D.

Dat zou namelijk vallen onder hack-request en dat is dit _niet_!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Wat wil je nou precies weten dan? Wat er dicht kan zitten zonder safe mode aan, ofzo :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Jij wilt weten waar iedereen zich druk over maakt. Als safe_mode uit staat en er geen andere beveiliging is kan ik gewoon /etc/passwd includen. Het is dus zeker wel ergens goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
drm schreef op 23 January 2003 @ 14:49:
Wat wil je nou precies weten dan? Wat er dicht kan zitten zonder safe mode aan, ofzo :?
waar iedereen zich druk over maakt ja, ik kan op die bak echt helemaal niets, ja ik kan /etc/passwd lezen, so what?

Ik kan toch helemaal geen PW's lezen of echt top-secret stuff, waarom wordt er zo moeilijk gedaan over die safe_mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Er staan vast wel meerdere site op diezelfde server. Je kan bij de site van de "buren" alle scripts lenen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Ach, als open_basedir goed geconfigureerd is, kom je niet ver. Tenzij je ssh access hebt ofzo, maar dat heeft natuurlijk niets meer met je php configuratie te maken.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n

PowerSp00n

There is no spoon

Snow_King schreef op 23 January 2003 @ 14:54:
waar iedereen zich druk over maakt ja, ik kan op die bak echt helemaal niets, ja ik kan /etc/passwd lezen, so what?

Ik kan toch helemaal geen PW's lezen of echt top-secret stuff, waarom wordt er zo moeilijk gedaan over die safe_mode?
Om een systeem te beveiligen is het ook belangrijk dat je zo min mogelijk te weten kunt komen over een systeem. Als je weet welke users er op een server zitten en er eventueel eentje tussen zit met een brak password (username achteruit? je weet maar nooit :P) kun je die er makkelijk uit halen door gewoon te proberen. Maargoed zo kun je nog wel even door gaan >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04
Hmmm... even mijn provider een mailtje gestuurd: ook bij mij was het dus mogelijk! Thx for attending :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
Ik kan me een paar enge dingen bedenken, zo zou je bijvoorbeeld config files van andere clienten in kunnen lezen om zo aan paswoorden (database of account) te kunnen komen. Dit is nog makkelijker als er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van standaard pakketen (phpnuke / phpbb). Ook kan je waarschijnlijk met phpshell gewoon een shell emuleren (als je die niet al hebt) of ff lekker de cpu gek maken door grote bestanden in te lezen.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een veel groter probleem is dat je met 'safe_mode uit' files van andere klanten kan bekijken, en dus bijvoorbeeld ook een script die een mysql database aanroept (hoppa passwordje en login erbij).

Een beetje clueless als dit dus kan bij een provider... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Mja, dat zijn dingen die ik zou kunnen ja, der staan meerdere sites op die server..

Maar ok, echt veel boeiends kan ik niet, ik kan hooguit van MySQL stuff ophalen, fijn!

Ik mail ze wel ff!

EDIT:
hmm, iets heel raars!

Ik kan alleen de dir van mijn eigen website in en niet de dir van andere users!

ok in /home kan ik alleen de dir van mijn account in en niet de dir van andere users, maar aangezien apache onder nobody ook de sites van andere op kan halen moet ik die dirs toch kunnen lezen?

of zit er een module in apache die "inlogd" onder de username van het domein welke wordt opgevraagd?

[ Voor 52% gewijzigd door Snow_King op 23-01-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 05-03-2016 14:18 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neutcomp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-01-2023
Als je je niet druk maakt waarom vertel je dan niet bij welke provider je zit?

Gna gna

Cya
Bjorn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op 23 January 2003 @ 16:19:
Mja, dat zijn dingen die ik zou kunnen ja, der staan meerdere sites op die server..

Maar ok, echt veel boeiends kan ik niet, ik kan hooguit van MySQL stuff ophalen, fijn!
Ik zou dat maar niet onderschatten als ik jou was... :) Als je dentk dat safe_mode niet zo 'boeiend' is als het uit staat, dan moet je maar eens bedenken hoe je het zou vinden als iemand toegang had tot de databses van GoT, of van een webwinkel, of van een webmail client, of van een mailinglist, of .... :)
Slarioux schreef op 23 January 2003 @ 16:52:
Bij mij hebben ze safe mode op verzoek uitgezet, alleen op mijn site. Ik neem aan dat het wel dicht zit dus :).
Haha.... lol... dat kan jij niet meer bij anderen kijken, maar anderen nog wel bij jou. :) Dat lijkt me niet echt een handige oplossing... :P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Slarioux schreef op 23 januari 2003 @ 16:52:
Bij mij hebben ze safe mode op verzoek uitgezet, alleen op mijn site. Ik neem aan dat het wel dicht zit dus :).
:? Heb je een dedicated server dan? Alleen dan is het mogelijk volgens mij. Is namelijk een globale PHP instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sn3akz schreef op 23 januari 2003 @ 17:07:
[...]

:? Heb je een dedicated server dan? Alleen dan is het mogelijk volgens mij. Is namelijk een globale PHP instelling.
Je kunt safe_mode ook per virtualhost aan en uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 17:04:
[...]

Ik zou dat maar niet onderschatten als ik jou was... :) Als je dentk dat safe_mode niet zo 'boeiend' is als het uit staat, dan moet je maar eens bedenken hoe je het zou vinden als iemand toegang had tot de databses van GoT, of van een webwinkel, of van een webmail client, of van een mailinglist, of .... :)

[...]

Haha.... lol... dat kan jij niet meer bij anderen kijken, maar anderen nog wel bij jou. :) Dat lijkt me niet echt een handige oplossing... :P
lees even mijn post iets hoger, ik kan niet de dirs in van andere sites, heel raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Snow_King schreef op 23 januari 2003 @ 14:31:

Ik wilde dus eigenlijk wel eens weten wat ik allemaal kan op die bak.

Echt iets boeiends of belangrijks kan ik toch niet doen?
Snow_King schreef op 23 January 2003 @ 14:43:
[...]

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID, GA ME NIET VERTELLEN HOE IK DINGEN MOET GAAN KRAKEN E.D.
:z

Drugs are bad mmmkay :P...

Anyway, je ken vast wel wat leuke dingen vogelen hoor...don't break it ;), 'rm / -f -R' merk je ook op je eigen site :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op 23 January 2003 @ 17:18:
[...]

lees even mijn post iets hoger, ik kan niet de dirs in van andere sites, heel raar
Dat je niet in dirs kan komen van andere sites wil niets zeggen, je moet proberen rechtstreeks een file van een ander account te includen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSchenk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 15:45
een tijdje geleden heb ik mijn provider erop geattendeerd, safe mode stond toen wel aan. Tenminste dat melde phpinfo() echter dat was dus niet zo.

Ik kon toen allelei commando's uitvoeren:
w, ls, ifconfig, cat enz.

Zo kon ik ook door de gehele bak bladeren en in folders komen van andere websites.
Toch maar even gemeld bij ze :+
Pagina: 1