Compaq vs. geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

sus

is druk :+

Topicstarter
Hoe krijg ik in g*dsnaam een geluidskaart (PCI) aan de gang in een compaq 5233 MMX??

systeem:
CPU: 233MMX
RAM: 128 MB
HD: 1x 3GB, 1x 6GB
1x cd-rom

1x NIC (Realtek 8139) -> kabelinternet
1x PCI Geluidskaart (merk Sweex, 4.1 setje)

Ik heb alle PCI-sloten geprobeerd, maar hij krijgt geen IRQ-gegevens e.d. Ook het compaq-bios ziet hem niet.

Met de NIC heb ik alle sloten gecontroleerd, en die krijgt wel netjes in alle sloten IRQ enzo.

Iemand die dit probleem kent en de oplossing weet???

• dion_b
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet je zeker dat de kaart het doet (in ander sys geprobeerd), want dit klinkt wel heel dood...

Oslik blyat! Oslik!

• sus

sus

Topicstarter
dion_b schreef op 23 January 2003 @ 14:53:
Weet je zeker dat de kaart het doet (in ander sys geprobeerd), want dit klinkt wel heel dood...
de kaart is nieuw. Ook een kaart uit een ander systeem (werkt) doet het niet.

Inmiddels hebben we ook al een ISA kaart geprobeerd, maar die geeft ook geen gehoor. Tis dus net of er een of andere anti-geluid-beveiliging opzit.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hmmm 5000 series, zit daar niet een sound onboard op?
if so, probeer dat dan eerst uit te schakelen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sus

sus

Topicstarter
nee, geen onboard geluid. Was het maar waar....

Ik zie wel 2 USB-poorten zitten. Kan ik daar op de een of andere manier geluid uit krijgen? Op een goedkope manier als het kan? Geen zin om 200,- te investeren in een apparaat wat ik voor 5 tienen heb gehaald...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik had een keer een 10Mbit NIC in een Prolinea die ik niet werkend kreeg, maar die deed het in een andere compaq wel. oftewel, sommige compaqs zijn gewoon wazig.
misschien moet je eens een SB128 proberen ofzow, denk dat dat wel gaat werken.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
uit ervaring is gebleken dat hele nieuwe pci kaarten niet werken in oude pci slots, is echt waar...heb zelf lopen tobben met een b merk geluidskaart in 2 oude pentiums en in de ene deed ie het wel en in de andere vond ie hem niet eens

Verwijderd

Heb je via 't Compaq BIOS wel aangegeven dat je een nieuwe PCI-kaart aan 't systeem hebt toegevoegd?

Anders doen die Compaq's weinig namelijk...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Happy_on_MDMA: zelfs compaqs zijn volledig PnP op de PCI.
daar hoef je nix aan te doen in het bios, sterker nog: je kan nix aan de PCI hardware doen in de bios behalve IRQ's reserveren

Verwijderd

FireWurX schreef op 23 januari 2003 @ 15:30:
Happy_on_MDMA: zelfs compaqs zijn volledig PnP op de PCI.
daar hoef je nix aan te doen in het bios, sterker nog: je kan nix aan de PCI hardware doen in de bios behalve IRQ's reserveren
Dat is niet helemaal waar.

Ik doel ook niet op de PnP-eigenschappen, maar op 't feit dat de Compaq 't PCI-slot met de desbetreffende kaart gewoon niet initialiseert.

Ik vermoed dat jij met de nieuwere Compaq's in je hoofd zit. (Waarbij 't BIOS dus niet meer op een diagnostische partitie zit.)

Althans dat is zo met de Pressario 4174 (met P1 166) die ik hier nog heb staan.

Edit: De topicstarter heeft namelijk ook nog een oudere compaq - vandaar dat ik 'm hier op wijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 16:15 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SuspiciouS schreef op 23 januari 2003 @ 15:00:
nee, geen onboard geluid. Was het maar waar....

Ik zie wel 2 USB-poorten zitten. Kan ik daar op de een of andere manier geluid uit krijgen? Op een goedkope manier als het kan? Geen zin om 200,- te investeren in een apparaat wat ik voor 5 tienen heb gehaald...
Er zijn allerlei geluid-via-USB dingen beschikbaar, alles van een el-cheapo luidspreker met USB aansluiting tot een Creative SB Extigy. Ik betwijfel ergens of er (betaalbaar) USB->4 kanaals te krijgen is, maar je kunt allicht zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Packard Hells en Compraks doen moeilijk als je hardware probeert te installeren die niet geleverd zijn door de eigen leveranciers zelf.

dikzak

• sus

sus

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 16:14:
[...]

Ik doel ook niet op de PnP-eigenschappen, maar op 't feit dat de Compaq 't PCI-slot met de desbetreffende kaart gewoon niet initialiseert.

Ik vermoed dat jij met de nieuwere Compaq's in je hoofd zit. (Waarbij 't BIOS dus niet meer op een diagnostische partitie zit.)

Edit: De topicstarter heeft namelijk ook nog een oudere compaq - vandaar dat ik 'm hier op wijs.
Ik kan in het bios alleen maar ISA toevoegen, ik kan van PCI alleen gegevens opvragen van kaarten die door het BIOS worden gevonden. Ik kan er verder niks toevoegen.

verder:
Er zit ook een splinternieuwe NIC in, en die werkt wel. Dus het lijkt me dat het niet te maken heeft met een (te) nieuwe PCI-versie van de kaart.

Een SB-128 is inmiddels ook geprobeerd, maar die doet ook weinig. Morgen die uit mijn PC maar eens proberen...

[edit]
Oudere machine? Tis ee p1 233MMX, lijkt me een stukkie nieuwer dan die 166 van jou ;)

[ Voor 6% gewijzigd door sus op 24-01-2003 09:58 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 16:14:
[...]

ik heb zelf hier een rits oude Compaqs
welteverstaan deze:
Presario 4506
Presario 4122
Prolinea 590
Deskpro 466XL

ik heb serieus nooit trubs met PCI kaarten.
behalve 1 keer een 10Mbit NIC die niet werkte in de prolinea590 en het wel deed in de Presario4122.

• sus

sus

Topicstarter
maar nog altijd doet bij mij zowel ISA als PCI de geluidkaart het niet. Zou er niet een of andere beveilging opzitten ofzo (tis een kantoor-pc geweest). Uiteraard is de hele zut leeggehaald.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chello200 schreef op 23 januari 2003 @ 17:11:
Packard Hells en Compraks doen moeilijk als je hardware probeert te installeren die niet geleverd zijn door de eigen leveranciers zelf.
Niet blaten, oude Compaqs kunnen lastig doen, maar Packard Bells zijn onder de rare kasten en brakke preload OSsen gewoon normale PCs met redelijk gangbare hardware (Intel/MSI/Gigabyte mobo's etc)

Ik zit hier met PB's van 1994 tot 2000 en je wil niet weten wat voor HW er allemaal in draait (en ze zijn uit principe allemaal geOCd ook :z )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

heb een 5133 hier staan, die heeft wel onboard sound (zit achterop z'n funny lookende connector op) moet speciaal keyboard aan en dan werkt het geluid. En pci kaartjes vreet ie hier allemaal. Heb er een terratec kaart inzitten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 03:41:
heb een 5133 hier staan, die heeft wel onboard sound (zit achterop z'n funny lookende connector op) moet speciaal keyboard aan en dan werkt het geluid. En pci kaartjes vreet ie hier allemaal. Heb er een terratec kaart inzitten.
toevallig een dikke vierkante connector?
dat had ik iig op mijn DeskproXL 466.
het keyb wat daar aan hoorde is een Compaq Vocalyst, er zit een speakertje in, een mic en headfoon connector en een volume regelaar.

btw die deskpro draaide trouwens perfect met een Yamaha OPL3 Sax ISA soundkaartje.
misschien een idee?

Pagina: 1