Toon posts:

Harddisks Raid niet meer toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Bij het opstarten in Windows XP krijg ik de melding dat ik mijn RAID-schijven niet meer kan benaderen. Alsof ze een onherkenbaar bestandssysteem hebben. Ze zijn aanelkaar geschakeld 2x 80GB, zodat ze tesamen een schijf van 160GB vormen.

Is er een manier om mijn data eraf te kunnen halen, dus toch toegang te krijgen? Misschien is 1 van de 2 hd's stuk, of kan het ook wat anders zijn?

Plz HELP ME!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Draai je RAID-0 of JBOD?

Waar zijn de specs? (mobo, IDE/RAID controller, HDD, OS)

Check ook eens de OM FAQ hoe je verloren gaande data terug kunt krijgen :)

Verwijderd

Zet ze eens op slave en hang ze aan een gewone IDE kabel (trek eventueel een CD-speler er uit) en kijk wat er dan gebeurt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai RAID-0. Mobo is Gigabyte 8IRXP met 2x Maxtor 80GB 7200rpm. Raid controller is de onboard controller Promise. OS is WinXP

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Klinkt slecht helaas. Raid 0 gaat zeker niet werken als je ze op gewone IDE aansluit.
Ik denk dat je enigste kans is om in je RAID bios de boel weer aan de gang te krijgrn. Als er een HDD defect is het echt einde verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik in het RAID Bios gaan doen? Er alleen ingaan om te kijken wat er gebeurt?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

In je RAID bios zit wel een optie in waar je je arrays mee kan bekijken.
Kijk daar even als daar staat dat er bv 1 schijf kapot is, dan weet je direct het probleem.
Dan is het ook einde verhaal want je bent je data iig dan kwijt.

Maar vertel eens wat daar vermeld word.

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je RAID 0 ofwel striping draait en 1 van de HDD's is nu defect ben je al je data kwijt. Valt helaas niet veel aan te redden dan. Ik zou je HDD's ff testen met proggie of die stuk zijn ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat in de arrays niets over dat een van de hd's kapot is. Er staat dat ze functional zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je de schijven als dynamische schijven? Misschien moet je ze opnieuw importeren.. Check schijfbeheer in XP :)

Verwijderd

Topicstarter
dynamische schijven? Wat houdt dat in?

Ik kan in XP in ieder geval de G-schijf (de schijven gebundeld via RAID-0) zien, alleen als ik die dubbel klik kan deze niet worden gelezen.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat is goed nieuws, om er zeker van te zijn zou je ze nog kunnen controleren met een tooltje van fabrikant die de gezondheid van schijf test.
Linkjes staan in de faq.

In de faq staan ook aantal tips voor datarecovery, kijk daar ook eens naar.
Probeer bv met getdataback de partities te benaderen en kijk of je de data er nog van kan redden.
Als dat kan, data backuppen en alles weggooien op die schijfen en opnieuw je partities aanmaken.
Dat is als tooltje van fabrikant ook zegt als je schijf nog 'gezond' is.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
BalusC schreef op 23 January 2003 @ 12:35:
Gebruik je de schijven als dynamische schijven? Misschien moet je ze opnieuw importeren.. Check schijfbeheer in XP :)
Dat zal lastig gaan als XP niet meer opstart....misschien start ie wel op in safe mode.

Ik heb een keer mijn RAID 0 array opnieuw moeten aanmaken, alle data stond er gewoon nog, maar dit werkt alleen bij dezelfde controller en zelfde stripe size!!

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 23-01-2003 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
De RAID controller is geen bootdisk. XP staat op een schijf buiten de raidcontroller, dus gewoon via de normale IDE-controller. Kan dus gelukkig XP opstarten

Verwijderd

Topicstarter
EEN WONDER!

Nadat ik net het Raid BIOS ben in geweest en heb gereboot kan ik ineens de schijf weer in.. Ik kan de data ervan af plukken... pfew... maar wat het nou geweest is??????
Pagina: 1