[slackware] php compilen gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 23:21
Ik probeer php, mysql en apache te installeren op mijn slackware 8.1 server. Tijdens het installeren van slackware heb ik apache ook al geinstalleerd met php en mysql, maar dat werkte ook niet, dus nu ben ik het handmatig aan het doen.

Ik heb tot nu toe apache 1.3.27, MySQL 3.21.x geinstalleerd, en ben nu bezig met php 4.3.0. Tot het configuren gaat het goed;

./configure --prefix=/usr/local/apache --with-mysql=/usr/local/mysql --with-imap --enable-track-vars

Dit gaat nog goed. Als ik hierna echter make doe, krijg ik deze error:

/zend_sprintf.lo Zend/zend_ini.lo Zend/zend_qsort.lo Zend/zend_multibyte.lo Zend/zend_execute.lo sapi/cli/php_cli.lo sapi/cli/getopt.lo main/internal_functions_cli.lo -lcrypt -lresolv -lm -ldl -lnsl -lcrypt -o sapi/cli/php
gcc: sapi/cli/php_cli.o: No such file or directory
gcc: sapi/cli/getopt.o: No such file or directory
make: *** [sapi/cli/php] Error 1

Ik heb ook al geprobeerd om te configuren met --with-cgi enz. maar dat helpt allemaal niks. Ook zonder imap enzo.

Ik heb al gekeken waar die dan moeten staan, en php_cli.o gecopieerd naar die dir (eerst aangemaakt), maar dat helpt ook niks :?

Iemand een idee wat ik nu kan doen, ik kan er maar bar weinig over vinden @ internet en ben nu al sinds maandag bezig :(

Ik compile vanuit /usr/local/storage/php-4.3.0.
MySQL staat in /usr/local/mysql en apache in /usr/local/apache

*help*

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Verwijderd

wij hebben ook ooit eens zo'n zelfde soort probleem gehad met de installatie :-( ....
toen kwamen we er ook niet uit en hebben we de hele server opnieuw geinstalled hierna weer opnieuw de pam geinstalled en toen ging het wel goed.....

Verwijderd

je moet sowieso wel het path opgeven naar de source van apache en niet naar de binary.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 12:04

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan op linuxpackages.net voor Slackware (8.1) De nieuwste versie's zo in tgz formaat downloaden. Dit is door/voor Slackware ppl en zo hou je je ook nog aan de Slackware install dir's etc.

Verder denk ik dat de error opzich hogerop gemeld wordt; maar geen fatale error is.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

hier mijn standaard methode op slackware (met packages):
installpkg apache-versie.tgz
installpkg php-versie.tgz
installpkg mod_php-versie.tgz
installpkg mysql-versie.tgz

in /etc/apache: httpd en php config/ini aanpassen
in /etc even de juiste my-xxx.cnf naar /etc/my.cnf kopieren

su mysql (zodat de databases owner mysql worden)
/usr/bin/mysql_install_db
exit (om weer root te worden)
/usr/share/mysql/mysql.server start
apachectl start

klaar!

volgens mij ben ik nix vergeten :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

nog 2c.:

zo te zien heeft hij problemen met het compileren van de cli versie van php, die sinds 4.3 standaard wordt meegeleverd en meegebouwd.

Als je die niet nodig hebt, kun je ook nog configuren dat hij de cli versie niet bouwt. Misschien dat dat het probleem omzeilt..

Verwijderd

Toen ik je titel las dacht ik dat je een PHP script wilde compilen :D

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
moet je btw, niet ook de '--with-apxs=/path/to/apxs' optie meegeven? Aangezien het een dynamisch gelaade biblotheek is... :?

[ Voor 14% gewijzigd door Tomaat op 24-01-2003 09:00 . Reden: typo... ]

Verwijderd

Inderdaad, er zijn meerdere manieren om PHP te bouwen, als CLI-excutable, als standaard CGI, als Apache DSO, etc... De optie die hierboven gesuggereerd wordt is vereiste voor het bouwen van de Apache DSO (en die wil je echt). Dit staat allemaal uitgebreid in de PHP manual, rtfm. ;)
Pagina: 1