[XP] boot soms, meestal niet

Pagina: 1
Acties:

• Djivo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2023
Normaal vind ik bijna alles met de zoekfunctie, maar nu net ff niet. Ik heb dus een probleem:

Gisteren heb ik me nieuwe HD gekregen: Maxtor 60 gig 7200rpm. De schijf erin gepropt en windows XP geinstalleerd. 3 partities aangemaakt, 10, 20 en 30 gig.
XP stond erop, gisteravond daarna moest ik opnieuw opstarten en hij bootte gewoon.
Vanmorgen niet meer, ik zette me pc aan, en nadat het grijze balkje onderin geladen was(vlak voor het starten van XP), kreeg ik zwart beeld.
Er gebeurde verder niets.... Pc gereset...weer niks... En zo een paar keer gedaan, totdat XP wel ineens bootte, en nu zit ik dus gewoon ook op deze pc te werken.
Maar als ik nu zo weer restart, weet ik zeker dat hij het weer niet doet, omdat dit al eens vaker gebeurd is....:'(
Heel erg raag dus allemaal....Wie weet raad?

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-08 09:11
* Op welke partitie staat de Win-Install?
* Heb je al eens geprobeerd om de installatie te repareren?
* Misschien de MBR beschadigd?

Nick

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

• Djivo
XP Staat op me C: Schijf...
Installatie reparen nog niet geprobeerd....
Mobo beschadigd zou kunnen, er zitten wel 4 kapotte elco's op, maar of het daaraan ligt.? Lijkt me niet...

Ik had hiervoor een 20 gig HD, maar die is kapot gegaan, en daarop deed hij hetzelfde...
De helft van de tijd bootte ie dus ook niet....:(

Verwijderd

MBR staat voor Master Boot Record en niet voor moederbord. MBR kun je repareren met fdisk met de optie /MBR (deze optie staat bijna nergens in de documenten, vandaar dat veel mensen dit niet weten)

• Djivo
achzo, sorry, dat wist ik niet :)
Es ff proberen, maar hoe doe ik Fdisk pcies?

[ Voor 26% gewijzigd door Djivo op 23-01-2003 11:20 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Eerst ff vraagje ben je al 1x in windows gekomen? 8)7 Wat voor monitor heb je want lijkt me op een te hoge resolutie voor je beeldscherm. Dit zelfde had ik met een 15 inch scherm.. Zag xp opstarten.. gaf daarna ook zwart beeld.. probeer hem eens aan een 17 inch te hangen. :)

Verwijderd

MasterMike schreef op 23 January 2003 @ 11:26:
Eerst ff vraagje ben je al 1x in windows gekomen? 8)7 Wat voor monitor heb je want lijkt me op een te hoge resolutie voor je beeldscherm. Dit zelfde had ik met een 15 inch scherm.. Zag xp opstarten.. gaf daarna ook zwart beeld.. probeer hem eens aan een 17 inch te hangen. :)
Ik heb dezelfde problemen met een pc, maar bij mij geeft ie niet een volledig zwart scherm. Als je heel goed kijkt kun je heel vaag dat bootscherm van xp zien bij mij. Kan zijn dat dit hetzelfde is bij de topicstarter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 11:16:
MBR staat voor Master Boot Record en niet voor moederbord. MBR kun je repareren met fdisk met de optie /MBR (deze optie staat bijna nergens in de documenten, vandaar dat veel mensen dit niet weten)
Volgens mij gooi je met fdisk /mbr de master boot record weg hoor :? Of zit ik me hier nou te vergissen? :+

• Djivo
nee, ik zie echt niks....Ik heb een 17" Medion beeldscherm, res 1024x768 op 75 herz....
Daar kan het niet aan liggen toch volgens mij?

En ik zit nu ook in windows te werken op deze pc hoor..... zie 1e topic ;)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
mmm.. erg vaag...

• Djivo
idd, heel erg vaag....maar tis wel ommundig Kut!

Verwijderd

Morgen kan ik mijn probleem pc weer ophalen, volgens de shop waar ik hem heb gekocht was er niks mee aan de hand. Ik heb gezegd dat ik daar niet mee accoord ging en vandaag zijn ze hem aan het testen met nieuwe test software. Als er wat uitkomt laat ik het weten.

• Djivo
Dan lijkt het me dat het bij jou aan het scherm lag ja, en niet aan de hardware....

Verwijderd

Ivos schreef op 23 januari 2003 @ 11:50:
Dan lijkt het me dat het bij jou aan het scherm lag ja, en niet aan de hardware....
Ik draaide op 640 X 480 @ 60 Hz met een leadtek ti4200 128 mb en een 17 inch iiyama vmp413 erachter lijkt me toch niet dat dat het probleem is

Verwijderd

Ivos schreef op 23 januari 2003 @ 11:08:
XP Staat op me C: Schijf...
Installatie reparen nog niet geprobeerd....
Mobo beschadigd zou kunnen, er zitten wel 4 kapotte elco's op, maar of het daaraan ligt.? Lijkt me niet...

Ik had hiervoor een 20 gig HD, maar die is kapot gegaan, en daarop deed hij hetzelfde...
De helft van de tijd bootte ie dus ook niet....:(
Ik neem aan dat je een ABIT mobo hebt, want dat is daar een bekend probleem.
Het is ook bekend dat die lekkende/opgeblazen elco's voor een heel scala aan problemen kunnen zorgen (van vreemde opstartverschijnselen tot compleet dood systeem).
Er zijn hier op GoT tientallen draadjes over te vinden, dus ik zou daar eens kijken om te zien of daar een oplossing te vinden is. Ik zou igg eens beginnen om die defecte elco's te vervangen, want dit gaat vaak van kwaad tot erger. (ook daarover zijn diverse draadjes)
Suc6 igg!

• Djivo
Nope, kheb een msi moederbord, en daar is het probleem ook bij bekend ja....
Dus die dingen vervangen dan maar ja.....

• Djivo
En nu nog vager: Ik heb de pc van beneden ff naar boven gezet om te kunnen internetten, maar zonet liep me andere pc met die kapotte elco's dus vast. Het scherm bevroor gewoon.
Dus gereset, en niks hoor, ik kwam maar niet in windows.... Na een paar keer resetten kreeg ik ineens een helemaal roze scherm. Weer resetten, helemaal rood scherm.
Weer resetten, weer gewoon zwart....Hij boot dus niet :(:(

Kan dit alles aan de kapotte elco's liggen of kan er nog meer mis zijn?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Vervang die dingen nou eerst maar ;)

• Djivo
Ik d8 ik laat jullie ff weten hoe het afgelopen is:
Vanmorgen nieuwe elco's gehaald, daarna samen met eppie(zie hierboven) de dingen erop gesoldeerd. Ging beetje stroef maar toch kregen we alles erop. 4 Stuks vervangen dus.
Daarna voorzichtig videokaart+geheugen erin gedaan en voeding aangesloten. Liep vlekkeloos. Daarna HD eraan, ineens dikke rook!
Snel pc uit dus, en gekeken wat er mis was....bleek dat er stukje ijzerdraad onder kortsluiting maakte met een elco.
Elco weer vervangen dus, en toen alles aangesloten en getest....
Werkte perfect, ik zit nu op die pc mijn berichtje te typen dus....
Bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1