Toon posts:

Maximale lengte SVHS kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat nou zo ongeveer de maximale lengte is die je met een standaard (dus geen dure kwaliteit) SVHS kabel kunt bereiken? Bij 1 meter heb ik vanuit m'n pc'tje perfecte kwaliteit, bij 10 meter krijg ik ruistreepjes in beeld. Geluid (ook 10 meter) is perfect.

Zowel m'n pc als m'n tv zijn niet geaard, en het overschot aan kabel (metertje of 4) heb ik in lusjes onder het tapijt gelegd 8)7. De SVHS gaat via een scart de tv in.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 10:06:
Weet iemand wat nou zo ongeveer de maximale lengte is die je met een standaard (dus geen dure kwaliteit) SVHS kabel kunt bereiken? Bij 1 meter heb ik vanuit m'n pc'tje perfecte kwaliteit, bij 10 meter krijg ik ruistreepjes in beeld. Geluid (ook 10 meter) is perfect.
Sjongejonge... hoe langer de kabel hoe minder de kwaliteit. De vraag is: wat accepteer je nog wel en wat niet meer.

Als 1 meter goed is en 10 niet meer, dan ligt het er dus ergens tussenin. :Z

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Owh, en niet als lusjes neerleggen of oprollen. Dat verergert juist storingen

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik heb zo ongeveer alles fout gedaan wat ik fout kon doen. Domdomdom! Zal het forum niet verder lastig vallen en gaan solderen.....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Owh, dat valt wel mee :).

Leg de kabel anders eerst ff via een lange omweg naar je tv zodat er geen opgerolde stukjes in zitten. Kijk hoe de kwaliteit dan is. Zorg ook dat je het uit de buurt houdt van andere storingsbronnen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

AxiMaxi schreef op 23 January 2003 @ 12:43:
[...]
Sjongejonge... hoe langer de kabel hoe minder de kwaliteit. De vraag is: wat accepteer je nog wel en wat niet meer.

Als 1 meter goed is en 10 niet meer, dan ligt het er dus ergens tussenin. :Z
Jammer zo'n reactie.

Maar to the point:

Ik heb zelf een S-vhs kabel van 10 meter van mijn geaarde PC naar mijn ongeaarde TV. Het beeld is perfect als ik de antenne kabel bij het afspelen van DVD's/DivXen verwijder. Met de antenne kabel in de TV is het beeld een stuk slechter.

Verwijderd

Me pa en ik hebben getest hoelang een svhs kabel mag/kan zijn met goede kwaliteit beeld, dit was ongeveer 50 a 60 meter.

Dit gebruiken we bij het filmen in de kerk met communies enz

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Met 50 a 60 meter kabel kun je niet voorkomen dat de kabel niet in lussen ligt. Lussen zijn dus niet van invloed op 10m. Ik heb zelf een 10m kabel ook wel opgerold gebruikt voor een tv op 1,5m afstand (ja, de enige kabel die ik had) en dat maakt niets uit. Misschien pik je ergens een storing op of is de kabel echt van wegwerpkwaliteit. Het kan ook zijn dat je een verkeerde kabelimpedantie hebt, want minder gevoelige tv (veel signaal nodig), wat zwakker uitgangssignaal van de tv-out.

OK, voordat ik het halve forum over me heen krijg:
S-VHS heeft gedefinieerde signaalniveau's, maar er zit veel tolerantie in de apparaten die het gebruiken, waardoor er wel eens wat mis gaat. Als een signaalkoppeling tot een kabellengte van (noem een boerendorp) 15m gedefinieerd wordt, wil dat niet zeggen dat hij bij 20 of 30m niet functioneert. Je komt alleen buiten specificaties en je moet dus niet raar opkijken dat hij het niet of niet goed doet. (Genoemde lengtes zijn een voorbeeld).

Probeer eens een andere kabel van iemand te lenen (liefst betere kwaliteit) en kijk of je het nog hebt.

An 11 is a 10 that swallows

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je toevallig geen video oid die ook S VHS produceert, een pc is meestal een RAMP bij het produceren van dat soort signalen.
ATI en nVidia vinden het belangrijker *DAT* het kan, dan dat het PERFECT is.
Kijk maar naar het commetaar op GF2/3 kaarten en slechte beeld kwaliteit, dat geeft aan dat je PC misschien wel gewoon erg matig is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren lekker zitten solderen (dat er mensen zijn die dat voor hun werk doen zeg....), maar het is nog steeds naadje. Heb ook de coax al uit de tv getrokken maar dat maakt ook niet echt veel uit. Beetje zitten stoeien met resoluties maar dat maakt ook niets uit.

Voor de duidelijkheid: het zijn diagonale streepjes, meestal wit, soms met meer kleuren. Het achterliggende beeld is wel scherp. Het maakt niet uit of ik het signaal composiet of svhs uitstuur, en PAL-B of PAL-G geeft hetzelfde resultaat. Begin steeds meer m'n twijfels te krijgen bij die kabel........

Verwijderd

ik heb 15 meter in mn kamer liggen, kan helaas niet anders. en beeldverlies is niet op te merken. wel goeie kabel en goeie connectors halen

connectors verguld die van profigold bijvoorbeeld

Verwijderd

Streepjes wil vaak zeggen dat er een bepaalde frequentie als ruis bij de kabel door komt. maar kan ook lek spanning zijn.
Dat kan komen omdat er kabel zo lang is dat deze tussen beide appartaten geen goed massa meer maakt ( probeer eens een dikke stroom kabel op beide massa's)!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 08:18:
Heb gisteren lekker zitten solderen (dat er mensen zijn die dat voor hun werk doen zeg....), maar het is nog steeds naadje. Heb ook de coax al uit de tv getrokken maar dat maakt ook niet echt veel uit. Beetje zitten stoeien met resoluties maar dat maakt ook niets uit.

Voor de duidelijkheid: het zijn diagonale streepjes, meestal wit, soms met meer kleuren. Het achterliggende beeld is wel scherp. Het maakt niet uit of ik het signaal composiet of svhs uitstuur, en PAL-B of PAL-G geeft hetzelfde resultaat. Begin steeds meer m'n twijfels te krijgen bij die kabel........
Jammer dat je niet wat verder hebt gelzen voordat je begon te solderen, het kan, denk ik, echt niet liggen aan die 10 meter, daar zal je echt niks van merken. Waar het wel aan kan liggen zijn de overige factoren. Ligt het draad op rare plekken waar al veel kabel ligt, staat er een pc of radio in de buurt van de Tv.

Gister had ik me audiozooi net ff wat anders gezet, waaronder m'n MD recorder net onder m'n tv. Heel de avond had ik van die strepen die jij beschrijft, en toen ik m'n recorder uit zette was het weg.

Kijk dus eerst naar andere dingen dan de lengte van de kabel. Heb trouwens zo'n idee dat het er niet veel beter van kan worden nu je je label in elkaar hebt gesoldeerd :X ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 09:43:
ik heb 15 meter in mn kamer liggen, kan helaas niet anders. en beeldverlies is niet op te merken. wel goeie kabel en goeie connectors halen

connectors verguld die van profigold bijvoorbeeld
Onzin, waarschijnlijk zijn z'n andere connectors ook niet van goud en dan heb je er geen ruk aan. Zeker bij S-video, waar je alleen maar een paar kleine pinnetjes en een massa hebt, splen de connectors niet zo'n grote rol, die werken altijd wel. :)

Wat soms niet helemaal duidelijk is, is dat de enige reden dat de connectors verguld zijn heeft te maken met Corrossie, die vergulde connectors corroderen namelijk niet. Echter dat heeft alleen zin als allebei de connectors verguld zijn. Dus een dure vergulde connector op een gewone stalen gebruiken, heeft absoluut geen zin.
Pagina: 1