Toon posts:

Schijf zeer langzaam onder NT4...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Ik zit voor een server met 3 hardeschijven.

schijf 1 = NT4 server
schijf 2 = data1
schijf 3 = data2
Het is dus een fileserver.

Er staan een heleboel cad tekeningen op van ruim 250/300 MB en nog wat plaatjes. Maar ook, in een afgeschermde map een exact voor DOS database. Data2 is zo goed als leeg, omdat die er net in zit. data1 zit er van het begin af aan
al in (3 jaar geleden) en is al een wat verouderde schijf. Deze is nog nooit gedefragmenteerd. Nu wel, ongeveer 4 tot 5 keer achter elkaar. Nu is nog maar 2% gefragmenteerd.
De CAD tekening worden lokaal bij de client aangepast, en vervolgens terug gekopieerd. Dat terug kopieren/ophalen gebeurd 3 tot 4 keer per dag. erg weinig dus.
Nou komt het: zodra men iets terug kopieerd, duurt het erg lang, maar naar data2 erg snel. Ook de administratie is erg traag!!

Vraag:
Heeft iemand een oplossing, alleen dan niet alles over kopieren naar data2, dat kon ik zelf nog wel bedenken? Is er wat met de data1 schijf aan de hand?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 18:25

Jiffy

God, you're ugly!

Is data1 misschien erg vol (>90%)? Mijn ervaring is dat bij erg volle schijven NTFS van NT4 nog wel eens trager wil worden...

Het _zou_ idd een probleem met de harde schijf zelf kunnen zijn. Check eea eens op bad blocks. Een ouwe NT4 server hier had ook bad blocks op de harddisk. Bij een reboot duurde het (ivm controle van de harde schijf door NT) ruim twee (2!) uur voor hij opgestart was. Daarna geen probleem meer gehad trouwens, heeft vervolgens nog maanden probleemloos gedraaid tot de server vervangen werd door een nieuwer model.

Ik heb trouwens op de Knowledge Base van MS eens een artikel gelezen over slechte diskperformance na de installatie van Sp6a, ik heb alleen geen link voor je. Valt echter daar vast nog wel te traceren.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Mailyourmom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06-2023

Mailyourmom

PDQ Bach forever

In WinNT4 moet je zelf nog DMA aanzetten. Dat kan met X-Setup. Misschien komt het hierdoor.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
Idd groot verschil tussen DMA en geen DMA. Had in een NT4 server een IDE disk bijgeplaatst... bad idea: er waren geen extra busmasteringdrivers voor een Serverworks IDE controller, en de standaarddrivers waren niet in DMA modus te krijgen.
Net een nieuwe server geplaatst met SiS 735 chipset en een Athlon: DMA aanzetten en vliegen met dat ding. Zal vanavond dat ding ff overzetten.

Tooltje heet checkdma, is wel te vinden op de MS downloadsite, zoek maar eens naar DMA voor produkt "Windows NT4", ff wat naar beneden en dan zie je hem wel tussen de verschillende busmastering DDKs.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 23-01-2003 11:27 ]