KDE3.0 Transparency performance geforce

Pagina: 1
Acties:

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Beste mensen,

Het antwoord op deze vraag is ongetwijfeld wel al een keer gegeven, maar ik kan weinig tot niets hierover vinden, vandaar deze topic.

Ik draai Debian/Sid (i386) en KDE3.0 met een Geforce3 Ti500
Dit werkt allemaal perfect, maar ik merk dat als ik bijvoorbeeld mijn Konsole doorzichtig maak, dat hij de achtergrond (wallpaper) zeer traag update als ik de Konsole versleep (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Nu kan ik hier mijn complete XFree86 config file posten, maar ik vroeg me af of dit normaal was voor KDE (wat ik me niet kan voorstellen) of dat er een truukje voor is. Ik heb conform de readme van de Nvidia drivers DRI en GLCORE uitstaan en GLX aanstaan.

Alvast bedankt.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

DRI? Doe eens lsmod | grep nvidia (of NVdriver). Een van de twee moet output geven. Staat er ook nvidia in je XF86Config? En glx? Staat dat aan? Meer info graag :)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Straphka schreef op 23 januari 2003 @ 04:18:
Beste mensen,

Het antwoord op deze vraag is ongetwijfeld wel al een keer gegeven, maar ik kan weinig tot niets hierover vinden, vandaar deze topic.

Dit werkt allemaal perfect, maar ik merk dat als ik bijvoorbeeld mijn Konsole doorzichtig maak, dat hij de achtergrond (wallpaper) zeer traag update als ik de Konsole versleep (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Nu kan ik hier mijn complete XFree86 config file posten, maar ik vroeg me af of dit normaal was voor KDE (wat ik me niet kan voorstellen) of dat er een truukje voor is. Ik heb conform de readme van de Nvidia drivers DRI en GLCORE uitstaan en GLX aanstaan.

Alvast bedankt.
Eigenlijk is die transparency geen transparency, maar een trucje. Hij kopieerd een stukje wallpaper en zet dat op de achtergrond van je konsole. Dit heeft dus niks met de performance van jouw kaart te maken, maar meer met je processor/geheugen. En hoewel het grappig lijkt zal het nooit echt snel worden op deze manier.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

ja die console transpacantie wordt altijd softwarematig gedaan. Waarschijnlijk is XFree86 versie 4.3 de eerste die hardwaretransparantie beschikbaar maakt voor applicaties (AFAIK)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 08:43:
ja die console transpacantie wordt altijd softwarematig gedaan. Waarschijnlijk is XFree86 versie 4.3 de eerste die hardwaretransparantie beschikbaar maakt voor applicaties (AFAIK)
Maar dan nog, dit is nep-transparancy, de achtergrond wordt gewoon gekopieerd op je konsole achtergrond. Alpha-Transparancy wordt door sommige themes toch al geimplementeerd.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 08:43:
Klopt, voorbeeld daarvan is die mooie rode halfdoorzichtige muiscursor :)

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Dus de transparantie van XFree86 4.3 is ook geen "echte" transparantie?

Verwijderd

De 'transparantie' van XFree86 4.3 IS 'ECHT'!! en wordt met sommige drivers (tot nu toe alleen de ATi en NV drivers, of de binary drivers het ook doen weet ik niet) zelfs geäccelereerd mbv de grafische hardware.

Overigens heet het geen 'transparency' maar 'translucency'

Bij het eerste is de alpha waarde van een pixel 0 (kan je dus helemaal doorheen kijken en er wordt niets geblend) en bij de laatste ligt deze waarde tussen 0 en 1.

Een alpha waarde van 1 wordt ook wel 'opaque' genoemd (als we nu toch op z'n Engels bezig zijn.. ;))

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:27
Inderdaad, de huidige versie is slechts een ranzig trucje, het ziet er leuk uit maar idd, als je een window versleept duurt 't even voor het update.

Niets aan te doen op dit moment, dat 'hoort' zo helaas.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
in de nieuwe versie is het dan wel mogelijk om een ander programma wat achter bijvoorbeeld de terminal zit laten zien of nog steeds alleen de achtergrond ?

[ Voor 13% gewijzigd door yeadder op 23-01-2003 13:38 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Welke nvidia driver gebruik je? versie 4.xxx of lager? de laatste nvidia driver (4191) heeft een eigen 2d acceleratie die flink trager is dan X eigen accel, dat zul je zeker merken met "transparante" consoles

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik gebruik nvidia driver 4191.

Ik had gehoopt dat het aan mijn instellingen lag, maar het hoort dus zo helaas:'(

Oh well,
Bedankt iig voor de info 8)

• blouweKip
Ach, de verschillen tussen 31xx en 4191 zijn toch niet bijster groot, als je dus snelle 2d wilt kun je het beste 31xx weer installeren

Verwijderd

Straphka schreef op 23 januari 2003 @ 04:18:
Beste mensen,

Alvast bedankt.
Welke Konsole gebruik je? Op mijn RH 8.0 bak merkte ik dat de standaard Gnome-terminal zeer slechte "transparante perfomance" heeft. Eterm was al een stuk beter (alleen ik vond de moderere versie van Eterm niet mijn stiel). Nu met Aterm vliegt de boel weer als vanouds.

Het ligt er dus maar net aan welke konsole je gebruikt...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 16:11:
Het ligt er dus maar net aan welke konsole je gebruikt...

konsole = bij KDE geleverd terminal-progsel (de spelling van console zou met een c zijn geweest sowieso).

Dus je vraag is vrij overbodig eigenlijk :)

Verwijderd

Sorry hoor, ik ging er vanuit dat "Konsole" als een algemene benaming voor een "terminal venster" werd gebruikt, en was dus (zeker gezien mijn ervaring met de performance verschillende "terminal venster programma's") benieuwd wat er nu eigenlijk gebruikt werd.

Ik zou de topicstarter willen adviseren een korte proefrit te maken met aterm, deze bevalt mij persoonlijk erg goed, en ook op een 366 MHz bakkie is deze met transparency opvallend snel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 16:46 ]

Verwijderd

in /proc/driver/nvidia kan je kijken of je agp b.v. wel goed in is gesteld....

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Volgens mij maakt de rode doorzichtige muis in XFree86 4.2.99 (4.3) geen gebruik van de "Translucent Window Extension" maar van een eigen extensie genaamd "XCursor".

Zo merk ik bijvoorbeeld als er iets onder de cursor veranderd dat de cursor gaat knipperen. Als je dit zou hebben met een doorzichtige terminal dan zou ik gek worden.

Ik heb gehoord dat de Translucent Window Extension pas in XFree86 5.0 komt. Als iemand bewijs heeft dat dit echter al in 4.3 aanwezig zal zijn, laat dan ff weten waar dat te lezen is :)

Verwijderd

Remenic schreef op 23 januari 2003 @ 19:00:
Volgens mij maakt de rode doorzichtige muis in XFree86 4.2.99 (4.3) geen gebruik van de "Translucent Window Extension" maar van een eigen extensie genaamd "XCursor".
klopt.
Ik heb gehoord dat de Translucent Window Extension pas in XFree86 5.0 komt. Als iemand bewijs heeft dat dit echter al in 4.3 aanwezig zal zijn, laat dan ff weten waar dat te lezen is :)
Technisch is het al mogelijk om alles doorzichtig te maken met XFree 4.3, maar om dit ook voor windows te doen moet idd deze extensie (oid) aanwezig zijn.. (ik heb nu ff geen tijd om uit te leggen hoe dat komt.. moet nu eten :Y))

Verwijderd

iemand een link naar de roadmap van XFree ??

• blouweKip
Zo merk ik bijvoorbeeld als er iets onder de cursor veranderd dat de cursor gaat knipperen. Als je dit zou hebben met een doorzichtige terminal dan zou ik gek worden.
Heb ik geen last van met xfre 4.2.99, de cursor is mooi transparant en knippert niet

Pagina: 1