Toon posts:

Sis 648 Chipset met Kingston DDR400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk Kingston 512 MB DDR400 (3200) geheugen binnengekregen na wat lever-problemen. Dit heb ik net zitten inbouwen op een P4(2.53GHz) systeem moederbord (Aopen AX45-8x Max) met een Sis648 Chipset. Dit geheugen word dus niet officieel ondersteund, maar zou wel moeten werken. Heb niet de laatste bios-update van het moederbord; echter die update doet niets met geheugen.

Nu wil het helaas nog niet echt lukken, dus enige suggesties zouden welkom zijn omdat mijn creativiteit is opgedroogd. |:( |:(

Het probleem is als volgt. Als ik de geheugen-chip in het 1e slot stop, wil mijn PC niet langer booten. Hij blijft hangen in het bios-gedeelte met als melding dat ik problemen heb met mijn AGP ?? erg vaag. Echter dit is alleen het geval als ik het bios dwing om het geheugen op 400Mhz te zetten; op 333 Mhz wil het wel gewoon booten en windows draait ook gewoon. Op de tragere snelheid kan ik het geheugen wel stabiel krijgen en zonder foutmeldingen van memtest86 v3. Settings 2-5-3-2. Als ik de grafische kaart eruit haal blijft het bios dezelfde melding geven; voltage voor geheugen is op 2.65V gezet (maximaal voor die mobo)

Als ik dezelfde chip in het 2e slot plaats wil de PC wel booten op 400Mhz, echter als ik dan het geheugen test met Memtest 86 (v3) krijg ik altijd bij test5 zo rond 98% een enorme lading (>10000) foutmeldingen over me heen. Instelling van de geheugensettings op het allertraagste heeft daarop volgens mij geen invloed. Nu heb ik wel gevonden dat dit zelfde bij Athlon PC's kan optreden en dan geen echte fouten in het geheugen zijn voor P4's zo gauw niets gezien. Het zijn er echter te veel om realistisch te zijn.

Als ik echter probeer om de geinstalleerde Win XP op te starten (geheugen in slot2) krijg ik nu echter allerhande vreemde foutmeldingen. (vraag niet om foutcodes - ik heb niet echt een patroon kunnen ontdekken -> het lijken initialisatie problemen) Dit zou natuurlijk kunnen komen omdat de installatie is uitgevoerd voor geheugen in het 1e slot??

Om zomaar te proberen opnieuw te installeren gaat me een beetje te ver omdat het verschrikkelijk veel werk is om alle software weer goed te krijgen. En ik het gezien de foutmeldingen van memtest86 nog niet echt vertrouw.

Mijn vragen
1) heeft iemand de Aopen AX45-8x max aan de praat gekregen met dit geheugen. (KVR400X64C25/512)?
2) is het inderdaad zo dat Win XP niet kan opstarten als de geheugen-module in een ander slot zit dan tijdens de installatie.
3) Hebben de grote aantallen foutmelding met memtest86 enige betekenis voor een P4.
4) Heeft iemand suggesties hoe ik het conflict met de AGP van slot1 kan aanpakken? (en waar het vandaan komt)

Moraal : hoe krijg ik dit geheugen werkend op 400MHz omdat dit voor een P4 wel erg nuttig is en dus een beetje zonde om het maar op 333MHz te laten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2) Nee, dat maakt niets uit
3) uh, hoe bedoel je- de CPU doet het prima, maar het geheugen rammelt aan alle kanten...
4) gok: mem is brak, of niet compatibel met de SiS 648. SiS chipsets zijn snel en stabiel, maar vrij kieskeurig qua geheugen- die supported list is er niet voor niets :o - ruilen die RAM, zou ik zeggen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Met betrekking tot de foutmeldingen met memtest86
-> zie gewoon de site van memtest. Snap je meteen wat ik bedoel.......is in ieder geval een bekent probleem van het programma voor Athlon's, dus je conclusie lijkt me iets te kort door de bocht wat dit betreft.

En met betrekking tot de supported list : staat welgeteld 1 chip voor 512 MB (van een merk waar ik nog niet eerder van gehoord heb) terwijl dezelfde variant van de Kingston voor 256 Mb wel is vermeld. Staan in alle lijsten trouwens erg weinig 512Mb chips, lijkt me eerder dat die niet zijn aangeboden omdat ze misschien te weinig populair/duur zijn. En 2 banken vullen met DDR400 is volgens mij vragen om problemen bij deze chipset.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 01:08:
Met betrekking tot de foutmeldingen met memtest86
-> zie gewoon de site van memtest. Snap je meteen wat ik bedoel.......is in ieder geval een bekent probleem van het programma voor Athlon's, dus je conclusie lijkt me iets te kort door de bocht wat dit betreft.

En met betrekking tot de supported list : staat welgeteld 1 chip module voor 512 MB (van een merk waar ik nog niet eerder van gehoord heb) terwijl dezelfde variant van de Kingston voor 256 Mb wel is vermeld. Staan in alle lijsten trouwens erg weinig 512Mb chips, lijkt me eerder dat die niet zijn aangeboden omdat ze misschien te weinig populair/duur zijn. En 2 banken vullen met DDR400 is volgens mij vragen om problemen bij deze chipset.
Hmm, het verschil tussen een 256MB en 512MB reep is normaal verwaarloosbaar (in beide gevallen dezelfde 256Mb chips, 8 bij de 256MB, 16 bij de 512MB).

Sowieso een punt: niets op die mobo draait op 333MHz of 400MHz, dat is gewoon 166MHz of 200MHz DDR. Dat het niet op 200MHz wil draaien... kunnen die settings losser :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat het statische elec geweest is. Heb je wel netjes jezelf geaard bij het beetpakken van het geheugen? En zat het netjes in een anti-statisch zakje?

Beetje raar dat je geheugen niet wil werken, maar het staat dan ook niet op de supported list... dat is niet voor niets

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor het meedenken op het late tijdstip. Om jullie gerust te stellen. Ik heb geheugen zeker netjes behandeld bij het monteren. Dus zo uit de doos in de computer en mezelf ook wel even ontladen voordat ik dat deed. Statische electriciteit is dus wel uit te sluiten. Helemaal omdat het geheugen op de 333MHz instelling wel foutloos werkt en zelfs met een redelijk goede timing. De memtest wordt in dat geval zonder fouten afgerond.

Dat het allemaal niet op 400MHz draait weet ik, maar om nu in elke zin te gaan zeggen op 200MHz, met op de op en neer gaande flank een bit is in dit geval niet echt van belang. Zeker niet omdat de bios gewoon spreekt over het instellen op 400MHz, we weten wel waar we het over hebben dacht ik zo.

Bij het booten op 400MHz heb ik inderdaad geprobeerd om de instellingen zo slap mogelijk te zetten, maar dit had geen invloed op de foutmeldingen. Als ik het me goed herinner 3-9-6-6-2. Ik ga er even vanuit dat 400MHz instellen betekent 3xFSB. Echter FSB instellen op 120 MHz had geen effect op foutmeldingen of problemen bij het booten. (effectief dus 360MHz) Nu draai ik bij de multiplicator op 2.5 met een FSB van 140MHz (dus is ook 350MHz met strakke memory settings). Om het vergelijk helemaal netjes te maken zou ik misschien de FSB nog iets lager moeten zetten om te kijken of er dan geen foutmeldingen optreden. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Nu in ieder geval geen tijd, dat moet wachten tot vanavond.

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-08 10:56
Heb je jumper j29 of zoiets op het moederboard (heb ik gelezen bij aopen) wel even gecheckt anders schakeld ie het 400 mhz bus niet in lees maar eens goed op hun site over het 400 mhz geheugen met de sis648

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 07:13:
In ieder geval bedankt voor het meedenken op het late tijdstip. Om jullie gerust te stellen. Ik heb geheugen zeker netjes behandeld bij het monteren. Dus zo uit de doos in de computer en mezelf ook wel even ontladen voordat ik dat deed. Statische electriciteit is dus wel uit te sluiten. Helemaal omdat het geheugen op de 333MHz instelling wel foutloos werkt en zelfs met een redelijk goede timing. De memtest wordt in dat geval zonder fouten afgerond.

Dat het allemaal niet op 400MHz draait weet ik, maar om nu in elke zin te gaan zeggen op 200MHz, met op de op en neer gaande flank een bit is in dit geval niet echt van belang. Zeker niet omdat de bios gewoon spreekt over het instellen op 400MHz, we weten wel waar we het over hebben dacht ik zo.

Bij het booten op 400MHz heb ik inderdaad geprobeerd om de instellingen zo slap mogelijk te zetten, maar dit had geen invloed op de foutmeldingen. Als ik het me goed herinner 3-9-6-6-2. Ik ga er even vanuit dat 400MHz instellen betekent 3xFSB. Echter FSB instellen op 120 MHz had geen effect op foutmeldingen of problemen bij het booten. (effectief dus 360MHz) Nu draai ik bij de multiplicator op 2.5 met een FSB van 140MHz (dus is ook 350MHz met strakke memory settings). Om het vergelijk helemaal netjes te maken zou ik misschien de FSB nog iets lager moeten zetten om te kijken of er dan geen foutmeldingen optreden. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Nu in ieder geval geen tijd, dat moet wachten tot vanavond.
Arg, AOpen maakt het wel heel erg bont met die 'MHz'...

Waarom je dus niet klakkeloos als die marketingblaat van'333'MHz' en 400'MHz' moet volgen geef je eigenlijk zelf aan. Feit is dat MHz een fysieke eigenschap is- sluit een oscilloscoop aan en je meet het. Die clock doubling/quadrupling etc. is gewoon kloten met het signaal- erg slim kloten, maar het signaal blijft met dezelfde frequentie tikken. Het is alsof je zegt dat als je in je eenje in een auto rijdt je 100KM/u rijdt, maar als je er met z'n 2-en in zit met 200 of met z'n vieren 400. Onzin dus.

Maar waarom maakt AOpen het dan zo bont? Omdat ze voor het geheugen WEL zo'n onzinnige 333/400'MHz' rating gebruiken bij een 166/200MHz geheugenbus, maar bij de FSB juist de echte snelheid van 100/133MHz geven, terwijl daar meestal 400/533 ratings genoemd worden. Kortom niet alleen fout maar ook inconsequent. En dat zie je bij die 2.5/3x multiplier- het slaat werkelijk nergens op.

100/133, 100/166, 100/200, 133/133, 133/166 en 133/200 zijn de werkelijke settings. En dan krijg je een heel ander beeld te zien van hoe het met synchroniciteit zit...

Maar goed, je hoeft dus niet iedere keer 'DDR' of 'clock doubled' te zeggen, gewoon het aantal MHz (dat je dus in theorie zou kunnen meten met die oscilloscoop), tenzij wat er verder nog met het signaal gedaan wordt relevant is...

Maar ff terug naar die modules- ik heb ff bij AOpen gekeken en er zijn in het geheel geen DDR400 modules op hun site vermeld als getest met dit moederbord :o

Die Kingston module in de compatibility list is nota bene PC2100 (133MHz), er staat geen Kingston vermeld in de PC2700 (166MHz) lijst, maar wel Samsung en Winbond (in het geheel geen onbekende merken, zeker Samsung wordt de laatste tijd erg vaak in erg positieve reviews vermeld).

Ik lees daarnaast in de manual:
Note: since this motherboard mainly only supports DDR266/333 SDRAM, we don't guarantee that DDR400 is workable on this board
Ze zijn wel erg voorzichtig. Ik heb een paar reviews gelezen van de plank, maar ze draaien het geheugen allemaal gewoon op 166MHz- zie bijvoorbeeld deze van THG - Tom gebruikt een PC3200 reep maar slechts op 166MHz dus...

Ik heb eigenlijk geen geval van dit mobo met geheugen op 200MHz kunnen vinden; ik geloof dat het wel eens gewoon aan beperkingen in het chipset kunnen liggen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik snel even kijk naar de reviews van dit mobo via de (zeker niet objectieve) links van Aopen :
http://www.aopen.com/company/awards/mb/ax45-8xmax.htm. Dan zie ik op meerdere van die sites in ieder geval de suggestie dat ze het aan de praat hebben gekregen. Toms hardware review inderdaad niet, maar die waren ook wel erg positief over de Asus variant. Daar leken de user-boards en andere reviewers toch echt iets anders over te denken.

Met betrekking tot de geheugen-validatie. Natuurlijk geen officieel support, toen ik hem bestelde <3 maanden geleden stond er volgens mij nog wel meer op de Aopen site dan alleen een waarschuwing dat over-clocken je eigen verantwoordelijkheid is. Gegevens over ondersteund geheugen en andere hardware vind ik vaak erg oud bij Aopen. Ben dus ook afgegaan op de gegevens van SIS. Zie http://www.sis.com/ddr/ddr400.htm. De enige 512MB op deze lijst is van Mosel, wat mij echt totaal onbekend is. De Kingston staat er ook op, maar in 256MB variant.

Om terug te komen bij het probleem, ik snap nog steeds niet waarom ik in het DIMM1 slot niet kan booten en een waarschuwing krijg m.b.t. AGP. Ik zou verwachten dat het juist in dit slot zou moeten werken. De vele foutmeldingen gaan over het tweede slot. Ik vermoed dat die AGP melding iets te maken heeft met wat er mis gaat. Als ik namelijk anders de settings te strak zet (op 333) dan geeft de comp wel een geheugen foutmelding.

NB) jumper 29 heeft te maken met voltage van de geheugen-module. Die staat maximaal en dus op 2.65V.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

NB2) heb vanavond zitten proberen om het probleem helderder te krijgen.
Komt erop neer dat ik als ik het geheugen op 333MHz instel voor beide banken ik in staat ben om foutloos memtest te draaien. Wel kan ik de settings voor DIMM2 vreemd genoeg op betere waarden instellen (2-6-2-2-1); Hier is de 6 nodig om te kunnen booten. Met deze instellingen kan ik dus ook gewoon in windows booten en werken.

Voor de DIMM2 bank kan ik met als de best haalbare settings (2-7-2-2-1) ook booten op 400Mhz en dan memtest draaien. Echter ik krijg altijd foutmeldingen in test 5 rond 98%. Hierbij wil windows dan ook niet meer opstarten. Ik heb de instellingen erg slecht gemaakt (3-9-5-5-2); ook hierbij fouten en niet opstarten. Vervolgens de frontside bus naar 100MHz halen heeft geen zin. De fouten blijven bestaan. Dit vind ik overigens wel erg vreemd, maar ik zal wel iets triviaals over het hoofd zien.

Vreemd is wel dat als ik hetzelfde probeer te doen in DIMM1; dus bij 100MHz FSB op 400MHz geheugen draaien het bios kuren gaat vertonen en volgens mij zelfs botweg crasht.

Er zit volgens mij dus niets anders op om een PC te vinden (= de computer-winkel) waarop ik kan testen of het geheugen goed (genoeg) is. Dus om de vraag te beantwoorden of het aan de chipset ligt ja of nee ????

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 23:21 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Dit geheugen word dus niet officieel ondersteund, maar zou wel moeten werken.
Als het niet officieel ondersteund wordt door die chipset dan betekent het helemaal niet dat het zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Leg mij dan maar eens uit hoe ik het moet verwoorden als SIS PC3200@400MHz geheugen niet officieel ondersteund, maar wel bepaalde merken/types PC3200 geheugen valideert als werkend met hun chipset. Zie de SIS - website.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Dat merk heeft dan bij hun wel gewerkt. Betekent nog steeds niet dat het in een compleet andere setup zou werken. Als je hierover gaat zoeken op inet dan vindt je dat idd bepaald geheugen bij de 1 wel werkt en bij de andere niet.

Dit is ook de reden waarom ik geen PC3200 bij mijn MSI 648 heb gekocht maar gewoon PC2700.

Je hebt gewoon geen garantie dat PC3200 werkt ondanks dat hun of andere mensen het wel gelukt is.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kaap schreef op 24 januari 2003 @ 07:55:
Dat merk heeft dan bij hun wel gewerkt. Betekent nog steeds niet dat het in een compleet andere setup zou werken. Als je hierover gaat zoeken op inet dan vindt je dat idd bepaald geheugen bij de 1 wel werkt en bij de andere niet.

Dit is ook de reden waarom ik geen PC3200 bij mijn MSI 648 heb gekocht maar gewoon PC2700.

Je hebt gewoon geen garantie dat PC3200 werkt ondanks dat hun of andere mensen het wel gelukt is.
PC3200 werkt wel prima, maar alleen op 166MHz, niet 200MHz- dat is iets anders :z

Maarja, als je out-of-spec gaat geldt altijd: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

Meestal wil dit weinig uithalen bij RAM compatibiliteit/stabiliteitsissues, maar op de AOpen site staat voor een aantal modules vermeld welke BIOS versie je ervoor nodig zou hebben. Als laatste poging zou je nog kunnen kijken of een nieuwere BIOS de boel verbetert.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Om de discussie af te ronden, voor het geval iemand dit tegenkomt bij het zoeken.

Het kingston geheugen werkte wel in een Asus Mobo,
toen twee reepjes 256 MB (TYI, cl2.5) geprobeerd in het Aopen mobo.
Met dit (merkloze) geheugen is het wel werkend te krijgen bij settings 2-7-2-3-2.
Niet werelds beste settings, maar in ieder geval beter dan bij DDR333 te halen lijkt met dit moederbord. Dit is stabiel te krijgen met een FSB van 138 MHz.
Hoger levert voor elke setting van het geheugen foutmeldingen op met memtest86.

Denk dat dit komt door het mobo en niet zozeer door het geheugen.
Opvallend is wel dat ik memtest ook voor betere geheugensettings foutloos kon laten werken. Betekent echter niet dat het onder WinXP stabiel is.
(random crashes van allerhande programma's en Hot CPU tester geeft foutmeldingen).

conclusie is dus dat het met wat moeite wel aan de praat te krijgen was.
iedereen bedankt voor de suggesties e.d.
Pagina: 1