Upgrade TB 800 > Duron 1300 zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• taxman
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 20:01
Ik heb een MSI K7Tpro2A moederbord met een TB 800. Nu begrijp ik uit diverse topics dat ik een Duron 1300 (Morgen core) kan plaatsen (wel ff nieuwste BIOS flashen). Heeft dit echter zin qua performance verbetering, of is het maar een marginale verbetering?
Het zou voor weinig (45 euro) de laatste upgrade van het moederbord worden :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, 35% verbetering kun je wel verwachten, maar of dat EUR 45 waard is moet je zelf beslissen.

In games zul je het meeste verschil merken, maar gewoon desktop multitasken het minst (wegens kleinere cache)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je een Morgan Core kunt plaatsen, dan kun je ook net zo goed een "lager" geklokte XP erin zetten; een 1600+/1700+ (1400/1467 MHz) bijvoorbeeld. Dan heb je het nadeel van de kleinere cache niet (256 KB voor de TB/XP, en 64 KB voor de Duron), terwijl je wel van de hogere kloksnelheid profiteert. Die is niet zoveel duurder; vanaf +- 60 euro, en je hebt er meer aan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 00:29:
Als je een Morgan Core kunt plaatsen, dan kun je ook net zo goed een "lager" geklokte XP erin zetten; een 1600+/1700+ (1400/1467 MHz) bijvoorbeeld. Dan heb je het nadeel van de kleinere cache niet (256 KB voor de TB/XP, en 64 KB voor de Duron), terwijl je wel van de hogere kloksnelheid profiteert. Die is niet zoveel duurder; vanaf +- 60 euro, en je hebt er meer aan.
De K7TPro2A heeft een KT133 chipset die dus niet op 133MHz FSB wil draaien, meer dan 110MHz is er niet uit te persen. Je zou wel evt kunnen unlocken en een AXP op een lagere FSB (100MHz) maar hogere multiplier kunnen draaien, maar dan zou de trage FSB en geheugen de boel danig ophouden...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Afgezien daarvan, zijn alle XP's van lagere snelheid in de winkels nu TBreds en geen Palomino's meer, dus er is grote kans dat die zowiezo niet werken.

• taxman
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 20:01
Maar puur de vergelijking Duron 1300 - TB 800, is daar nog wat over te zeggen? Ik speel graag een FPS >:)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Het zal in games misschien wat FPS schelen, maar in Windows merk je er niet zoveel van. Als je wilt upgraden zou ik het meteen goed doen en een nieuw mobo + processor en uiteraard geheugen kopen. Dat merk je pas goed!

Twitter

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ja, dat heeft zin. Best wel redelijk zin zelfs. Vind ik wel de 45 euro waard als je zo nog een jaartje kan wachten op de volgende upgrade. Hoe langer je van een pc doet, hoe minder je ervoor betaalt op lange termijn :)

MechWarrior || Monsters Game

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:26

Dennahz

Life feels like hell should.

GambitRS schreef op 23 January 2003 @ 06:18:
Ja, dat heeft zin. Best wel redelijk zin zelfs. Vind ik wel de 45 euro waard als je zo nog een jaartje kan wachten op de volgende upgrade. Hoe langer je van een pc doet, hoe minder je ervoor betaalt op lange termijn :)
Ik ben van mening dat je pas goed verschil merkt als je meerdere dingen upgrade (geheugen SDRAM naar DDR, 5400 toeren hdd -> 7200 enz enz)

Twitter

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Ja dat heeft zin, de cpu is erg goedkoop en komt klok voor klok in de buurt van de thunderbird ondanks de kleinere cache. De Duron 1300 heeft SSE en Data-Prefetch
Ik heb een halve week een duron 1200 naats me thunderbird@1156 gehad en dat scheelde voor gevoel helemaal niets (en dat terwijl de thunderbird op 137Mhz fsb loopt)

Je hebt overig kans dan een unlockde thoroughbred gaat werken, de Turbo2 (ook een msi 6330, maar dan revisie 5) kan een Thoroughbred 2600+ aan. maar dan zul je niet boven de 100x15 kunnen denk ik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de OH sticky; daarin staat een linkje naar "wat kan ik hieraan beste upgraden?" topic.

Overigens heeft het aantal FPS weinig met de CPU te maken. Wanneer je een GF2MX + TB800 hebt en naar Duron1300 wil, zul je geen verschil merken. Een GF3 daarentegen zult meer speelruimte hebben, etcetera. Check de videokaart CPU scaling reviews :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.