[XP] Spellen crashen..... (simcity 4 o.a)

Pagina: 1
Acties:

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:10

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Gegroet iedereen,

Een erg leuk forum hier, echt een hechte community. Ik ben al een tijdje hier aan het rond gapen. Ik heb nog niet echt een probleem gehad wat ik zelf niet op kon lossen. Maar voor alles een eerste keer. Dus heb ik mezelf geregistreerd en zoek hulp. :)

Ik heb er al minstens een half jaar windows XP op staan. Alles draait perfect, nooit problemen mee gehad. Nu heb ik laats (ik geloof de 15e bij dynabyte, Eindhoven) Simcity 4 aangeschaft. Ik ging het installeren met in de gedachte een grote metropool te bouwen. Zo ver kwam ik nooit. Blijkbaar vond mijn systeem Simcity 4 niet leuk. Iedere keer als hij geinstalleerd was en ik wilde op simcity 4.exe drukken om te beginnen. Maar ik had nog niet gedrukt of er was al een fatale fout. Scherm was compleet donkerblauw vol met text. Er werden me wat dingen aangeraden om deze fout melding te voorkomen. (die heb ik uit gevoerd) Ondertussen dat ik las maakte XP een memory dump. Eerst opnieuw opstarten, uninstallen, en die geadviseerde dingen gedaan te hebben een 2e poging. Maar helaas, ook bij de 2e poging was het raak. Weer de zelfde fout. :/

Ik was een beetje neidig en dacht dit is een mooie gelegenheid om de PC te formatteren en er weer eens 98 op te zetten. (ik dacht dat de fout met xp te maken had, in samenwerking met DirX 9.0, die ik tevergeefs heb proberen te verwijderen.) Ik heb er 98 op gezet. Nieuwste drivers geinstalleerd, etc etc, alle normale stappen. Simcity 4 weer geinstalleerd. En ja, nu draaide het wel. Wel crashend na 2-30 minuten. ;(

Wanhopig heb ik win 98 weer geupgrade naar win XP, ook dat helpte niet :'( Toen nog een keer XP er los op gezet, ook dat hielp niet. Een beetje onderzoek gedaan op het I-net. Blijkt dat deze crashes te maken hebben met de "my sim" feature. Ik heb die nog nooit gebruikt dus daar lag het bij mij niet aan. Na veel gefrot en gekloot op de schone (alles nieuwste drivers) install van win XP (waar ik nu dus op zit) Heb ik het opgegeven en tegen mij zelf gezegd dat ik maar op een patch moest wachten. (en die komt er een, zo lees ik op het I-net)

Dus mijn problemen met simcity 4:

1.Crashen naar desktop
2.Vast lopen
3.Computer zonder enige reden herstarten

Nou ja, wachten maar. Uit verveling Age of Mythologie geinstalleerd (zeer grote fan van) Wat blijk na 10 minuten, zonder enige reden een herstart. :( God speelt met mij.... Nog wat geprobeerd. (drivers, instellingen) Niks helpt, het is zelfs erger geworden: vreemde renderingen bij AoM. Textures die verdwijnen beeld dat flikkerd. De vid kaart is niet overgeklokt. Ik heb wel geprobeerd met een core speed van 220 Mhz (laagste, coolbits) Dat helpt ook niks. Ik ga nog wat testen met een ander spel.

Ga ik F1 2002 installeren. Start ik het, wil ik net gaan racen, bang, lock up. Nog een keer geprobeerd, crash naar desktop. 8)7 Nu is de maat vol, ik moet er iets aan doen, deze forums doorzocht. Verscheidene topics over dit probleem (or aanverwant) maar nergens een oplossing. Ik kan natuurlijk niet blijven formateren.

Iemand hier een oplossing? Of aanwijzingen?

1. ding is wel uitgesloten, de PC overhit niet. Processor is stressed rond de 39-42 graden en case temp rond de 29 graden. De kast staat open.

Ik heb niet de nieuwste moederbord Bios (jetway 663AS Ultra) Maar wel alle andere drivers: 41.09 (ook geprobeerd met 41.27 en 42.34 via Hyperon 4.45 en 4.30 of zoiets.) Ik draai op AGP x1 (ik heb problemen met 4, pictogrammen op desktop, gecorrupteerd) En ik heb direct X 8.2 (8.1b) Direct X 9.0 nog niet geprobeerd, durf ik niet zo goed.

Goed dat is het :Z
Dit is mijn vraag: Help!

(PS. aan mods/leiding gevende organen, ik heb de faqs gelezen, ik hoop dat dit goed is geplaats, sinds dat het om spellen gaat en de rest van XP goed werkt. Wat mij opvalt in dit forum is dat er een erg strict en streng beleid is, ik hoop dat ik nu niks fout heb gedaan. Mocht dat wel zo zijn, kunnen jullie mijn post gerust sluiten, als jullie mij dan wel even vertellen waar hij dan wel thuis hoort. Bedankt.)

Een goede avond :O

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Ten eerste wil ik graag zeggen, eindelijk een mooi uitgebreide post :D (systeem informatie mag iets uitgebreider ;))

Nu zie ik dat je je grafische kaart op AGP 1x hebt draaien, dat zal een probleem kunnen zijn, probeer als het op AGP4x idd niet goed lukt mintstens op AGP2x te draaien, maar aan te raden is om uit te zoeken waarom AGP4x het niet goed doet...
Een bios update is wel aan te raden en dan nog zou een scandisk aan te raden zijn, mischien dat er beschadigde clusters op je HDD zitten waardoor de programma's "struikellen" ;)

Verwijderd

en draai eens een memory test progje misschien dat daar wat mis mee is

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 11:18
heb je nog enig idee wat er in die BSOD stond :?
dat zou mischien het probleem kunnen verduidelijken
toevallig iets met: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ?

heb je mischien een andere videokaart bij de hand?
anders zou je die er eens in kunnen stoppen en kijken of het aan je videokaart ligt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is meestal wel op te lossen met een andere driver installeren. Probeer ook eens wat oudere drivers, misschien zijn die nieuwe buggy.
En om reboot on error uit te zetten kan je dit doen:
Als je computer opnieuw opstart als je een spel laadt, zet dan de functie “reboot on failure” uit, deze is te vinden in Control Panel => System => Advanced => Settings knopje bij “Startup and Recovery” => “Automatically restart” uitzetten onder het kopje “System failure”. Als het goed is krijg je nu, waar normaal je pc opnieuw opstartte, een BSOD voor je neus. Met de informatie die je daarin vind, kom je op de site van Microsoft meestal al een aardig end.

The devil is in the details.

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Bedankt voor de replies.

White Dust: Er is inderdaad een bios update voor mijn systeem die dat probleem (agp) oplost. Er schijnen wat problemen te zijn met geforce 4 MX kaarten en dit mobo. Maar ik heb een TI, vreemd dus. Ik heb mijn bios nog niet geflasht sinds dat ik dat een erg gevaarlijke zone vind. :) Ook heb ik scandisk al verscheidene keren laten draaien, maar er is niets met mijn schijf aan de hand.

Hiro Shima: Ik had al het idee om dat te gaan doen, maar heb het toch maar laten zitten. Aangezien XP verder normaal draaid. (behalve dan dat windows Media player 9.0 nog al vaak (3 op de 5 keer) crashed) Maar ik zal het wel eens doen. Moet ik dan sys soft sandra gebruiken, of memtest. (dacht dat dat ook een progje was)

Crash-Override: Ik heb "BSOD" al in verscheiden topics zien staan, maar wat is het eigenlijk? IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL wat wil je daar mee zeggen? Een IRQ conflict? Ik heb niks in het PCI slot zitten recht naast het AGP slot, dus.

MaRc0: Ok, ik heb die optie uitgezet, ben beniewd of het wat helpt. Ik zal nu eens de 30.-- drivers installeren. Die heb je toch ook voor XP? Zo niet, dan ga ik een flink nummer lager en kijken of dat helpt.

Ik houd jullie op de hoogte.

(vreselijk klote probleem :( )

Edit: Memtest-86 gedaan, geen problemen met het geheugen. Maar wat mijn wel opvalt is dat ik een dual boot heb. Ongewild. Namelijk windows en windows XP, windows is windows 98 maar die doet niks, klik er op en dan komt er gewoon C: te staan? Ik weet wel dat ik problemen had bij het installeren van win XP, maar ik dacht dat die opgelost ware. Zou dat het probleem kunnen zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Upke dupke op 23-01-2003 15:30 . Reden: Update ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 11:18
Upke dupke schreef op 23 januari 2003 @ 14:42:
Bedankt voor de replies.

White Dust: Er is inderdaad een bios update voor mijn systeem die dat probleem (agp) oplost. Er schijnen wat problemen te zijn met geforce 4 MX kaarten en dit mobo. Maar ik heb een TI, vreemd dus. Ik heb mijn bios nog niet geflasht sinds dat ik dat een erg gevaarlijke zone vind. :) Ook heb ik scandisk al verscheidene keren laten draaien, maar er is niets met mijn schijf aan de hand.

Hiro Shima: Ik had al het idee om dat te gaan doen, maar heb het toch maar laten zitten. Aangezien XP verder normaal draaid. (behalve dan dat windows Media player 9.0 nog al vaak (3 op de 5 keer) crashed) Maar ik zal het wel eens doen. Moet ik dan sys soft sandra gebruiken, of memtest. (dacht dat dat ook een progje was)

Crash-Override: Ik heb "BSOD" al in verscheiden topics zien staan, maar wat is het eigenlijk? IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL wat wil je daar mee zeggen? Een IRQ conflict? Ik heb niks in het PCI slot zitten recht naast het AGP slot, dus.

MaRc0: Ok, ik heb die optie uitgezet, ben beniewd of het wat helpt. Ik zal nu eens de 30.-- drivers installeren. Die heb je toch ook voor XP? Zo niet, dan ga ik een flink nummer lager en kijken of dat helpt.

Ik houd jullie op de hoogte.

(vreselijk klote probleem :( )

Edit: Memtest-86 gedaan, geen problemen met het geheugen. Maar wat mijn wel opvalt is dat ik een dual boot heb. Ongewild. Namelijk windows en windows XP, windows is windows 98 maar die doet niks, klik er op en dan komt er gewoon C: te staan? Ik weet wel dat ik problemen had bij het installeren van win XP, maar ik dacht dat die opgelost ware. Zou dat het probleem kunnen zijn?
dat laatste lijkt mij niet jouw probleem zijn, maar het beste zou zijn om die partitie gewoon even te verwijderen

BSOD :?
dat is Blue Screen Of Death, dat blauwe scherm met info wat je kreeg

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL :?
dat is een melding die je kunt krijgen in zo'n BSOD
is vaak een driverprobleem, en te verhelpen door je oude drivers goed te verwijderen,
en nieuwe goede drivers te installeren

de detonators 30.xx zijn er zeker voor Windows XP :)

mischien toch eens je bios flashen?
als je het zelf niet aandurft kun je mischien iemand vragen die er meer ervaring mee heeft?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Totaal niet nuttig voor je probleem maar toch:

_/-\o_ _/-\o_ voor je eerste post.
Als iedereen dat zo zou doen hou ik geen kleurtje meer over ;)

• White Dust

White Dust

Upke dupke schreef op 23 januari 2003 @ 14:42:
Bedankt voor de replies.

Het is in dat geval toch aan te raden om een bios flash te doen, op de website staat meestal wel hoe je een goede biosflash kunt doen, zorg in iedergeval voor een geformateerde floppy zonder beschadigde clusters...
Het kan ook een deffecte grafische kaart/AGP slot zijn (waar ik niet van uit ga).

Veel problemen worden op gelost door een bios flash...

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Ok, dan zal ik wel even aan vader vragen of hij dat wil doen :) Ik ben blij dat mijn eerste post gewaardeerd word. :)

De flash zal waarscheinlijk niet vanavond plaats vinden maar in het weekend. (liefst vanavond, maar vader zal wel weer weg moeten...)

Ik houd jullie op de hoogte

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Hallo mensen,

Ten eerste sorry voor het schoppen van dit oude topic maar ik heb een belofte gedaan en die kom ik na. :)

Het werkt weer! Geen crashes lock ups of dergerlijke meer! Zelfs simcity draait stabiel! (een wonder) 8) Ik heb er een nieuwe kaart ingestoken (geforce 4 TI 4200 8x agp) toen crashte hij nog steeds. Voor de laatste maal nieuwe chip set drivers geinstalleerd, (agp drivers i.p.v turbo mode, standard mode) en ben gegegaan met die spreekwoordelijke bannaan. Alles werkte perfect!

Grote dank aan de mensen die gereageerd hebben op mijn probleem schreeuw! _/-\o_

Dit was het mensen, bedankt.

(PS. door de SQL worm was de site van Jetway off line en kon ik dus niet de nieuwste bios binnen halen, dus die is niet geflashed)

• White Dust

White Dust

* White Dust vergeeft het omhoog schoppen :>

Als spellen weer draaien en je geeft uitleg hoe je het weer draaiende hebt gekregen kunnen toekomstige problemen van andere users mischien makkelijker worden op gelost ;)
als de search tenminste wordt gebruikt :P

• Upke dupke

Upke dupke

Oompa Loompa

Topicstarter
Dan laten we beide hopen dat toekomstige probleem gevallen sneller geholpen kunnen worden..... :)

Toch vind ik het een beetje vreemd. Wat is het verschil eigenlijk: turbo mode installeren van AGP drivers, en normal mode.
Pagina: 1