Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

24V fan modden naar 12V ?

Pagina: 1
Acties:

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 18:49

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik heb hier 2 Papst Multifan 4314S 120mm fan. Deze fan's zijn helaas van 24Volt type en op 12V geven ze naar mijn mening te weinig luchtverplaatsing ( wel lekker stil )

Heeft iemand geprobeerd om 24V fan om te bouwen naar 12V ? Ik dacht misschien moet er gewoon een weerstandje in de fan verwisseld worden.

Ik kan wel handig met een soldeerbout omgaan, maar van elektronica heb ik niet veel verstand. :?

btw ik heb search gedaan op de forum ( fan 24V 12V mod ) maar niks gevonden hierover.

Verwijderd

je hebt op je voedings kabel die op je mobo zit ook ergens een -12 lijn en samen met een +12 lijn heb je dan 24V .. ik weet alleen niet hoeveel stroom je van die -12 kan trekken.. staat mischien wel op je voeding of iemand anders hier die het wel weet.

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
ja , daar heb ik ook aangedacht maar ik heb 2 fan van 24V en 5Watt elk. Dat is teveel vermogen door de -12V lijn. De MB heeft die -12V lijn ook nodig.

Trouwens ik heb 2 extra fan connectors op mijn ASUS P4PE ( elk 8.8Watt max ) met fan monitoring en daar wil ik gebruik van maken.

• Res-q
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Op mijn Qtec 550 wattert staat:
code:
1
2
3
     | peak | max  | color | peak watt
-----+------+------+-------+----------
-12V | 1.0A | 0.5A | blue  | 12W

en zo is het voorspeld!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik zou geen gebruik maken van de -12 lijn... Daar kan je geen drol van trekken.

Verwijderd

Mischien iets met een adapter van 24V (zo'n stekker me een zwartblok eraan) die in je kast via de voeding aan de 220. De - van de adapter aan je 0 lijn van je powersupply en dan doet denk ik de rpm uitlezing het ook nog, want die schakelt tussen 0 en zwevend dus die 24V komt dan niet bij je fan headers terecht (check dit wel even want ik ben er niet 100% zeker van)

edit:

En als je een instelbare adapter neemt kun je nog een beetje het RPM regeln ook :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 17:55 ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Je kunt rustig iets uit je -12v lijntje trekken, geen enkel probleem, je komt waarschijnlijk toch niet boven die 1A, en het mobo zelf gebruikt nauwlijks. Let wel op: Je mag niet meer stroom uit je +12 halen dan je op je -12 gebruikt, anders gaat er een stroom de verkeerde kant op vloeien door je transistoren, en die kunnen daarvan gaan roken. Meet dit dus eerst na.

Verwijderd

Ik denk niet dat 't de moeite waard is om zo'n ding aan te schaffen of zelf te maken.
(Url waar een behoorlijke Setepup converter DC-DC staat: http://www.acs.comcen.com.au/12_24reg.html).

Wat je beter kunt doen is zelf een voeding fabrieken..

Eventueel kun je ook 2 pc voedingen in serie met elkaar zetten:)... Geen nette oplossing, maar het werkt wel!! :P

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 20:28:
Eventueel kun je ook 2 pc voedingen in serie met elkaar zetten:)... Geen nette oplossing, maar het werkt wel!! :P

Ik heb t nog nooit geprobeerd maar ik herinner me wel een topic erover... *zoekt en vind* M14 in "Peltier van 12V+ op normale computer voe"

De eerste link doet nog vermoeden dat het kan (het stond er ook, helaas doet de URL het niet meer) maar als ik de gelinkte post zie geeft dat weer minder hoop. Volgens mijn geheugen stond er o.a. dat je de aarding moest scheiden, de voedingen mogen dus geen contact met elkaar maken via de aardig (dat wordt dus een draad doorknippen in de stroomstekker) en dus ook niet via de behuizing. ALS het werkt is het iig erg onpraktisch.

• Corn

Corn

Raar jongetje

m-m schreef op 23 januari 2003 @ 20:34:

[...]

Ik heb t nog nooit geprobeerd maar ik herinner me wel een topic erover... *zoekt en vind* M14 in "Peltier van 12V+ op normale computer voe"

De eerste link doet nog vermoeden dat het kan (het stond er ook, helaas doet de URL het niet meer) maar als ik de gelinkte post zie geeft dat weer minder hoop. Volgens mijn geheugen stond er o.a. dat je de aarding moest scheiden, de voedingen mogen dus geen contact met elkaar maken via de aardig (dat wordt dus een draad doorknippen in de stroomstekker) en dus ook niet via de behuizing. ALS het werkt is het iig erg onpraktisch.
Het is niet alleen onpraktisch, het is ook nog erg gevaarlijk. Als je je voeding niet aard, maar wel 12v omhoog helpt kun je heel gevaarlijke lekstromen gaan krijgen, die allebei je voedingen opblaast en met een beetje pech je mobo ook nog. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Verwijderd

Je hebt ook speciale ic's om van +12 volt -12 volt te maken. Dan heb je ook 24 volt :) .

• Corn

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 20:44:
Je hebt ook speciale ic's om van +12 volt -12 volt te maken. Dan heb je ook 24 volt :) .
Idd, maar die leveren LANG niet genoeg. -12 is ook eigenlijk een referentiespanning, en wordt alleen door bepaalde dingen in je computer gebruikt, zoals: Seriele poorten, Modems, Geluidskaarten

• m-m
  • Niet online

m-m

Conclusie: -12 gebruiken leidt nergens toe, 2 voedingen gebruiken leidt nergens toe. De fan zelf aanpassen lijkt me vrij onmogelijk. Je zal de 24 volt ergens anders uit moeten halen, een externe adapter is gewoon het makkelijkst.

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Topicstarter
dank je wel allemaal voor de reactie.

Ik ga ze misschien verkopen. Op 12V draaien ze 1500rpm en 55cfm, da's beetje te weinig voor mij.
Pagina: 1