We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated
Het grote probleem met dit soort waterraderen in watercooling is dat ze de flow behoorlijk tegenhouden, maar als je echt zoiets wilt dan moet je dus gewoon het rad monteren op een as die je naar buiten het watervoerende systeem haalt en dan gewoon een koper of koolborsteltje die de draad zo af en toe naar massa trekt. Het is overigens wel lastig om een draaiende as zo door te voeren door de wand van je water
das gewoon een schakelaartje die een sluit als er een groot geboeg magnetscxh veld is
[ Voor 92% gewijzigd door n0d3 op 24-01-2003 18:10 ]
ik d8 iets van 2 contactjes en een stalen balletje in een stuk (bredere) buis/slang. als de flow wegvalt rolt/valt het balletje weer naar het laagste punt en maakt kortsluiting. en dan hiermee een een alarm aan te sturen...
ik neem namelijk aan dat je de RPM waarde gebruikt als alarm en niet om echt een waarde uit te lezen..
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Dan zou ik eerder een stukje metaal buigzaam bijna recht in een dik stuk buis brengen en die dan dus door de flow met de flow meebuigt (dus wel redelijk buigzaam..) en die dan contact maakt.. Of juis contact verbreekt, wat je ook wilOxigun schreef op 24 January 2003 @ 18:12:
ik was ook nog aan het denken aan iets dat de flow controleert van me waterkoeling...
ik d8 iets van 2 contactjes en een stalen balletje in een stuk (bredere) buis/slang. als de flow wegvalt rolt/valt het balletje weer naar het laagste punt en maakt kortsluiting. en dan hiermee een een alarm aan te sturen...
ik neem namelijk aan dat je de RPM waarde gebruikt als alarm en niet om echt een waarde uit te lezen..
maar weer iets anders verzinnen.... je kan natuurlijk heel veel stukjes koolstof of zo erin doen, de muis sensor registreerd dat ook en je kan op die manier de particles per sec die langs de sensor komen bepalen. maar of dat goed is voor je pomp en koeling : )
bah ... need to verzin something
Verwijderd
Op zich heeft de temperatuur wel verband met de waterflow, maar verder zie ik ook geen reden om de temperatuur te meten... De temperatuur kan ook hoger worden doordat de waterkwaliteit ofzo achteruit gaat (tochn0d3 schreef op 24 January 2003 @ 22:26:
maar dan meet je toch de waterflow niet meer?
temperatuur van water c.q. CPU/VPU meet ik zoweiso wel. de vraag is natuurlijk wat met de strooming van het water gebeurd. dr moet toch 'een' makkelijke manier zijn om dat te meten? zonder water rad dan....
iig alles wat je in het water stopt houd de airflow tegen. dus dr moet iets komen dat de strooming niet belemerd : / of zo min mogelijk dan : )
[ Voor 27% gewijzigd door n0d3 op 24-01-2003 23:53 ]
Verwijderd
Maar iig zo'n soort idee. Zijn er geen elektrische, of andere niet-mechanische, meetapparaten in de handel?
Verwijderd
Als je die flow-meter alleen wilt gebruiken om te kijken of je pomp het nog doet is er een makkelijke oplossing.
Monteer in je reservoir een water-detector (voor 1 euro aan materiaal te maken) als de druk wegvalt dan gaat altijd alle lucht die nog in je reservoir zit je slang in waar het water uit terugkomt je reservoir in. Stopt je pomp dan komt daar dus lucht ipv water en ziet je sensor dit dus. Easy genoeg denk ik zo.
Anders is het een hele opgave om zoiets te maken (en volgens mij zijn die sensoren in een muis idd infrarood maar die moeten dan ook goed afgeschermt zijn want er zit geen filter op ofzo, dus daglicht is al fataal voor ze (dan meten ze niets meer want dan krijgen ze veel ir-licht binnen)
Het is dus een hele opgave, en niet voor niets dat die flow meters zo duur zijn.
Verwijderd
DIGITAL TACHOMETER
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9060

Dit kitje heeft wel een hoge kwijlfactor
Verwijderd
http://www.bit-tech.net/article/100/
Als je met een fan draait, dan wekt dat toch ook een spanning op? Als die fan dus ombouwt tot een waterrad en dan die spanning gebruikt in een relais ofzo om zo je voeding te starten. Maar dat werkt natuurlijk niet als je je pomp ook met een relias schakelt, of je zou er een timertje in moeten bouwen die als bijv. 5 seconden je voeding aanstaat, controleert of je watterradje wel draait (dmv die spanning) en als die er dan niet is, dat het je voeding weer uitschakelt oid.
En die water meters zijn zo duur, omdat ze er veel winst op willen maken : ) want zeg nou zelf, een wieltje erin en je bent klaar, easy as pie.
maare dat UK artikel ziet er wel veel belovend uit. er is flow, ding word omhoog gedrukt, geen flow ding zakt omlaag. perfect denk ik zo. vraag me af tot in hoevere die de flow belemmerd, denk het eigenlijk niet echt...
[ Voor 33% gewijzigd door n0d3 op 26-01-2003 18:33 ]