Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RPM meters modding e.d. ervan.

Pagina: 1
Acties:

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 09:17
Hoi,

Ik heb wat vraagjes over hoe nou die RPM meter werkt op die fans.

Tot zo ver ik het dacht is het zo dat er op de fan een 5V spanningje gecreerd word en op het moment dat de sensor 1 'tik' geeft word deze naar de 0V gehaald. Ik heb zelf die sunbeam led fans en die leds worden gepowerd tussen de 0V en de RPM sensor draad. Als je de fan dus langsaam laat draaien (met de finger vertaagd oid) dan zie je dat de fan dus knipperd, ofwel uitgaat als ie voor de sensor is.

De reden dat ik dit wil weten is ik ga dus watercooling in mn case bouwen en zie wel van de water'fan's die electronish die RPM signaaltjes ook afgeeft. DIe krengen zijn echter 40 euro, belachelijk duur. Nou zat ik te denken om dus een simpel water rad te nemen, en dan een oude muis te slopen, en die sensoren daarvoor op een of andere manier te gebruiken. lijkt me mogelijk toch?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, als jij de draaiende as van het rad zo naar de "buitenlucht" kunt krijgen zonder dat je WC erbij gaat lekken, dan is het wel te doen ja denk ik :)

• n0d3
nou ik zat dus te denken om zo'n oude muis te slopen en dan die IR LED aan de ene kant te plaatsen, en de ontvanger aan de andere kant. Een normale muis registreerd het 0 of 1 zijn van die lichtstraal door het draaien van die wieltjes (je scrollwheel trouwens ook) en als je nu ipv dat wieltje dat waterrad neemt, hoef je geen assen eruit te werken. (zonderas is het 13E met as(en dus sensor) 45E)

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Wat er gebeurt is dat de fandraad normaal aan de fan open is, en dan x keer per omwenteling (meestal 2 keer per omwenteling) wordt de fansense draad (met een mechanisch schakelaartje) naar massa getrokken (dacht ik.Wellicht naar Vcc ipv Massa, maar dat dacht ik niet). Wat het moederbord vervolgens doet is het ding via een weerstandje aan een positieve spanning hangen, en dan vervolgens telt hij een 'tik' iedere keer dat de fan van positief naar 0 gaat.

Het grote probleem met dit soort waterraderen in watercooling is dat ze de flow behoorlijk tegenhouden, maar als je echt zoiets wilt dan moet je dus gewoon het rad monteren op een as die je naar buiten het watervoerende systeem haalt en dan gewoon een koper of koolborsteltje die de draad zo af en toe naar massa trekt. Het is overigens wel lastig om een draaiende as zo door te voeren door de wand van je water :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Is het "haalbaar" om een waterrad in zo'n geval in een zelfbouw resevoir te plaatsen, zeg maar bovenin het resevoir de "uitlaat" van je watercircuit, en daaronder het rad, zodat met het doorstromen van het water ook het rad draait... En dan gewoon met een degelijke pomp bij de input water erdoorheen drukken, ipv puur erdoor drukken en eruit zuigen? Dan zou je iig weten wanneer er geen water meer loopt, of het ook representatief voor de hoeveelheid waterstroming zou zijn vraag ik mij af...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik zou een plastic omhulsel maken, waarin een rad zit die gewoon los kan draaien, daar een klein magneetje op (rad moet wel draaien als er dus water langsgaat), dicht lijmen, en een reed sensor erop plakken...

das gewoon een schakelaartje die een sluit als er een groot geboeg magnetscxh veld is

Electronics development

• n0d3
ja das dus precies hetzelfde wat ik wou doen maar dan met dus optische sensoren (van een oude muis) dr loopt een lichtstraal van de ene kant naar de andere kant, en ekle keer als het rad de lichtsraal blokkeerd is het 'een tik' of zo. Maar dat dat wiel aardig wat van mn waterstroom kracht dinges zou tegenhouden wist ik nie. Dan maar is kijken of ie niet ergens anders monteerbaar is, maar waar ... het reservoir lijkt me inderdaad ook wel een interesante plek, laat het water op het rad vallen : ) (teveel lawaai) maar dan onderwater misschien ...

• n0d3
ja deze post had hier nix mee te maken, verkeerde winow, OOPS : )

[ Voor 92% gewijzigd door n0d3 op 24-01-2003 18:10 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik was ook nog aan het denken aan iets dat de flow controleert van me waterkoeling...
ik d8 iets van 2 contactjes en een stalen balletje in een stuk (bredere) buis/slang. als de flow wegvalt rolt/valt het balletje weer naar het laagste punt en maakt kortsluiting. en dan hiermee een een alarm aan te sturen...
ik neem namelijk aan dat je de RPM waarde gebruikt als alarm en niet om echt een waarde uit te lezen..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Osiris
  • Niet online
Oxigun schreef op 24 January 2003 @ 18:12:
ik was ook nog aan het denken aan iets dat de flow controleert van me waterkoeling...
ik d8 iets van 2 contactjes en een stalen balletje in een stuk (bredere) buis/slang. als de flow wegvalt rolt/valt het balletje weer naar het laagste punt en maakt kortsluiting. en dan hiermee een een alarm aan te sturen...
ik neem namelijk aan dat je de RPM waarde gebruikt als alarm en niet om echt een waarde uit te lezen..
Dan zou ik eerder een stukje metaal buigzaam bijna recht in een dik stuk buis brengen en die dan dus door de flow met de flow meebuigt (dus wel redelijk buigzaam..) en die dan contact maakt.. Of juis contact verbreekt, wat je ook wil :)

• n0d3
hmm, idd is het voorals de flow wegvalt, maar om hem aan je RPM meter te hangen is wel zo leuk : )

maar weer iets anders verzinnen.... je kan natuurlijk heel veel stukjes koolstof of zo erin doen, de muis sensor registreerd dat ook en je kan op die manier de particles per sec die langs de sensor komen bepalen. maar of dat goed is voor je pomp en koeling : )

bah ... need to verzin something

Verwijderd

waarom niet gewoon temp van je proc meten, en die elektronisch omzetten naar een frequentie.... (1 enkel IC'tje)

• n0d3
maar dan meet je toch de waterflow niet meer?

• Osiris
  • Niet online
n0d3 schreef op 24 January 2003 @ 22:26:
maar dan meet je toch de waterflow niet meer?
Op zich heeft de temperatuur wel verband met de waterflow, maar verder zie ik ook geen reden om de temperatuur te meten... De temperatuur kan ook hoger worden doordat de waterkwaliteit ofzo achteruit gaat (toch :? ) en dan kan de waterflow nog gewoon hetzelfde zijn... (denk ik)... Dus dat werkt niet gok ik :)

• n0d3
dat denk ik ook ..
temperatuur van water c.q. CPU/VPU meet ik zoweiso wel. de vraag is natuurlijk wat met de strooming van het water gebeurd. dr moet toch 'een' makkelijke manier zijn om dat te meten? zonder water rad dan....

iig alles wat je in het water stopt houd de airflow tegen. dus dr moet iets komen dat de strooming niet belemerd : / of zo min mogelijk dan : )

[ Voor 27% gewijzigd door n0d3 op 24-01-2003 23:53 ]

Verwijderd

Zou je niet iets elektronisch kunnen gebruiken? Dus bijv. op enige afstand twee elektroden in de buis monteren en dan bijv. de weerstand ertussen meten. Weet niet of die verandert (al is het maar een heel klein beetje) bij een veranderende stroomsnelheid... Heb je een andere weerstand bij een andere stroomsnelheid, dan zou heb je daarmee een relatie van het signaal en de stroomsnelheid te pakken...

Maar iig zo'n soort idee. Zijn er geen elektrische, of andere niet-mechanische, meetapparaten in de handel?

Verwijderd

Er is iets veel handigers:

Als je die flow-meter alleen wilt gebruiken om te kijken of je pomp het nog doet is er een makkelijke oplossing.

Monteer in je reservoir een water-detector (voor 1 euro aan materiaal te maken) als de druk wegvalt dan gaat altijd alle lucht die nog in je reservoir zit je slang in waar het water uit terugkomt je reservoir in. Stopt je pomp dan komt daar dus lucht ipv water en ziet je sensor dit dus. Easy genoeg denk ik zo.

Anders is het een hele opgave om zoiets te maken (en volgens mij zijn die sensoren in een muis idd infrarood maar die moeten dan ook goed afgeschermt zijn want er zit geen filter op ofzo, dus daglicht is al fataal voor ze (dan meten ze niets meer want dan krijgen ze veel ir-licht binnen)

Het is dus een hele opgave, en niet voor niets dat die flow meters zo duur zijn.

Verwijderd

Ik zag dat Velleman ook RPM meters als kitje verkoopt, misschien dat je daar iets aan hebt...

DIGITAL TACHOMETER
http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9060

Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k2625.jpg

Dit kitje heeft wel een hoge kwijlfactor :9~ Met led display :D

Verwijderd

Op bittech hebben ze het iets anders gedaan, wel erg strak overigens.
http://www.bit-tech.net/article/100/
Als je met een fan draait, dan wekt dat toch ook een spanning op? Als die fan dus ombouwt tot een waterrad en dan die spanning gebruikt in een relais ofzo om zo je voeding te starten. Maar dat werkt natuurlijk niet als je je pomp ook met een relias schakelt, of je zou er een timertje in moeten bouwen die als bijv. 5 seconden je voeding aanstaat, controleert of je watterradje wel draait (dmv die spanning) en als die er dan niet is, dat het je voeding weer uitschakelt oid.

• n0d3
het probleem met water raden is dus dat ze de flow ernsitg belemmeren, or so i've been told.

En die water meters zijn zo duur, omdat ze er veel winst op willen maken : ) want zeg nou zelf, een wieltje erin en je bent klaar, easy as pie.

maare dat UK artikel ziet er wel veel belovend uit. er is flow, ding word omhoog gedrukt, geen flow ding zakt omlaag. perfect denk ik zo. vraag me af tot in hoevere die de flow belemmerd, denk het eigenlijk niet echt...

[ Voor 33% gewijzigd door n0d3 op 26-01-2003 18:33 ]

Pagina: 1