instabiliteit Athlon XP 2000+ onder XP

Pagina: 1
Acties:

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 16:45
Hallo, ik heb hier laatst al eens een post over gedaan maar toen was ik nog een n00b (nogsteeds eigenlijk) en toen had ik lees eer je post nog niet doorgelezen, dat heb ik reeds gedaan en de stappen doorgenomen, maar er was niets wat holp. Ik heb een ECS elitegroup k7S5a mobo, een ahtlon XP 2000+, 128+256 MB SD-ram, 2 hdds (een keer 40 en een keer 20), een philips 8x writer, een 52X Liteon CD-rom speler, een gewone Oem Koeler van AMD, een Riva TNT 2 32 mb videokaart en een probleem! als ik mijn pc een tijdje aan heb slaat hij vaak ineens helemaal vast in windows XP pro, ik heb al vanalles geprobeerd, koeler is het niet want hij houdt de core op 55 graden, me ram heb ik gecontroleerd, die zijn allebei pc 133, als ik de boel terugklock naar 100 mhz(proc) 133Mhz(mobo) dan gaat het langer goed maar gebeurd het nog steeds, als ik alles terugclock naar 100 Mhz gaat het (tot nu toe) wel gewoon goed. ik zou het echt niet meer weten, ik heb zelfs een voodoo2 kaart eruit gehaald omdat er op die ramchips 100MHZ stond dus ik zou het echt niet meer weten, ik heb BTW een 350 watt voeding...(en de hele FAQ al doorgenomen en noem het maar op)... alvast heel erg bedankt voor jullie support

Adjust non olet, plerumque...

• 1nsane
als ik hier overgens iets nog niet vermeld heb wat belangrijk kan zijn hoor ik het graag

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:26

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je hebt de Hangen en opstartproblemen FAQ ook al doorgenomen?

Verder kun je volgende keer de edit knop gebruiken, rechtsbovenin je post. :)

Verwijderd

heb je een goede virusscanner? veel mensen hebben last van dit soort zaken door virussen. Als ik jouw was zou ik zoiezo eens een herinstall doen--> formateren en opnieuw windows installeren

• 1nsane
ik heb de allerlaatst geupdate versie van norton, en ik had zojuist een scan gedaan en helemaal clean! en ja ik heb hangen en opstartproblemen ook al doorgenomen... ik heb ook al alle onderdelen gecontroleerd op zoals ik het zou noemen 133 mhz compatibiliteit maar dat is het zelfs ook al niet :'(

ik heb sisandra 2003 er even op los gelaten, zou dit iets kunnen zijn:

"Warning 1206 - Device latency is high - the higher the latency, the more data a device can transfer in one go. The device may be hogging the bus for too long. Some video card drivers set the latency high in order to perform faster. The problem is that other devices (especially sound cards, network) won’t have enough time to transfer their data resulting in lower performance (e.g. sound drop outs, lockup). Generally, all devices should have latency of 32, with high performance devices (e.g. video card, disk, giga-LAN) with 64 and AGP to 128.

Fix: Go to BIOS Setup\Settings\PCI & AGP Devices and reduce PCI latency to 64 or 32. Contact the mainboard manufacturer or video card manufacturer for more details."

SiSoftware Sandra Help File

[ Voor 88% gewijzigd door 1nsane op 22-01-2003 23:37 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Fix: Go to BIOS Setup\Settings\PCI & AGP Devices and reduce PCI latency to 64 or 32."
En heb je dit al aangepast? Lijkt me overigens niet dat het daaraan ligt.. Ik zie dat je de ECS K7S5A bezit. Daar dit plankje al duizenden malen is behandeld op GoT, ken ik de standaardproblemen zolangzamerhand wel uit de hoofd :+

Wanneer een systeem op FSB@100 stabieler draait dan op FSB@133, dan mag je aannemen dat de problemen op FSB@133 worden veroorzaakt door slechte koeling/airflow, gaar geheugen en/of ontoereikend voeding.

Het lijkt me niet dat het de voeding is, er resten dus slechte koeling/geheugen. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je het volgende terugvinden over de K7S5A:
ECS K7S5A: dit plankje is erg kieskeurig qua geheugen. Voornamelijk cheap-ass geheugen moet eraan geloven; koop dus kwaliteitsmerk geheugen. Ook komt het voor dat het plankje dienst weigert wanneer je een tweede reep geheugen bij prikt. Ook kan het voorkomen dat het plankje instabiel wordt bij een FSB van 133MHz. Dit is te wijten aan slechte chipset koeling. Over de beide problemen is best wel veel met de search terug te vinden. Zie o.a.:
[een paar linkjes]
Dus: heb je de reepjes afzonderlijk geprobeerd? De beide reepjes afzonderlijk danwel samen getest met memtest86? Heb je een fannetje op de SiS Northbridge?

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 23-01-2003 06:31 ]

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

FAQ? maar iig:

een vriend van me had precies hetzelfde. (zelfde mobo etc.). Zijn cpu temp was ook 55+. Hij heeft ook pc133 ram. Wat het probleem was? Zijn case temp! Na het testen van voeding en memory enzovoorts deden we hetvolgende:

Case open, en dikke ventilator erop (omdat zijn pc in een kleine kast staat is de luchtstroom nogal bout dus vandaar, ventilator in vorm van zo een ding dat je zomers op je kop laat blazen :)).

Zijn case+cpu temps daalden enorm en tadaa: GEEN CRASHES meer. Nu hebben we een fanduct gemaakt die de warme lucht direct uit de kast pleurt en een cold air intake voor op de kast. Das was voor hem een oplossing. Sloop je northbridge sink er ook af en smeer er goeie koelpasta tussen (silver compound works ok)

[ Voor 8% gewijzigd door TrasherXL op 23-01-2003 11:34 ]

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• Notna
  • Laatst online: 12-08 15:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FAQ=Frequently Asked Questions :p

Verder voor het probleem, heb je miss al een BIOS update geprobeerd? En ik zou zeker een andere koeling erop pleueren want 55 graden in idle mode (dat neem ik tenminste aan :) )is best wel warm, bij mij blijft namelijk 40 graden met een Coolermaster koeler.

[ Voor 57% gewijzigd door Notna op 23-01-2003 11:40 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
misschien is het die geheugen combinatie

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:52
Hmm, als ik het zo lees: Slechte chipset cooling gecombineert met hoge casetemps. Probeer idd de zijkant van de behuizing er eens af te slopen en er een vette ventilator voor te zetten. ALs ie dan nog steeds crasht lijkt me ook het geheugen het meest voor de hand liggende probleem.

The JavaScript GoT Tracker

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 13:55

EaS

Mister_X schreef op 23 januari 2003 @ 11:43:
misschien is het die geheugen combinatie
Exact.....de K7S5A is een gevoelig beestje wat geheugen betreft, voor DDR dan misschien wel iets gevoeliger dan voor SD-DRAM maar toch.
Gewoon de beide geheugenblokjes afzonderlijk proberen.

• JaY-
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Indien je idd tot de conclusie komt dat je chipset te heet wordt kan je proberen om een 80mm fan er langs/op te laten blazen of iets dergelijks. Hoef je niet iedere keer met je kast open te draaien ;)

Verwijderd

vervang het dubbelzijdig plakband onder de chipset heatsink voor echte koelprut. Dat scheelt ook veel. Ikzelf heb dit ook gedaan met de mijne en die ging 15 graden naar beneden (dit is dan wel de k7s6a niet de 5a maar dat maakt in principe niet veel uit).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 13:19 ]

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 08:17

Tys

ECS K7S5A: dit plankje is erg kieskeurig qua geheugen. Voornamelijk cheap-ass geheugen moet eraan geloven; koop dus kwaliteitsmerk geheugen. Ook komt het voor dat het plankje dienst weigert wanneer je een tweede reep geheugen bij prikt.
Dit is echt onzin!, heb hier ene pc met denk wel het goedkoopste geheugen dat er is 2 reepjes DDR2100, beide verschillend geen problemen (of heb ik geluk? :P)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onzin? Sla de Search er maar op na :z

Ik heb iig niet gezegd dat dit altijd het geval is :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik weet niet of die stock cooler van AMD nou zo goed is, dus controleer ook de temperaturen even met MBM5

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 1nsane
ik zal inderdaad even proberen met een dikke ventilator aan de zijkant of de boel dan nog crashed, ik heb voor de zekerheid mijn netwerkkaart er ook maar uit gesloopt en de timingen wat soepeler gezet, ik denk niet dat het ligt aan die kieskeurigheid van het geheugen want in me oude setup ging dat namelijk gewoon goed met het zelfde geheugen! (AMD Duron 800 100 MHz busfreq) dus ik denk dat het meebie me chipset heatsink is, wat zal ik doen? gewoon maar een koelertje halen met ventilator voor me chipset? meebie stomme vraag maar hoe maak je zoiets vast en zijn er misschien opties om een ventilator op me huidige heatsink te zetten??eigenlijk wel dom dat zo'n bord toch deels voor 133 MHz is ontworpen en dat het bordje die frequentie gewoon niet aankan, btw, me voeding is het ook niet want die is toch wel 350 wattjes

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 23-01-2003 19:16 ]

Verwijderd

Kan het voltage niet iets omhoog, dat hielp bij mijn AMD K6/2 500Mhz

Verwijderd

k7s5a vraagt om echt A-merk kwaliteit geheugen heb je dat? dit kan wel es wat probs oplossen ( ik spreek uit ervaring :))

• 1nsane
1nsane schreef op 23 January 2003 @ 19:11:
ik denk niet dat het ligt aan die kieskeurigheid van het geheugen want in me oude setup ging dat namelijk gewoon goed met het zelfde geheugen! (AMD Duron 800 100 MHz busfreq)
het ligt dus zoals ik al zei denk ik niet aan de kieskeurigheid van mijn ECSje

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18

BeaM-R

Powerrrrr

Voordat je een hoop geld uit gaat geven aan casefans ander geheugen etc. is het misschien een betere optie om een ander mobo te overwegen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ow laatmaar

[ Voor 86% gewijzigd door Mister_X op 23-01-2003 20:34 ]

• 1nsane
ander geheugen ben ik niet van plan omdat dat al A-merk is, casefans koop ik ook niet want daar heb ik er al 1 van ingebouwd voor verse lucht, dus dat is het probleem niet meer, een ander Mobo is leuk en zal maybe het probleem verhelpen maar er groeit geen geld op mijn rug, dus als ik bijvoorbeeld met een andere chipset cooler het probleem kan verhelpen waarom zou ik dan een nieuw mobo kopen? trouwens, als ik dat doe moet ik alsnog ander geheugen kopen omdat ik nu nog SD-ram heb en als je een beetje modern wil zijn neem je DDR, dat kan op dit bordje allebei...

• 1nsane
ik weet trouwens dat het waarschijnlijk verboden is maar wat voor moederbord zouden jullie me in dit geval aanraden? of toch me oude houden? op de hoofdpagina staat mijn huidige bordje toch in de top 3 meest bekeken prijzen voor een mobo... maargoed, ff ontopic, het kan dus mijn chipset zijn, het kan aan mijn latency's liggen en mijn geheugen...

Verwijderd

latency is onzin. bij mij zegt sandra precies hetzelfde en hij draait als een zonnetje. als het aan je chipset is moet je betere koeling nemen of hem terug brengen. en je zegt zelf dat het niet aan je geheugen ligt... dus ik zou zoeken bij de chipset :)

Verwijderd

Ik heb bijna dezelfde combinatie:

Een athlon XP 2000+, ECS K7S5A, 256mb PC133 geheugen.

Ik heb hier veel problemen meegekend. Precies dezelfde als jij. Gewoon random lockups en shutdowns. Mijn CPU temp was inderdaad zo rond de 55 graden idle, mijn case temp weet ik zo niet meer.

Nadat ik mijn waterkoeling had geinstalleerd had ik nergens meer problemen mee. De processor temp ging 20 graden naar beneden (idle) en ik heb nu nooit meer problemen.

Ook moet je even proberen om verschillende componenten op je moederbord even aan te raken en kijken of ze niet te heet worden. Met name als je overklokt kan de chipset en ook de condensatoren erg heet worden (tenminste dat is bij mij zo).

Dus zorg voor betere koeling!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Ik had ongeveer dezelfde problemen, en heb ook extra koelers gekocht, memory tests gedraaid enzovoorts; wat bij mij hielp, was een reinstall van windows, en dan in 1x de goede drivers installeren :)

Ik denk dat het kwam doordat ik altijd de nieuwste drivers installeerde zonder de oude goed te uninstallen.

• 1nsane
op mijn chipset kan je na een uurtje een eitje bakken, iig kan ik met moeite zonder me vingers te verbranden me vingers op de koeler van de chipset houden :(, ik denk dat ie dus gewoon te heet wordt, als iemand een goeie chipsetkoeler weet hoor ik het graag :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Blueorb, CrystalOrb of verbouw een oude P1 cooler

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

y0

Ik ken toevallig dah moderbord en het gaat tot en met 1,4 Ghz dacht ik.
Maybe als je de jumpers op de MB veranderd dah hij het dan wel doed.
Anders weet ik ut nie

mzzls

• 1nsane
dat is het prob niet, het zit namelijk zo, toen dat bord voor het eerst op de markt kwam ging de XP maar tot 1400 MHz, bij de nieuwere K7S5A staat in het boekje dat ie verder kan, en trouwens, als het niet zou kunnen dan zou het bordje de proc ook niet herkennen en gewoon goed pakken...

• 1nsane
Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 09:01:
Ik heb bijna dezelfde combinatie:

Een athlon XP 2000+, ECS K7S5A, 256mb PC133 geheugen.

Ik heb hier veel problemen meegekend. Precies dezelfde als jij. Gewoon random lockups en shutdowns. Mijn CPU temp was inderdaad zo rond de 55 graden idle, mijn case temp weet ik zo niet meer.

Nadat ik mijn waterkoeling had geinstalleerd had ik nergens meer problemen mee. De processor temp ging 20 graden naar beneden (idle) en ik heb nu nooit meer problemen.

Ook moet je even proberen om verschillende componenten op je moederbord even aan te raken en kijken of ze niet te heet worden. Met name als je overklokt kan de chipset en ook de condensatoren erg heet worden (tenminste dat is bij mij zo).

Dus zorg voor betere koeling!
Ik heb niet geoverclocked maar me northbridge wordt idd insanely heet, veel te heet dus morgen maar ff een chipsetcoolertje halen bij de lokale computerboer :) kijken of dat helpt, iig gaat het nu ik de zijkant van me kast eraf heb wel goed! dus ik denk idd dat ie te warm werd, maar ik weet het niet zeker of dat het dus is want ik had ook de timingen wat milder gezet, als dat iets met de chipset van doen heeft dan ligt het dus aan beide, ik ga morgen (Zaterdag) ff die koeler erop zetten en dan doe ik ff een testje of het werkt en dan post ik wel ff of het fout gaat of dat het goed gaat en dat de topic dus close kan!

• 1nsane
ik heb vandaag me hele systeem volgehangen met koelers O-) , me chipset heb ik blijgemaakt met een vinnetje, net als me videoplank, mijn systeemkast (2x voor een goeie luchtverversing) en mijn hdd's en ik heb mijn OEM koeler ook gelijk maar ff vervangen voor een mooie orb(sjesus wat zijn die dingen zwaar!!). ik ga me systeem ff flink de sporen geven en dan zien we wel hoe het geheel zich houdt, jullie horen het z.s.m. (8>

[ Voor 20% gewijzigd door 1nsane op 25-01-2003 23:56 ]

Verwijderd

De kans is groot dat het je geheugen is, bij mij zijn bij dat soort problemen altijd de geheugen sims brak geweest.
Warmte problemen heb ik niet dus misschien toch wat betere coolers kopen. Ik heb enkel een ventilator op mijn processor staan (zalman cooler) en een enermax voeding met twee coolers welke de warme lucht meer dan voldoende afzuigen. Mijn stressed temp. is 53 graden maximaal.

Ik heb ook weleens het idee dat sommige mensen die de hele kast vol hangen met coolers juist meer warmte problemen hebben. Meer is niet altijd beter, probeer het eerst eens zonder extra coolers, en ga dan kijken of het echt wel nodig is. Ik heb nog nooit een extra cooler gebruikt, ik overclock ook niet of heel weinig dus dat scheelt ook.

• 1nsane
zonder coolers ging het juist heel erg fout :| mijn northbridge werd zo ongelovelijk heet dat je je kamer ermee kon verwarmen,en over al die coolers, dat heb ik gedaan omdat er nu constant verse lucht wordt aangevoerd en warme lucht wordt afgevoerd om te zorgen dat al die coolers niet met warme lucht gaan coolen, btw, de eerste tests werden zonder crashes uitgevoerd, dus ik ga nu me timing weer op normaal zetten en dan weer proberen, wat betreft de simmen, zijn er proggies om die te testen of ze goed zijn? het lijkt er overgens niet op dat me simmen het probleem veroorzaakten...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1nsane schreef op 26 januari 2003 @ 13:36:
zonder coolers ging het juist heel erg fout :| mijn northbridge werd zo ongelovelijk heet dat je je kamer ermee kon verwarmen,en over al die coolers, dat heb ik gedaan omdat er nu constant verse lucht wordt aangevoerd en warme lucht wordt afgevoerd om te zorgen dat al die coolers niet met warme lucht gaan coolen
Duidelijk een typisch probleem bij de K7S5A :) Gewoon de heatsink afhalen, dat kauwgom (of wat ze dan ook tussen de heatsink en het nortbridge hebben geplakt) afhalen, fatsoenlijke koelpasta erop smeren, heatsink terug en een 40mm ventilatortje erop :Y)
btw, de eerste tests werden zonder crashes uitgevoerd, dus ik ga nu me timing weer op normaal zetten en dan weer proberen, wat betreft de simmen, zijn er proggies om die te testen of ze goed zijn? het lijkt er overgens niet op dat me simmen het probleem veroorzaakten...
Suggestie uit de FAQ: memtest86 B)

• 1nsane
oke jongens het is weer eens zover, sorry dat ik dit eeuwen oude topic omhoog schop, maar t zit zo: ik heb ipv die SD ram nu DDR ram (1 reepje 256 mb PC-2100) eerst had ik er eentje van extram, maar toen had ik een soortgelijke module gehaald van kingston. (ik heb tevens ook een andere videokaart namelijk een geforce 4 mx440SE 64mb) dit ging allemaal prima tot vandaag, me comp start op en dan vlak voordat ie in het inlogscherm komt van windows xp slaat de harde schijf in lockstand en start ie opnieuw :S in hoeverre zou dit wat te maken kunnen hebben met het moederbord en de SIS 735 chipset die erin hangt? zou dit tot gevolg kunnen hebben dat de computer ineens instabiel wordt? ik heb ook inmiddels de chipset koeling vervangen voor een actieve koeler dus aan de temperatuur van de chipset kan het naar mijn mening niet liggen.

• 1nsane
hij begint nu steeds eerder opnieuw op te starten, was het eerst nog toen ie bij het windows login scherm kwam, nu begint ie na schijfcontrole al opn ieuw te starten, ik word t hier echt hopeloos van , heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van het (van de een op de andere dag) opduiken van deze pro blemen?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
nou, de koeling en het geheugen is het dus blijkbaar niet
Nieuwste drivers van het moederbord al gedownload en geinstalleerd?
Heb je al een bios update geprobeerd? dat werd in dit topic al eerder genoemd
Anders kan het nog de voeding zijn, check voltages met sandra o.i.d. Als de voeding ook goed is kun je de processor testen met burnk7. Als dat het ook niet is dan is je moederbord niet goed. Als geld een factor is kan ik de Asrock K7S8X aanbevelen. Die is te koop vanaf 31 euro (pricewatch) en kan fsb333 aan, DDR400 en heeft ook LAN en 5.1 audio onboard.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb dit ook hier met zo`n kreng gehad,

bios batterij leeg ineens, nja nieuwe dr in
nooit weer op 133/133 stabiel te krijgen :'( hij poste niet eens meer!

terwijl alleen batterij vervangen was :/

toen maar snel een deugelijk moederbord gekocht,

404 Signature not found

• 1nsane
hmm ik heb van ellende maar een nieuwe mobo gehaald (asus k8nogwat V8X-X met kt-400 sjipset) alles aangesloten wat denk je nogsteeds zelfde probleem :@ ik wordt h e l e m a a l gek, waar kan het in vredesnaam aan liggen :(

Verwijderd

Wedden dat het wel aan je geheugen ligt! Neem DDR geheugen dan ben je van al dat gezeik af! Heb 3 systemen met dit bordje in elkaar gezet en alle 3 gingen behoorlijk hard op hun bek met sdram! Na het geheugen vervangen te hebben met DDR waren de problemen voorbij! Maar ja je moet het zelf weten! mzzl!

Verwijderd

1nsane schreef op 23 januari 2003 @ 19:11:
ik denk niet dat het ligt aan die kieskeurigheid van het geheugen want in me oude setup ging dat namelijk gewoon goed met het zelfde geheugen! (AMD Duron 800 100 MHz busfreq) dus ik denk dat het meebie me chipset heatsink is
Zoals sommigen hier terecht opmerken zou het best wel eens de combinatie kunnen zijn wat je geheugen modules betreft. Je zegt zelf op 100 MHz gaat het goed en op 133 MHz gaat het niet. Op deze hogere snelheid gaan dus blijkbaar meer de geheugen timings tellen wat voor instabiliteit kan zorgen. Dit kan je overigens zelf tackelen door maar 1 mem module tegelijkertijd te gebruiken. Het waarom is misschien wel duidelijk, zodra namelijk de 2e module wordt aangesproken kan het dus gelijk mis gaan de ene keer of pas enige tijd later de andere keer. Meestal valt er dan inderdaad geen pijl op te trekken wanneer dit dan precies gebeurt.

--- edit ---
Hmm, effe verder geleest, blijk je al ander geheugen te hebben gekocht ...

--- edit 2 ---
Kan toch nog steeds het geheugen zijn immers heb je weer 2 verschillende modules DDR en eerst 1 en toen had je die problemen niet blijkbaar ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 09:44 ]

Pagina: 1