[Hoofdtelefoon]Plug vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71781

Topicstarter
Mijn Hoofdtelefoon plug is kapot, en het is nogal een dure koptelefoon Sennheiser 60 TV, en is zonde om zo weg te gooien. Nou heb ik al een beetje rond zitten zoeken, en toen vond ik dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.desk.nl/~dfm/tech/tips/img/tl-plug-s.gif

Hieronder zie je een plug zoals ie in de winkel te koop is. Maar ik snap niet hoe ik dan die draadjes erin krijg. Want ik het hier een tang gebruikt om het kunstof van het ijzer te scheiden.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Stekkers%20en%20Konnektors_bestanden/JC-006.jpg

Kan ik dit zelf solderen, of kan ik beter een nieuwe koptelefoon zoeken?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 71781 op 22-01-2003 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik zou het zo en zo proberen. Zeker als het een dure is. Als je een beetje netjes kan solderen is dat een eenvoudig karwijtje :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Als je mono geluid wilt moet je het zo solderen ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 60477 schreef op 22 januari 2003 @ 22:18:
Als je mono geluid wilt moet je het zo solderen ja!
Afbeeldingslocatie: http://www.desk.nl/~dfm/tech/tips/img/tl-s-m-de.gif
Die onderste is volgens mij mono aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Anoniem: 71781 schreef op 22 januari 2003 @ 22:11:
Mijn Hoofdtelefoon plug is kapot, en het is nogal een dure koptelefoon Sennheiser 60 TV, en is zonde om zo weg te gooien. Nou heb ik al een beetje rond zitten zoeken, en toen vond ik dit plaatje:

[afbeelding]

Hieronder zie je een plug zoals ie in de winkel te koop is. Maar ik snap niet hoe ik dan die draadjes erin krijg. Want ik het hier een tang gebruikt om het kunstof van het ijzer te scheiden.
[afbeelding]

Kan ik dit zelf solderen, of kan ik beter een nieuwe koptelefoon zoeken?
Die plug kan je openschroeven, en dan kan je er gewoon bij. Het is niet moeilijk te solderen.

Oh ja, en het plaatje klopt niet. Waar 'stereo' bij staat is geen stereo, maar een stereoplug op een mono bron. Er komen namelijk 3 draadjes uit een stereo kabeltje.

[ Voor 10% gewijzigd door aatos op 22-01-2003 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je het zeker? Want ik zie er namelijk maar 2. Ik ben beniewd, altijd in voor verassingen in het mooie leven. Morgenvroeg op en naar de electro boer:

Afbeeldingslocatie: http://www.nortechsys.com/bemidji/images/tab%202%20sub%2010%20electro%20mechanical%201.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Ja lekker met telefoondraad deze jackpluggen dus altijd mono!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09

Eraser127

Nijkerk

Anoniem: 71781 schreef op 22 januari 2003 @ 22:28:
Weet je het zeker? Want ik zie er namelijk maar 2. Ik ben beniewd, altijd in voor verassingen in het mooie leven. Morgenvroeg op en naar de electro boer:

[afbeelding]
hhm, gewoon hoofdtelefoon snoer is altijd 2 aders + afscherming.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Eraser127 schreef op 22 januari 2003 @ 23:30:
[...]

hhm, gewoon hoofdtelefoon snoer is altijd 2 aders + afscherming.
precies, de afscherming is de 3e draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar; Ja, je kan het zelf.
Wat lastig zal zijn is het volgende; het laten plakken van het soldeertin op je adertjes.
En, aangezien de isolatie erg dun is kan je de boel niet te lang heetstoken.
Neem er dus even de tijd voor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 15:15
Als je dezelfde kabel hebt als die ik aan mijn sennheiser heb zitten heb je toch een probleem. Om de kabel flexibel te houden hebben ze 2 gelakte aders en een afscherming gebruikt. De aders zijn dus alleen geisoleerd met lak. Op het moment dat je gaat solderen smelt de lak en krijg je sluiting tussen de aders.

Vaak kun je bij sennheiser hoofdtelefoons de kabel in zijn geheel vervangen. Zit er geen plugje bij de oorschelp?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee helaas niet, dus het wordt dus wel moeilijk, en ik sta op het punt om naar de electro boer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
THEF_Pino schreef op 23 January 2003 @ 02:51:
Als je dezelfde kabel hebt als die ik aan mijn sennheiser heb zitten heb je toch een probleem. Om de kabel flexibel te houden hebben ze 2 gelakte aders en een afscherming gebruikt. De aders zijn dus alleen geisoleerd met lak. Op het moment dat je gaat solderen smelt de lak en krijg je sluiting tussen de aders.

Vaak kun je bij sennheiser hoofdtelefoons de kabel in zijn geheel vervangen. Zit er geen plugje bij de oorschelp?
Kom op zeg, dat stelt echt weinig voor. Je haalt een stuk mantel weg, dan heb je de 2 draden en afscherming. de afscherming draai je tot een draad en het uiteinde vertin je. De 2 gelakte aders haal je met het uiteinde even door een vlam (aansteker) en de lak brand weg (halve cm weghalen ofzo). Daarna vertinnen. Ook de soldeerlipjes vertinnen en de boel aan elkaar solderen.
Die lak geeft geen problemen, die blijft rustig zitten als je er niet met de bout tegenaan komt. Ik heb een week terug nog met een soldeerpistool 2 oordopjes gesoldeerd (ook miniscule draadjes geisoleerd met lak, en daar afscherming omheen). Als je voorzichtig werkt dan is er veel mogelijk.

vertinnen: houd de bout tegen de draad aan tot ie een beetje warm is, daarna tin tegen de draad, wil het niet dan de tin ook een beetje tegen de bout. Moet makkelijk lukken.

Oh ja, vergeet niet de draad eerst door het plastic deel van de plug te steken voordat je begint te solderen. Je zal niet de eerste zijn die dat vergeet en alles opnieuw kan doen :D (including me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
K thnx voor de tip, ik ben op weg. Tatahhh!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok ben terug, en het is erger dan ik had verwacht. Ik heb kabels gestript en er komen 4 draadjes uit.

Links: Koper, en Roodkoper
Rechts: Koper, en Groenkoper

Hoe moet ik dit solderen? Of zal ik ze bij elkaar knopen en gewoon solderen?
Heeft iemand misschien een voorbeeldje.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61509

Die 2 Koperkleurige zijn de -
en die 2 gekleurde zijn de +

Ik maak even een plaatje...

Afbeeldingslocatie: http://www.pizzacallservice.nl/%20/Bleh!/tl-plug-s.gif

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 61509 op 23-01-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 61509 schreef op 23 januari 2003 @ 14:26:
Die 2 Koperkleurige zijn de -
en die 2 gekleurde zijn de +

Ik maak even een plaatje...
En wat nu? Die zwarte draad ? die Rooie en die gele snap ik onderhand wel, maar moet ik ze nu samenbinden of zo?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 71781 op 23-01-2003 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61509

Jep aan elkaar solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet te geloven, ik heb eindelijk iets kunnen maken met mijn soldeerbout. Na 4 x de hele zooi erop en eraf te heb ik eindelijk geluid door alle 2 de uitgangen. Maar het is wel vrij instabiel, maar ja! beter als helemaal geen geluid.
Als ik nu een voorbeeldje had van hoe het echt zou moeten zitten, dan was ik waarschijnlijk beter afgeweest.
Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe het ongeveer moet. Thnx everyone.

*ps: Ik heb rugpijn en het stinkt hier. Stofzuiger halen.
[close]
Pagina: 1