XP op 85 graden ?

Pagina: 1
Acties:

• ZombieExtreme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 08:02
Gister heb ik mijn nieuwe CPU per post ontvangen, deze 2400+ loopt dus op 2 Ghz standaard. Na enige uren liep het ding stabiel op 2,5 Ghz (ja echt lekker snel) en mijn waterkoeling hield het ding ook nog eens stabiel op 2,1 Vcore.

Toen ik vandaag es naar de temp ging kijken zat deze bijna aan de 80 graden celsius (bios). en om deze reden ben ik aan het koelblok gaan schuiven en andere activiteiten als nieuwe koelpasta enzo. Helaar werden hier mijn resultaten niet beter op. De temperatuur is gestegen en op 2,4 Ghz wordt hij nu al 85 graden.

De waterkoeling van Koolance geeft gewoon 35,36 of 37 graden aan terwijl mijn Epox 8K3A liever boven de 80 graden zit.

Bij mijn vorige CPU (Thunderbird 1400 @ 1700) werd de Koolance temp hoger maar de mobo readout niet. Mijn vermoeden is dus ook dat het koelblok niet goed op de CPU 'pakt'. Ik heb het al herhaaldelijk opnieuw erop gezet maar de temp veranderd niet.

Er zijn volgens mij 2 mogelijkheden:

1 - De nopjes op de CPU zijn dikker geworden waardoor het contact met de CPU verslechterd is.
2 - Mijn Epox mobo geeft verkeerde temp, dit zou kunnen komen doordat de XP een interne temp sensor heeft en de Thunderbird niet.

De benchmarks van de 2,5 Ghz zullen binnenkort op mijn site te bezichtigen zijn maar mijn bedoeling is hier 2,6 van te halen omdat ik met de 2,5 niet het gevoel had dat ik the max had berijkt. Hij was hier namelijk nog 100% stabiel terwijl ik de Vcore nog verder kon verhogen.

Zijn er meerdere mensen die bij hun XP met het Epox mobo extreme temps berijken ??? of weet iemand toevallig of die nopjes dikker zijn geworden ? Ik heb namelijk een beetje 'angst' gekregen toen ik deze temps zag.

Greetz Zombie.

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 21:57
probeer m weer ns op zn normale speed te clocken.. kijken of er dan nog verschil is..

• ZombieExtreme
Op default speed geeft ie iets van ruim 50 graden en de koolance maar 26 of 27.

Verwijderd

mmm. koolance of mobo temp meter is denk ik kapot of zo. kan niet anders

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Mad_Demon

de dokter

Hoe warm voelt je blokje aan?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

offtopic: Op je site staat dat je voor 110 euro een waterkoeling setje hebt gekocht. Mag ik dan vragen wat voor een dat is want ik kom minimaal op het dubbele uit.

Verwijderd

meet het even na met bijv een digitale temperatuur metertje. Leg deze tegen je blok aan en kijk of deze echt zo extreem warm is.

• ZombieExtreme
he ? ow dat was een oude set, het gaat hier over die van Koolance, die standaard. Met radiator enzo. Het blokje voelt niet warm aan, redelijk lauw, zal wel kloppen met de aangegeven temp. Zou het verschil veroorzaakt worden door die interne diode die de temp meet ?

• ZombieExtreme
Kijk het blok wordt niet warm, en de temp meter van Koolance is ook OK, maar de interne diode die in elke Athlon XP zit geeft een extreme waarde aan mijn mobo door, het meten van deze temp is vrij moeilijk zonder het koelblok te verwijderen.

Verwijderd

Mijn moederbord geeft ook een termperatuur van 70-85 graden aan van mijn pentium 3 750. Die temperatuur klopt gewoon niet. Ik weet niet precies de oorzaak maar het had iets te maken met het vervangen van de CPU.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Er is nog een andere mogelijkheid: je CPU is wel degelijk 85° en je blok is lauw, simpelweg omdat er een slecht contact is tussen beiden :)

Ga eens met je hand boven het blokje voelen, zo dicht mogelijk tegen je moederbord aan, voel je daar erg warme lucht opstijgen? Of neem eens voor de gein een fannetje en probeer wat lucht tussen het koelblok en je CPU te blazen, als je CPU echt 85° is zal de lucht wel lekker heet worden aan de andere kant.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Maar zolang je systeem stabiel loopt is er eigenlijk geen probleem toch ??? :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

momania

iPhone 30! Bam!

./Proxy schreef op 22 januari 2003 @ 22:06:
Maar zolang je systeem stabiel loopt is er eigenlijk geen probleem toch ??? :)
Tot het wel blijkt dat het blok niet goed op de CPU zit, dan nog een paar graden erbij en *poef*.

Ik zou even je blok eraf halen en (ik weet niet hoelang ie d'r al op zit) kjken of je misschien een afdruk van de core ziet. Zo ja heeft ie zeker weten goed vast gezeten ;)
Zo niet, opnieuw erop zetten er goed strak aandraaien, mobo mag wel een beetje krom :)
Want wat eerder gezegd werd over dat er ruimte tussen zit en dat je CPU echt zo heet is kan best kloppen....

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• ZombieExtreme
De lucht rondom en boven de CPU is gewoon koel, dit is verklaarbaar door de 13 Fan's die ik in de kast heb zitten (10 + 3 vd waterkoeling). Indien er een slecht contact tussen de CPU en koelblok is, is dit voor mij alleen begrijpelijk als de nopjes op de CPU dikker of steviger zijn geworden.

/Proxy, dat is net het probleem. Ik wilde naar de 2600 Mhz gaan maar niet met deze temps, nu had ik opnieuw kolepasta geplaatst en vervolgens zijn de temps gestegen en haal ik niet eens meer de 2500, boven de 2400 kapt hij ermee (reboots) terwijl het eerst 100% stabiel was (benchmarks, Encoden en gamen). Ik heb al verschijdene malen opnieuw koelpasta geplaatst maar de temps blijven even hoog.

Ik denk dat ik de Fan's op de CPU eens stil zet, kijken of het dan warm wordt.

• ZombieExtreme
Momonia: er zit wel degelijk een afdruk op het koelblok, zelfs een rand waar deze eindigd (rand van ertussenuitgeperste koelpasta). Strakker vastdraaien kan niet aangezien Koolance een handig mechanisme heeft gebruikt waarmee de aandraai-schroef 'doorslaat' indien de druk te groot is. Zo kan ik dus nooit de CPU kapot draaien, maar kan ik hem ook niet harder aandraaien.

De koeling rond de CPU staat nu uit sinds de vorige post (5 min.) en de temp om de CPU is niet gestegen naar mijn gevoel (niet echt nauwkeurig). Als hij echt 85 graden was zou dit denk ik toch wel het geval zijn.

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
Als ik jou was zou ik maar oppassen, voor je het weet is het gebeurd met je processor!!!

Verwijderd

Wat ook kan is dat er werkelijk zon groot verschil tussen zit tussen de twee plaatsen waarop gemeten wordt. Het mobo meet namelijk vanaf de onderkant van de core, terwijl het koelblok op de bovenkant zit. Daardoor zou het kunnen zijn dat, dankzij jou wel heel erg fanatieke overclock-inspanningen (25% overclocken is VEEL in mijn ogen) dat er een heel groot temperatuursverschil zit tudden de boven- en onderkant van de core.

Dat extreme overclocken lijkt me sowieso niet zo goed voor je CPU, want je hebt nog steeds te maken met lokale temperaturen van misschien wel 100 C met full load, en dan doel ik op plaatsen BINNEN de core. Dit heeft denk ik zeer veel effect op de levensduur van je CPU.

• Steve
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Wat mij betreft is het duidelijk: je tempsensor is niet helemaal lekker :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
ZombieExtreme schreef op 22 januari 2003 @ 22:19:
De lucht rondom en boven de CPU is gewoon koel, dit is verklaarbaar door de 13 Fan's die ik in de kast heb zitten (10 + 3 vd waterkoeling).
Waarom heb je in hemelsnaam waterkoeling ? Met deze hoeveelheid ventilatoren wordt je niet echt vrolijk lijkt mij.

-

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Probeer anders je PC ff te stressen, snel uitzetten, je koelblok eraf halen en voelen hoe warm je XP dan nog is. :)

tvw

• ZombieExtreme
kijk als je 2keer zoveel fan's pakt en je laat ze allemaal op halve snelheid lopen dan kan je elkaar ook nog verstaan naast zo'n 'snelle' PC.

Verwijderd

voor zover ik weet brand de xp bij 90 graden door.. je heb dus nog ff te gaan ;)
ik zou in ieder geval wel oppassen !!

• ZombieExtreme
Shot dat zal ik nu proberen hoewel stressen niet echt nut heeft omdat hij toch altijd over de 80 graden is.

• ZombieExtreme
nou, eerst ff gebenched (sisoft) en daarna snel uit en koeling uit en losmaken en eraf en voelen maar ..... => het voelde koeler dan het koelblok maar omdat dit niet kan zal het wel hetzelfde zijn geweest, ik heb in ieder geval niet mijn pink verbrandt.

Eurotic : 90 graden ? dan moet de sensor wel kapot zijn want ik heb ondertussen ook al eens 94 graden in de POST gezien (booten lukte niet durfde Vcore niet te verhogen).

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31

Snijkoek

Metal up your ass

Moet je niet gewoon even je bios resetten vanwege die nieuwe proc... Of eventueel een update uitvoeren :?

• ZombieExtreme
geen update beschikbaar, na het legen van de CMOS stonden de snelheden weer default maar de temp blijft 80 graden na overclock (60 op default).

Ik hou er mee op voor vandaag, morgen weer een dag, allemaal bedankt alvast. Alle openstaande mogelijkheden zijn welkom !

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

momania

iPhone 30! Bam!

Uit een review van je Epox bordje:
In reference to my observation that this motherboard seems to get higher than average CPU temps, I've just found out from Epox directly that this motherboard does read the internal diode on the XP line of processors. The higher results are simply just a more accurate reading of the CPU's actual temp. Good to know.
Dat kan het dus wel zijn...

bron

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 13:09
doe eens een bios hoger of lager qua versie , misschien krijg je dan andere waardes :-)

Mijn Specs

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Eerst had ik een ECS K7S6a mobo, temps zo'n 60 graden met zalman 6000Cu en fan op heeeeel lage stand, voeding zat niet in kast, en 1 casefan @ 5 volt voerde warme lucht af. Case-temp was toen ook wel in de 40 graden. Maar CPU was toch netjes 65 graden lang stressed. Tot ik een Epox 8k3aE kocht, wel met ipv m'n oude palomino 1800+ een Thoroughbred A versie. Nu wordt m'n temp stressed makkelijk 80 graden, ondanks alle cooling op max, voeding die meehelpt en kast open. Dat houd in 3 papsten 120mm die erop blazen enz enz. Ik het het koelblok nog harder laten drukken helpt ook niet.

Ik krijg binnenkort watercooling, dan post ik temps. Maar ik ga er van uit dat deze temps fout zijn. Het kan gewoon niet. Nou leest die idd de intere sensor, maar die zou toch geen 80+ graden mogen zijn? M'n ouwe palomino op hoger voltage (1,75 ipv zoals een tbred A op 1,5) werd nog nieteens zo warm! (natuurlijk was dat de externe sensor).

Ik geloof dat mobo gewoon niet, ik heb ook nog een andere cooler geprobeerd (coolermaster) en dat hielp ook niet. Ik ga ervan uit dat dat epox bord de temps niet eerlijk bijhoud. Alhoewel ik dit wel erug warm vind voor een WC.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• ejtnaj
  • Laatst online: 10-02 10:39
ik heb zelf een Gigabyte 7VRXP mobo... XP2000+ loopt op 70 graden, niet getweakt... zelf heb ik een zalman6000cu koeler. ik heb eerder een topic gestart; ik kreeg advies om opnieuw de heatsink te plaatsen. ok heb ik dus gedaan, zelfde resultaat. toen zei iemand dat het aan me moederbord lag, dattie te hoge temps aan gaf. maar dat vind ik gek, omdat ik altijd gehoord heb dat mobo's meestal te lage temps aangaf, bijv 80 aangeeft maar dat de XP allang aan het doorbranden is........ iig lijkt het me dus dat het aan de moederbord ligt

• ZombieExtreme
voor de mensen die het nog willen weten:

De vornamelijkste reden was dat een waterslangetje ergens een beetje klem in komen zitten en vervolgens dubbelklapte. Na het verhelpen van dit probleem kan ik de PC weer op 2400 stabiel laten lopen en blijft de temp tussen de 70 en de 80 graden zitten. Als ik in MBM een andere sensor kies blijft de temp onder de 55 graden bij full load.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ZombieExtreme schreef op 10 juni 2003 @ 23:18:
voor de mensen die het nog willen weten:

De vornamelijkste reden was dat een waterslangetje ergens een beetje klem in komen zitten en vervolgens dubbelklapte. Na het verhelpen van dit probleem kan ik de PC weer op 2400 stabiel laten lopen en blijft de temp tussen de 70 en de 80 graden zitten. Als ik in MBM een andere sensor kies blijft de temp onder de 55 graden bij full load.
Daar ben je dan snel achter gekomen... :D

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Als je op je je blokje gewoon aan kunt raken weet je cker dat die 80 C sensor niet klopt (en die andere waarschijnlijk wel). Aangezien het niet zo erg fijn voelt 80 C op je klauwen ;> is het gemakkelijk te merken.
Pagina: 1