Toon posts:

[win95]Probleem met command.com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een collega heeft een oude Compaq Armada laptop die niet meer opstart en ik heb haar aangeboden daar s ff naar te kijken...

Hij start inderdaad niet op; Hij geeft wel heel eventjes het Windows95 opstart plaatje met wolkjes en vlag, maar dan geeft hij de foutmelding command.com niet te kunnen vinden of dat het beschadigd is.

Ik heb toen op mijn eigen pc een bootflop (win98) gemaakt maar als ik hem daarop probeer te booten geeft hij dezelfde foutmelding (na het scherm waar je kan kiezen tussen booten met of zonder cd-rom ondersteuning).

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen?

Alvast heel erg bedankt!

(ik formatteer liever nog even niet de harde schijf omdat er nog gegevens opstaan en ik zowiezo niet geloof dat hij me laat formatteren)

Verwijderd

Topicstarter
Sjit, verkeerd gesearched, sorry :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 20:46:
Sjit, verkeerd gesearched, sorry :(
Verklaar je nader :)

Verwijderd

Topicstarter
De eerste keer (vóórdat ik bericht plaatste) vond ik niks met command.com, de tweede keer (nadat ik bericht had geplaatst) wél.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 20:51:
De eerste keer (vóórdat ik bericht plaatste) vond ik niks met command.com, de tweede keer (nadat ik bericht had geplaatst) wél.
En dan natuurlijk de vervolgvraag: Wat heb je dan wel gevonden?
Het liefst even met zoektermen, maar alleen een topic is ook voldoende ;).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 20:51:
Je zocht zeker eerst met de gewone search en later ontdekte je de Omega?

Verwijderd

Topicstarter
Compubiter schreef op 22 January 2003 @ 20:53:
[...]
En dan natuurlijk de vervolgvraag: Wat heb je dan wel gevonden?
Het liefst even met zoektermen, maar alleen een topic is ook voldoende ;).
Een heleboel topics over min of meer hetzelfde probleem. Ik ga ze nu lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 20:53:
[...]

Je zocht zeker eerst met de gewone search en later ontdekte je de Omega?
Euh, ja, zoiets ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 20:57 . Reden: stommiteiten ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 20:55:
Een heleboel topics over min of meer hetzelfde probleem. Ik ga ze nu lezen.
Welke topics dan? En welke trefwoorden heb je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
als je op command.com zoekt in het win OS forum vindt hij meer dan 12000 topics, daar zit vast wel iets tussen...

Voorlopig heb ik met een nieuwe bootflop MET schrijfbeveiliging nu een DOS prompt wat me daarnet nogniet lukte, ik boek dus al vooruitgang... (en ga er nu dus voorlopig vanuit met een virus te maken te hebben).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 21:15 ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
command.com staat dus niet in de root.

Mogelijke oplossing:
c:\msdos.sys effe backuppen, bootflopje van dezelfde Windows versie maken met daarop sys.com, en voor msdos.sys attrib.com (staan in c:\windows\command).
Vervolgens booten met dat flopje en typen: sys c:
als het systeem weer opstartbaar is msdos.sys terugzetten.
Dit werkt meestal, tenzij je Windows stuk is.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
FreeRider schreef op 22 januari 2003 @ 21:26:
command.com staat dus niet in de root.

Mogelijke oplossing:
c:\msdos.sys effe backuppen, bootflopje van dezelfde Windows versie maken met daarop sys.com, en voor msdos.sys attrib.com (staan in c:\windows\command).
Vervolgens booten met dat flopje en typen: sys c:
als het systeem weer opstartbaar is msdos.sys terugzetten.
Dit werkt meestal, tenzij je Windows stuk is.
Hmm, wacht ff, met "command.com staat dus niet in de root" bedoel je waarschijnlijk dat command.com niet op C:\ van de laptop staat, toch? Dat dacht ik in allereerste instantie ook, ik heb toen van de eerste bootflop command.com naar C:\ van de laptop gekopieerd (de eerste keer kreeg ik dus wél een DOS prompt) wat niet werkte en vervolgens kreeg ik ook geen DOS prompt meer.

Iets anders... Ik weet niet welke win95 versie erop staat en de eigenaar ook niet. Kan ik dan het beste een Win95osr2 of standaard win95 bootflop gaan zoeken of kan ik net zo goed een win98SE bootflop gebruiken?

En die harde schijf van de laptop, zou ik die er eventueel uit kunnen halen en in mijn desktop monteren of gaat dat niet werken i.v.m. IDE? (Heb nog nooit een laptop opengemaakt en dus geen idee)...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
YES!!!

Ik heb de win95 cabs gevonden op de HD van de laptop wat erg fijn is aangezien er geen CD-rom drive inzit en ik alleen maar windows cd's heb. Hij is nu setup aan het doen, hopelijk gaat het goed!! :D Alvast heeeeel erg bedankt voor de hulp allemaal!

Verwijderd

Topicstarter
Shit, nu wil hij een registratiecode hebben :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben er geloof ik achter dat er win95a op staat aangezien hij met win98SE en win95b waarschuwt dat het een ander OS is, bij win95a zegt hij "invalid drive specification" (als ik sys c: doe dan)

Nu weet ik het ff niet meer :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij zegt nu alleen nog maar "invalid drive specification", wat ik ook doe nadat hij van de win95a bootflop probeert te booten :(

Verdere suggesties zouden nu erg welkom zijn...

Verwijderd

Topicstarter
/me is errug blij want met de bootflop van win98SE (omdat die van win95a niet werktte) en een op het Internet gevonden handigheidje om de registratiecode te omzeilen is het me na nog geen 6 uur gelukt de laptop van mijn collega weer aan de praat te krijgen en aangezien ik mezelf eigenlijk stiekum maar een clueless newbie vind ben ik best wel een beetje trots ook op het eidresultaat van een avondje mijn hersens breken...

Applaus voor mezelluf!!!! :D

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Even iets totaal anders: Er staan hier nu 6 reacties van jou onder elkaar, zou je voortaan gebruik willen maken van de Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ;).

Verwijderd

Topicstarter
Compubiter schreef op 23 januari 2003 @ 06:54:
Even iets totaal anders: Er staan hier nu 6 reacties van jou onder elkaar, zou je voortaan gebruik willen maken van de [afbeelding]-knop ;).
Ja, is goed, sorry

Verwijderd

Goed dat je je excuses aanbiedt, maar daarvoor hoef je dit topic van bijna een maand oud echt niet meer omhoog te kicken hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Sjeemig, jullie zijn wel kritisch hoor! ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 February 2003 @ 16:20:
Sjeemig, jullie zijn wel kritisch hoor! ;)
Neuh, het zijn gewoon regels :)

Verwijderd

Topicstarter
Euh, nou, kijk, het is helemaal niet mijn bedoeling om te gaan hakketakken maar in de regels staat; "Het wordt niet op prijs gesteld als topics onnodig omhoog worden getrapt. Als je een vraag post, ga dan niet binnen de kortste tijd in je topic replyen om deze weer bovenaan te krijgen. Ook het reageren in oude topics met nutteloze info wordt niet op prijs gesteld." Dus, in feite, bestempel je nu het aanbieden van mijn excuses als nutteloze info wat conflicteert met je eerdere uitspraak dat het goed is dat ik mijn excuses aanbied, of ik lees de regels verkeerd en in dat geval mag je me ze even uitleggen en anders denk ik dat mijn uitspraak dat jullie wel (erg) kritisch zijn terecht is en vind ik het nu bovendien flauw dat je je achter de regels verstopt.

-edit- te snel op versturen gedrukt en even mijn grammatica en zinsopbouw aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2003 16:40 . Reden: grammatica en zo ]

Pagina: 1