Voordelen/Nadelen VPN-servers

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wat ik me al een tijdje afvroeg wat de voordelen/nadelen zijn van de verschillende VPN-servers. Het gaat dan om bijvoorbeeld thuiswerkers die via VPN willen werken op de zaak of het koppelen van meerdere vestigingen van een bedrijf.

Als je bijvoorbeeld een standaard netwerk hebt met W2K-Server en een Cisco Router/Firewall heb je volgens mij 2 keuzes.

Je kunt Windows 2000 Server als VPN-server gebruiken en de poorten laten
forwarden door je router.

of :

Tegenwoordig kan een Cisco-router/PIX-Firewall zelf ook dienen als VPN-server.

Wat is dan een verstandige keuze ?

Verwijderd

het ligt aan de situatie (waar moet je tunnel heen, wat zijn de secu eisen,... etc)

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Bijvoorbeeld een thuiswerker die via ADSL/VPN werkt op de terminal server op de zaak.
Als router wordt bijvoorbeeld op de zaak gebruik gemaakt van een Cisco 826 met IOS-Firewall. Ik heb het dan over een klein bedrijfsnetwerk (20-40 werkplekken).
Voor het gemak ga ik maar uit een PPTP tunnel.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
kheb onlangs bij een klant nog een terminal server omgeving opgezet welke ook voor thuiswerkers was bedoelt, ik heb toen gebruik gemaakt van de Cisco Pix 515E, deze kan gewoon vpn verbindingen afhandelen, (l2tp/pptp/ipsec)

voordeel: het ding is gruwelijk stabiel in vergelijking tot w2kserver, 1 nadeel: de licenties voor encryptie zijn erug duur (standaard heb je 56bits encryptie, in principe genoeg, maarja je hebt ze erbij die willen perse 128bits.... :) )

A wise man's life is based around fuck you