Toon posts:

Intelligente CPU koeler ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Delta 80mm via een fanbus aangesloten op mijn voeding. Het stekkertje van de rpm sensor heb ik gewoon aangesloten op het mobo.

Nu kwam ik erachter dat mijn koeler af en toe sneller en dan weer langzamer ging draaien. Soms viel het gewoon erg op als ik aan et surfen was.

Net startte ik even stability test om te kijken hoe het met de temp zat, en die was normaal. Maar wat bleek? Zo gauw ik die CPU stability test start, gaat de fan harder draaien?! Het maakt niet uit of ik em op 7v of 12v heb. Ook als ik een programma opstart (dus als er CPU gebruik is), gaat de fan harder draaien.

Het is niet veel harder dattie gaat, maar maar wel een duidelijk hoorbaar verschil.
Weet iemand hoe dit komt?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als je je PC stressed, stijgt de 12volt lijn lichtelijk, door de zwaardere belasting van de voeding. Hierdoor gaat je fan dus ook iets harder draaien.

Op 7 volt merk je het nog meer: je 12 volt stijgt en je 5 volt daalt, hierdoor wordt het potentiaal dus nog hoger.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
had ik ook; als ik een bepaalde app opstartte ging ie sneller draaien. Is gewoon raar; ik denk dat je een interruptje toevallig schakelt, wat blijkbaar een boost kan geven. zie boven; is blaat :D

Overigens, als je kortsluiting op je PCI-bus maakt, gaat ie ook nogal wat harder draaien :X O-)

[ Voor 6% gewijzigd door HunterPro op 22-01-2003 19:26 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

is dat niet gewoon een toerental regeling????

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Nope heb ik ook als ik een aplicatie draai, dan draait die even iets harder als idle, je hoort het wel een beetje, maar als ik mn volcano 7+ op full zet dan hoor je dat echt wel zal ik je vertellen ! :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

MBV

Kan haast geen toerentalregeling zijn: je heatsink wordt niet in 1 sec warmer, zodat je het merkt. dat zou het zijn zodra je aan het gamen bent (heb hier een laptop, en dan hoor je het echt wel).
Het is waarschijnlijk dat voltage, als je een app. start, gaat je harde schijf zoeken, en je cpu rekenen. Kost allemaal stroom.

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 22-01-2003 20:05 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Btw, wat voor Delta is t? :)
Want bij de wat meer high-end delta's wordt over t algemeen aangeraden em niet op t moederbord aan te sluiten, even dat je t weet, voordat er iets opblaast ofzo >:)
;)
En ik merk t ook, is niet echt gek, kheb een enermax 365 Watt, niet de slechtste voeding ooit, ofzo, dus ik weet niet of t aan de kwaliteit van je voeding ligt, eik..

Btw, mischien heb je hier met antecs (waar alle lijnen los zijn) geen last van, is er toevallig iemand met een vantec hier? :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Hoe snel de CPU temp oploopt hangt wel een beetje af van het type koeler, hoe meer massa, hoe langer het duurt. Maar de meeste koelers tegenwoordug reageren niet binnen 1 seconde nee.

Temp sensors op een Delta zou misschien kunnen, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Wat mij waarschijnlijker lijkt, is dat de 12Volt lijn hoger wordt bij CPU belasting, wat soms voorkomt.

Kijk dus eens wat de 12Volt doet bij belasting ??
MBM gebruiken dus oid. ;)
Pagina: 1