[Linux] Verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 14:09

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik draaide een tijdje dual boot RH/XP, maar sinds herinstallatie van XP werkt de dual boot niet meer. Nou heb ik RH niet meer nodig, dus ik wilde 'm er meteen maar afhalen ook. Nou begint het probleem...

Opstarten met een bootdisk en daarna fdisk draaien om de partitie(s) weg te halen werkt niet, aangezien fdisk geen ext3 partities herkent.

Partition magic is een mogelijkheid, alleen geeft die aan dat de hele schijf 'BAD' is. Ik kan er dus niets aan bewerken behalve weghalen, waarmee m'n XP meteen ook weg is.

Wat is een alternatief?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• senn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 21:38

senn

jep.

Wat misschien niet echt een optie voor je is als je maar 1 schijf hebt,
maar als je 2 schijven hebt, kan je een image met Norton Ghost maken,
alles helemaal formatteren, en dan gewoon de image er weer overheen zetten.

Hope that helps.

Verwijderd

linux installatie starten
daarmee fdisken
partities verwijderen
rebooten
windows install beginnen
fdisken
windows-partities derop
you're done :)

suc6

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gewoon de linuxpartities verwijderen en een Repair install doen van Windows XP werkt ook prima, en makkelijk.

🌞🍃

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oww w8 als ik Linux installeer krijg ik wel de optie om alle linux partities te verwijderen inderdaad. Als ik daarna de installatie afsluit (of reboot oid) wat is er dan over van die partities? Zijn ze dan weg, unused space of iets dergelijks? Dan verwacht ik namelijk dat Partition Magic daarna niet meer moeilijk doet... voor linux was die schijf volgens PM namelijk helemaal goed :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 18:45
Fdisk/mbr of format/mbr.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07
Is een klein truukje:
- Ga naar je bios.
- Zoek je HDD op
- Pas de aantal koppen aan, het liefst iets kleiner.
- Start op met een boot disk, en je kunt als het goed is gewoon de paritie verijderen.
- Herstart de pc
- pas de koppen weer aan

Dit truukje heb ik al een paar keer toegepast. Het is wel op eigen risico, maar dat snap je hopelijk wel :P

Verwijderd

Part downloaden..... Excelent pakketje, moet alleen wel op een bootable disk/cd staan (in het geval van de CD in de floppy image...)

Verwijderd

Wat je moet doen is gewoon die setup draaien van xp of 2k van de cd, dan krijg je op een gegeven moment al je partities te zien, die linux partitie heet volgens mij dan unknown ofzo.. en verwijder maar.. en je sluit de xp/2k setup af :) klaar

Verwijderd

je gaat dan geen fouten krijgen
je doet gewoon alle partities weg, en ziedaar, je hebt een schijf, als kwam ze net van de winkel :)

partities maken, en die formatteren dan :)

suc6

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

nog een oplossing is de variant op fdisk, genaamd "xfdisk", deze kan je hier gratis downloaden (ik heb even een werkende link naar de engelse versie voor je opgezocht, meeste is duits als je op google zoekt :{ ), deze kan alles herkennen en verwijderen/aanmaken :)

Hoi

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 20:11
Er is ook een zeer handig programmaatje voor dit soort problemen: delpart, in de laatste versie zit een sort (dos) grafisch dingetje waarmee je partities kan weghalen, aanmaken etc.
Het is freeware en de partitie indeling maakt niet uit.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geweldige responces... ik ga ze meteen allemaal proberen :) Alvast bedankt!!

Verwijderd

Met fdisk kun je ook linux partities verwijderen, je moet alleen wel zo pienter zijn om NON-DOS partitions te selecteren ;)

• Buzzman
  • Niet online
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q247804

Staat in de faq zelfs :+

Maar meestal doe ik dat gewoon met fdisk :)

Verwijderd

Men neme een Mandrake 8.2/9 CD... men boot deze... men verwijdert de Ext3 partitie(s), en vergroot de NTFS/Fat32 partitie... men herstart de computer en boot de Mandrake 8.2/9 CD opnieuw... men typt rescue, na op F1 te hebben gedrukt... men kiest voor de optie 'Restore Windows bootloader'.
Klaar is kaastosti!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 17:46:
Met fdisk kun je ook linux partities verwijderen, je moet alleen wel zo pienter zijn om NON-DOS partitions te selecteren ;)
Dat was ook mijn eerste probeersel, alleen wilde heel fdisk niet meer normaal starten. Ook van een verse bootdisk niet, vandaar dit topic :) anders was het snel klaar geweest...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom niet gewoon XP's diskmanagement gebruiken?

Dualboot win2k (2x 6GB) / Mandrake 9.0 met ext3 partities.

Ik kan ze hier gewoon verwijderen, en daarna als NTFS formatteren en gebruiken, mocht ik ooit linux eraf gooien (eerder andersom, maar ok :P )

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/diskmang.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 23-01-2003 22:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1