Toon posts:

[Delphi] Controleren of gebruiker een geldig pad aangeeft?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Euj iedereen,

Weer een leuke Delphivraag van mij. Ik ben bezig met een hele simpele installer voor een klein appje (ik kan ook een standard 'rechttoerechtaan' installer gebruiken, maar dit werkte even makkelijker). De gebruiker kan handmatig een pad opgeven waarheen geinstalleerd moet worden, en kan desnoods ook browsen.

Nu wil ik graag weten hoe ik controleer of dat pad wel in orde is? Of er geen ongeldige tekens inzitten, of de driveletter wel geldig is, of er schrijfrechten zijn, etc... Heeft iemand suggesties?

Verwijderd

Kijk ff in de help bij file management routines.

Je hebt namelijk de functie Directory Exists die je hier voor kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad wel makkelijk. Punt is alleen dat ik bijvoorbeeld als input krijg:
'c:\program files\mijnapp\'

en dat ik dan moet testen:
DirectoryExists('c:\program files\')

Hoe kan ik van 'c:\program files\mijnapp\' 'c:\program files\' maken? En hoe controleer ik of de gebruiker kan schrijven op de locatie?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 19:04 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Leef je eens uit met TStringList.Delimiter of ExtractStrings.

Controleren of het kan is een kwestie van trail en error. Gewoon proberen, je merkt het vanzelf of het kan of niet.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
if DirectoryExists(ExtractFilePath(ExcludeTrailingPathDelimiter(edit.text))) then bla...

Dit omdat ExtractFilePath ook ook de laatste directorynaam eraf sloopt als je geen filenaam meegeeft maar een complete dirnaam.

Je kunt natuurlijk ook zo doen:

if ForceDirectories(edit.text) then bla...

• Just_a_Gamer
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ForceDirectories maak je de directory aan :? ik weet niet of dat de bedoeling is.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Oude truc: Kijken of je null in de opgegeven directory kunt vinden; als de directory bestaat lukt het.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1