Toon posts:

Advies over actief of passief

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eens moet de eerste keer zijn dus hier komt die:

Op het moment moet ik een beslissing nemen om een nieuw geluidssysteem aan te schaffen. Graag zou ik jullie advies willen over de volgende twee opties:

Optie 1:

4 Master M15PA 400Watt Actieve Speakers

Optie 2:

2 Master M15 400 Watt Passieve Speakers
2 Master M-SW 400 Watt Subwoofers
Hier moeten dan nog twee eindversterkers bijkomen en een crossover.

Optie 2 is ongeveer 700euro meer dan optie 1.

Het verschil tussen actief en passief weet ik, maar wat mij nog niet duidelijk is, is welke het beste gebruikt kan worden in een zaal van ongeveer 100m2 qua geluidskwaliteit. Als het eenmaal hangt dan hangt en zal het voorlopig in principe niet verplaatst worden.

Deze week wil ik nog de actieve speakers gaan beluisteren. Echter wordt mij van meerdere kanten aangeraden om passieve te nemen om allerlei uiteenlopende redenen. Maar wat vinden jullie als je puur op basis van actief vs. passief zou moeten kiezen?

Daarnaast is de scheiding van de lage tonen door middel van de Subwoofer iets waarvan ik wel gecharmeerd ben. Aangezien wij gelimiteerd zijn op 91db en hierdoor waarschijnlijk het gevoelsgeluid iets kan vergroten.

Als laatste wat vinden jullie van Master als PA boxen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groeten

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

Jag

Ik vind Master niks bijzonders maken eigenlijk, maar het is ook geen verkeerd merk ofzo. Ik zou iig jezelf niet doodstaren op 1 merk, durf ook eens een andere dealer erbij te halen.

Wat betreft actief en passief: actief is eigenlijk de term voor een luidspreker waar geen passieve crossovers voor worden gebruikt. Je hebt namelijk 2 type crossovers: passieve crossovers die tussen de versterker en luidspreker zitten in de signaalweg en bestaat uit condensatoren en spoelen (en evt weerstanden). En actieve die tussen mixer en versterkers zitten die dus op line level signaal werkt. Het voordeel van actieve crossovers is dat er veel steilere crossover slopes gehaald kunnen worden (24 dB/octaaf is gangbaar tegenover de 12 dB/octaaf voor een gemiddeld passief crossover filter), dat je geen attunuation hebt van het filter (het filter "eet" geen versterkervermogen op) en dat de dempingsfactor van de versterker niet nadelig benadeeld wordt (conus komt eerder tot stilstand als er geen signaal is). Maar het grootste voordeel is nog wel dat je aparte versterkers gebruikt voor laag en hoog en dat dus als de versterker van het laag staat te clippen het hoog daar geen last van heeft. Betekent ook dat je een lager vermogen versterker kan kiezen voor het hoog (minder kans op driver faillure) of een hoog vermogen versterker in combinatie met een beveiliging speciaal voor de HF driver.
Ook heeft een actieve speaker meer headroom, alhoewel dat wel een controversieel onderwerp is. Check deze link over dit onderwerp.
Eigenlijk komt het erop neer dat je voor elke serieze PA toepassing je gewoon een actief systeem nodig hebt. Zowel voor geluidskwaliteit als voor de bescherming van de luidspreker.

Waar jij echter op doelt is niet het verschil tussen een actieve en passieve luidspreker, alhoewel het wel vaak zo genoemd wordt. Waar jij op doelt is het verschil tussen of je een los versterkerrack hebt of dat je de versterkers in de luidsprekers verwerkt. Dit staat in feite los van een passief of actief systeem. Zoals jij het schetst zijn het allebei actieve systemen (misschien dat er hooguit een passief filter in de topkast zit though).

Wat betreft systemen waarbij de versterkers verwerkt zitten in de luidspreker: ik werk in de Stadsschouwburg van Utrecht, en daar gebruiken we Axys, een merk dat alleen maar luidsperkers maakt met versterkers ingebouwd. Eigenlijk is helemaal niet essentieel of de versterkers nou in een rack zitten of in de luidsprekers zitten. Het zijn vooral praktische voordelen die eraan zitten. Je koop namelijk een compleet pakket als je een luidspreker koopt waar de versterkers al in zitten. Vaak zit er namelijk een heel versterkerrack in zo'n luidspreker verwerkt: 2 versterkers, actief crossover filter, EQ, delay en beveiliging voor de verschillende drivers. Dat maakt zo'n systeem heel gemakkelijk in gebruik, signaal erin en 230 en gaan.
Het nadeel is dat de speakers vaak wat zwaarder zijn en dat versterkervermogens wat lager liggen dan de meeste versterkers die in een rack hangen. Axys gebruikt namelijk in geen enkele luidspreker van hun versterkers die gekoeld worden met fans, zodat max vermogen ligt op 500 Watt per poweramp kanaal in hun "zwaarste" speakers.

Wat betreft jouw situatie: ik zou zeker apart sublaag weghangen, of je nou een systeem neemt met ingebouwde versterkers of niet. Topkasten zijn niet gemaakt om weer te geven onder (ongeveer) 80 Hz, maar om maximaal rendement (en kwaliteit uiteraard) te halen boven die frequentie. Je hebt daar in de regel toch lijvige subs voor nodig om aan de 40Hz te komen. En wat betreft geluidsniveau: de metingen die ze doen om dat te bepalden zijn a-weighted. Dat is een correctie filter gemaakt om het menselijk oor te simuleren bij lage geluidsniveau's. Wat concreet inhoudt dat je een enorme partij sublaag erbij kan doen zonder over de grens te gaan. Zeker subs erbij doen dus!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Erg duidelijk en zal zeker je advies opvolgen qua subs en me niet blind staren op alleen Master.

Ik hou jullie wel op de hoogte omtrent mijn beslissing.

Groeten