[Moeilijk] OS en netwerk dillema

Pagina: 1
Acties:

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Oke hier komt een lang verhaal.

We hebben 48 plekken die via 2 3Com 3300TXM switches aan 2 servers zitten via een Gigabit NIC. (elke server dus een gigabit NIC)

1 windows server is DHCP en multicast server en op de 2de draait Netware 5.11 met de nieuwste updates.
Deze werkplekken worden gebruikt om nieuwe pc's te voorzien van een image en dit zijn heel veel verschillende images.
Het probleem is dus dat de gigabit kaart in onze Netware bak niet helemaal goed ondersteund word, het is namelijk zo dat het ophalen van 1 pc gewoon met 650MB/min gaat via Ghost maar als je dan nog met een client aan de server gaat trekken klapt de snelheid gigantisch omlaag.
Beide clients gaan dan met ongeveer 50MB/min :/

De servers draaien nu op IDE schijven maar het is de bedoeling om over te gaan op 2 compleet nieuwe servers met SCSI in RAID 5.
Van Novell willen we ook graag af omdat er niet echt de kennis voor is en omdat het duur is.
Oke nu het volgende probleem:

Ik heb nu een dikke (geleende) server staan met SCSI en een Dual Xeon 2.4GHz enz enz, ik heb hier slackware op geinstalleerd met samba en ik kan gewoon met 90MB/sec kopieren naar de andere server :9

Het is dus de bedoeling dat de clients in gaan loggen op de samba server via een klein programma dat via een disk copier op de verder lege schijf komt.
Ik kan dus inloggen maar het probleem is dat TCP/IP onder DOS maar 16 bits is en daar haal je maximaal 210MB/min mee, dat is dus super traag vergeleken met de snelheid die we nu met Netware halen.

Is het dus modelijk om via IPX/SPX verbinding te maken met die linux server om daar de images op te halen en hoe doe ik dat?
We zijn als bezig geweest met Mars_nwe (novell emulator) maar dat wilde niet echt lukken.

Ik kan dus voor 2 dingen kiezen:

1.
Ik ga wat meer tijd besteden IPX/SPX onder linux en ga daarmee verder.

2.
Ik ga zorgen voor een 32 bits omgeving voor TCP/IP en start dan ghost op.
(ik ben al bezig geweest met windows PE en dan krijg idd 32 bits tcp/ip, heerlijk snel maar ghost wil dan niet opstarten omdat het 32 bits is :'( )

Kortom lastige problemen dus.
Wat kan ik het beste doen :?

Alle proemn in n drek

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
ik zou als ik jouw was wat meer tijd stoppen in mars_nwe, dit werkt voortreffelijk, en een bootfloppy met actuele ipx/spx stack is zo gemaakt (en nog snel ook)

inderdaad een tcp/ip stack en dan ghosten vanaf een linuxbak is retetraag, het is mij ook nooit gelukt om dit goed te tunen, terwijl diezelfde dos disk WEL snel een image van een nt/2000 server kon halen met volledige snelheid...

A wise man's life is based around fuck you

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Via een windows server haal ik ook niet de volledige snelheid maar ik kan inderdaad weleens wat meer tijd in Mars_nwe gaan steken, het probleem is alleen dat het wel voor een productie server is en het moet wel goed zijn :/

Alle proemn in n drek

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20
Het kan aan mij liggen, dat ik het niet helemaal snap.
Je stapt over van produktie server van Novell, naar Linux.
Ok, aan jou de keuze.....
Maar....
Uit je posting begrijp ik dat je weinig kaas hebt gegeten van Linux.
En het is juist je motivatie om over te stappen, wegens gebrek aan kennis.
Dan begrijp ik weer niet dat je er naartoe overstapt.
Waarom stap je dan niet over op NT, je hebt immers al een nt-server staan :?

[ Voor 10% gewijzigd door Remco op 23-01-2003 20:05 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Remc0 schreef op 23 January 2003 @ 19:59:
Het kan aan mij liggen, dat ik het niet helemaal snap.
Je stapt over van produktie server van Novell, naar Linux.
Ok, aan jou de keuze.....
Maar....
Uit je posting begrijp ik dat je weinig kaas hebt gegeten van Linux.
Dan begrijp ik weer niet dat je er naartoe overstapt.
Waarom stap je dan niet over op NT, je hebt immers al een nt-server staan :?
Idd ik weet niet echt super veel van linux maar ik wil het wel graag leren, ik ben nu ook met MCSE bezig en dat sluit mooi aan maar een win2k bak als fileserver met 400GB aan images heb ik niet echt vertrouwen in :X
Dan heb ik toch liever slackware met het ext3 filesysteem.

Het is idd wel een beetje een rare keuze maar we willen het graag een keer totaal anders proberen en er is tijd genoeg voor om het uit te zoeken, je moet alleen een paars hints krijgen waar je naar kan zoeken :)

Alle proemn in n drek

• THIJZEL
  • Niet online
Bierkameel schreef op 23 January 2003 @ 20:04:
[...]

Idd ik weet niet echt super veel van linux maar ik wil het wel graag leren, ik ben nu ook met MCSE bezig en dat sluit mooi aan maar een win2k bak als fileserver met 400GB aan images heb ik niet echt vertrouwen in :X
Dan heb ik toch liever slackware met het ext3 filesysteem.

Het is idd wel een beetje een rare keuze maar we willen het graag een keer totaal anders proberen en er is tijd genoeg voor om het uit te zoeken, je moet alleen een paars hints krijgen waar je naar kan zoeken :)
waarom zou je in hemelsnaam windows 2k niet als fileserver vertrouwen?? :?
De veiligheid aan je data ligt voornamelijk aan heel andere factoren als het os ( denk aan: hoe zijn je disks geconfigged?(mirrored), hoe zijn je backups?)

Ik snap niet dat je zegt niet veel van linux te weten maar toch linux als file server meer te vertrouwen als windows 2k. Naar mijn idee is wink2 svr een uiterst stabiel platvorm..

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
THIJZEL schreef op 23 januari 2003 @ 21:39:
[...]

waarom zou je in hemelsnaam windows 2k niet als fileserver vertrouwen?? :?
De veiligheid aan je data ligt voornamelijk aan heel andere factoren als het os ( denk aan: hoe zijn je disks geconfigged?(mirrored), hoe zijn je backups?)

Ik snap niet dat je zegt niet veel van linux te weten maar toch linux als file server meer te vertrouwen als windows 2k. Naar mijn idee is wink2 svr een uiterst stabiel platvorm..
Ik zeg zoiets natuurlijk niet zomaar, we hebben verschillende testopstellingen gemaakt en het is gewoon zo dat Linux meer uit je hardware haalt, als ik met 20 verschillende clients aan verschillende images ga trekken op een windows fileserver zakt ten eerste de snelheid gigantisch in en als er 10 cliens klaar zijn met pompen gaat de snelheid ook niet omhoog :/

Onze slackware met samba server bleef maar doorgaan, de snelheid ging soms wel ff omlaag maar als er dan een client klaar was kreeg de rest weer genoeg bandbreedte.

Owja de test server:
Dual Xeon 2.8GHz (4 cores dus), 2GB registered ECC, 4 x 180GB U320 SCSI in RAID 5 op een controller van Adaptec.

Maar de intentie van dit topic was dus eigenlijk een oplossing vinden voor het inloggen onder DOS, de TCP/IP stack onder DOS is gewoon brak en ik weet nu dat ik met Mars_nwe kan inloggen met IPX/SPX en dat dat gewoon super draait :)

Ik als toekomstig MCSE'er zou Microsoft natuurlijk moeten promoten maar toch blijft linux stiekkum ook super :X

Alle proemn in n drek

• Remco
Waarom ga je niet voor diskcabinet oplossing ?
B.v. SAN of zo ?

• THIJZEL
  • Niet online
Remc0 schreef op 24 January 2003 @ 10:35:
Waarom ga je niet voor diskcabinet oplossing ?
B.v. SAN of zo ?
voor 2 servertjes en 48 clients? beetje overkill lijkt me...

Verwijderd

Ik heb via linux from scratch mijn eigen server zitten optuigen, als je dat doorlopen hebt dan snap je wel aardig hoe dingen werken, het is een goeie keuze om dat te doen, geen licensie problemen meer enzo, we werken hier intern ook met 4 linux server en 2 2k servers en dat draait als een sunnetje :)

Let wel op dat je geen reiserfs gaat gebruiken maar inderdaad ext2 of ext3. Je krijgt namelijk gezeik als je badblocks krijgt onder Reiser!

Het is wel zo natuurlijk dat een goed geconfigd server w2k ook erg stabiel loopt, alleen iets minder hard, maar gezien de config moet dus echt geen probleem worden voor beide OSen

• Remco
THIJZEL schreef op 24 januari 2003 @ 11:50:
[...]

voor 2 servertjes en 48 clients? beetje overkill lijkt me...
Maar wel 400 Gb data :?

Verwijderd

linux zou mijn keuze zijn maar ja wie ben ik.

je kan het zelfs dhcp server maken en evt je images laden via je netwerkt kaart kan leuk werken en zelfs daarin zou je een multi boot kunnen maken.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
Remc0 schreef op 24 January 2003 @ 13:33:
[...]

Maar wel 400 Gb data :?
Er komt een RAID 5 array in van 4 x 180GB U320 en 1 hot spare.
En ik ga natuurlijk elke week een backup maken dus dat zit wel goed :)
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 13:41:
linux zou mijn keuze zijn maar ja wie ben ik.

je kan het zelfs dhcp server maken en evt je images laden via je netwerkt kaart kan leuk werken en zelfs daarin zou je een multi boot kunnen maken.
Ik hou sowieso 1 windows 2000 server omdat daar ghost multicast server op draait en die word ook meteen DHCP.
Linux moet dus alleen als fileserver gaan dienen en ik ben vandaag weer met
mars_nwe bezig geweest en dat lijkt aardig te lukken, ik krijg iig geen rare foutmeldingen meer.

Hoe kan het trouwens dat je mars_nwe niet in een tree hangt?
Er is erg weinig goede documentatie over te vinden en dat is wel jammer :|

Alle proemn in n drek

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Bierkameel schreef op 24 January 2003 @ 17:43:
[...]

Er komt een RAID 5 array in van 4 x 180GB U320 en 1 hot spare.
En ik ga natuurlijk elke week een backup maken dus dat zit wel goed :)

[...]

Ik hou sowieso 1 windows 2000 server omdat daar ghost multicast server op draait en die word ook meteen DHCP.
Linux moet dus alleen als fileserver gaan dienen en ik ben vandaag weer met
mars_nwe bezig geweest en dat lijkt aardig te lukken, ik krijg iig geen rare foutmeldingen meer.

Hoe kan het trouwens dat je mars_nwe niet in een tree hangt?
Er is erg weinig goede documentatie over te vinden en dat is wel jammer :|
Mars_nwe is een netware 3.x emulator, die kent nog geen NDS ;)

A wise man's life is based around fuck you

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Is het niet mogelijk om die client om te bouwen??

Een soort *nix op een bootable CD, zoals bij sommige distro's.
Dat in combinatie met een DOS emulator.. Ik weet niet hoe dat performt?
Of neemt de emulatie zoveel kracht in dat t alsnog traag wordt...

en is er geen *nix based ghost alternatief? Dan ben je van het DOS probleem af, en kun je onder een 32bits iets ghosten.

Edit: Doe je de ghostjes gewoon via een netwerkshare of gebruik je ghost multicast?
In het eerste geval gewoon overstappen naar een ander proggie..

Alleen even kijken hoe je t best je bestaande data kan overzetten, misschien kun je t direct gebruiken, maar ik denk dat je 't eerst zal moeten converten.

[ Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 25-01-2003 00:11 ]

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Er bestaan zeker wel programma's zoals ghost voor linux, dit is er onder andere eentje:
http://www.feyrer.de/g4u/

Er is er ook nog een met een grafische server en client maar daar kan ik zo snel geen url van vinden.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
luc schreef op 25 januari 2003 @ 00:02:
Er bestaan zeker wel programma's zoals ghost voor linux, dit is er onder andere eentje:
http://www.feyrer.de/g4u/

Er is er ook nog een met een grafische server en client maar daar kan ik zo snel geen url van vinden.
Whow vet :D
Dit ga ik vogende week meteen proberen.
Ik ben al bezig geweest met windows PE, dit is een kleine windows kernel met 32 bits TCP/IP ondersteuning maar daar wil ghost niet onder starten omdat het 32 bits is :'(

Alle proemn in n drek

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Bierkameel schreef op 25 January 2003 @ 00:18:
[...]

Whow vet :D
Dit ga ik vogende week meteen proberen.
Ik ben al bezig geweest met windows PE, dit is een kleine windows kernel met 32 bits TCP/IP ondersteuning maar daar wil ghost niet onder starten omdat het 32 bits is :'(
Win PE is zo'n bootable cd.. ik vind 'm overigens enorm traag met opstarten.. geen succes wat mij betreft ;)

Vraag is alleen of je je ghosts kan blijven gebruiken of dat dat proggie een ander formaat gebruikt.. dan mag je je huidige images allemaal gaan omzetten :)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Topicstarter
DJSmiley schreef op 24 januari 2003 @ 23:37:
Is het niet mogelijk om die client om te bouwen??

Een soort *nix op een bootable CD, zoals bij sommige distro's.
Dat in combinatie met een DOS emulator.. Ik weet niet hoe dat performt?
Of neemt de emulatie zoveel kracht in dat t alsnog traag wordt...

en is er geen *nix based ghost alternatief? Dan ben je van het DOS probleem af, en kun je onder een 32bits iets ghosten.

Edit: Doe je de ghostjes gewoon via een netwerkshare of gebruik je ghost multicast?
In het eerste geval gewoon overstappen naar een ander proggie..

Alleen even kijken hoe je t best je bestaande data kan overzetten, misschien kun je t direct gebruiken, maar ik denk dat je 't eerst zal moeten converten.
We hebben nu een Netware server en daar loggen alle clients op in via DOS, er word dan een drivemapping aangemaak en ghost opgestart en dan word de image opgehaald.

Bij orders groter dan 3 pc's gebruiken we multicast omdat je anders alles met de hand moet aanzetten en dat kost tijd.

Owja verlies van de images is op zich niet zo heel erg want we gaan met een schone lei beginnen, we donderen alle ghost images weg en beginnen opnieuw.

Het is gewoon klote dat ghost niet 32 bits is want dat windows PE is behoorlijk rap als je die CD op de harde schijf zet, binnen 30 seconden heb je dan een mooie dosprompt voor je met netwerkverbinding en ondersteuning voor veel netwerkkaarten.

Alle proemn in n drek

Pagina: 1