Toon posts:

[onbekende nic/cable] IBM cabling system?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben bezig een pc te vervangen in een bestaand netwerk.

Alleen ik zal niet weten wat voor netwerk bekabeling het is.

de netwerkkabel moet ik gewoon aansluiten op de seriele poort.
de kabels komen uit in een rechthoekige stekker doos.
Ik heb het idee dat het IBM is, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik denk dit doordat er op een andere pc software staat van IBM.

Mijn vraag is hoe ik kan zorgen dat de nieuwe pc in het netwerk draait.
Of als iemand weet waar ik meer info kan krijgen dan ben ik ook al blij.

Albast bedankt

Martin :?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Klinkt als ICS (IBM cabling system) :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Weet je toevallig ook waar ik meer info kan vinden of drivers of zoiets....

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 18:37:
Weet je toevallig ook waar ik meer info kan vinden of drivers of zoiets....
Voor een kabel heb je geen driver nodig :D

De drivers moet je voor je NIC hebben en die staan op de site van de leverancier ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
maar de kabels zijn rechtstreeks aangesloten op de seriële poort. Dus niet op een netwerk adapter ofzoiets.

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 18:47:
maar de kabels zijn rechtstreeks aangesloten op de seriële poort. Dus niet op een netwerk adapter ofzoiets.
Dat het erop lijkt, betekent niet direct dat het ook werkt 8)7

Een AUI connecor lijkt ook sprekend op een joystick/midipoort, maar je kunt er echt nie mee gamen :+

Jeremy Clarkson

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

ff topic titel veranderd ook want die was weinig betekenisvol

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het vergeleken met een andere computer binnen het netwerk.
De kabel zit daar op de seriele poort en er wordt bij het opstarten een ibm proggie opgestart.

van dit type netwerk heb ik geen verstand. Ik ken alleen de vroegere COAX en de huidige utp systemen. Ik moet het alleen wel aan de praat zien te krijgen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat sluit je em toch aan op de seriele poort en zet je dat ibm proggel op die pc?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al geprobeerd is alleen net of ik wat mis.
En zoals gewoonlijk is de setup niet meer aanwezig....

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
Als ik jou was zou ik ervanaf blijven, en eerst ehet en en ander lezen, ofwel laten doen door iemadn die het vaker heeft gedaan...

Ligt er niet ergens in het huis een handleiding ;)

• Icey
btw, ik denk niet dat het een serieele poort is, eerder iets in de richting van een token ring, ik maak ff een foto voor je :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/1.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Icey op 22-01-2003 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al naar gezocht, maar kan nix vinden.
Dit kwam denk ik ook doordat ik niet wist wat de naam van dit systeem was.

Ben momenteel met google aan het zoeken maar vind nog niet iets bruikbaars.

Verwijderd

Topicstarter
De kabel past anders precies op de seriele poort en bij een andere computer zit ie daar op, maar ik wacht de foto ff af

• Icey
Dat geval noemen ze een tokenring (geloof ik), zitten nog 8 van die kaartjes in een compaq proliant server die ten dode is opgeschreven *na wij dachten :P*.

Verwijderd

Topicstarter
de linkse en middelste aansluitingen zijn het niet die zijn ook niet aanwezig op de pc, maar de rechtse zou het kunnen wezen. Is die hetzelfde als de seriele poort??

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De seriele poort is male, waar een tokenring poort female is.. krijg je dus niet op elkaar aangesloten.. ze zijn wel allebei 9 pins inderdaad.

Die rechtse is een AUI-aansluiting (thick ethernet), die is (op de bevestiging na) hetzelfde als een joystickpoort. Als die op die computers geel is of bij de geluidskaart zit is het hoogstwaarschijnlijk een joystickpoort.

• Icey
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 19:02:
de linkse en middelste aansluitingen zijn het niet die zijn ook niet aanwezig op de pc, maar de rechtse zou het kunnen wezen. Is die hetzelfde als de seriele poort??
ongeveer, alleen anders :P

Verwijderd

Topicstarter
Viel me ook net op dat het een female is.... echter de kabel is female... die past hier dus niet op.....

Is het dan toch geen ICS???

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de mensen is het netwerk 7 jaar of langer geleden aangelegd.

Ik begin hier een zwaar hoofd in te krijgen :(

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

klint mij in de oren als token ring .. zit er toevallig een schalelaartje waar je kan kiezen tussen 4 en 16 ?

Iperf

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hebt overduidelijk TokenRing daar liggen. TokenRing is door IBM ontwikkeld toen de wereld op Ethernet als standaard-netwerk overging. Het had voordelen, omdat de performance-collapse van Ethernet bij een overbezet netwerk niet voorkomt.

TokenRing maakt primair gebruik van ICS (IBM Cabling System) en ACS (Advanced Cabling System), naast glasvezel en zelfs een coax-versie.
ACS maakt gebruik van de ons bekende UTP-bekabeling (alleen andere paren dan Ethernet).
ICS gebruikt shielded twisted pair kabels met een 9-polige connector (die inderdaad qua vorm gelijk is aan de kleine seriele connector) aan de systeem-kant en een grote vierkante (IBM Data Connector) aan de MAU-kant (een MAU is een hub maar dan voor TokenRing).

Je zult dus een TokenRing netwerk-kaart te pakken moeten krijgen. Mogelijk zit die nog in de PC die je vervangt.

De kaart die Icey laat zien is een hele exotische EISA-kaart van Compaq. Dat begint het leven als een Ethernet-kaart met de middelste connector (UTP, voor 10Base-T) en de rechtse connector (AUI, voor 10Base-5, of met een micro-transceiver ook 10Base-2, 10Base-FL en alle andere Ethernet-exoten) actief.

Door op de open plek die je achter de connectoren ziet een module te schuiven, wordt het een TokenRing kaart, met de linkse connector (ICS) en de middelste connector (ACS) actief.

[ Voor 8% gewijzigd door mvdejong op 22-01-2003 20:42 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

klinkt inderdaad als TR :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er ondertussen achter hoe het werkt.

Het was namelijk geen netwerk.
Er was een programma genaamd Car Soft welke via de serielepoort contact met de server.
Alle pc's komen bij elkaar in het kastje en gaan via die door naar de server.
Alleen het programma maakt hier gebruik van via een com terminal als het ware.

Na anderhalf uur kwam ik hier achter en het werkte weer binnen 5 min.

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Greetz,

Martin
Pagina: 1