Toon posts:

Hercules Radeon 9700 Pro Cooler probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik heb sinds gisteren een nieuw systeem aangeschaft:

AMD XP 2700+
Asus A7N8X (de normale versie)
TYI 512 MB (400Mhz)
Maxtor 80GB (8MB cache, ATA133)
Hercules 3D Prophet Radeon 9700 Pro - Catalyst 3.0 - Nu nog Directx 8.1 (maar dat mag geen verschil maken)
CD
Rewriter
Floppy

Nu zit ik met het volgende probleem:
Als ik 3DMark2001 Second Edition of Unreal 2003 draai, knalt ie er naar een paar tellen uit.
Het lijkt me sterk dat dit aan de voeding ligt, deze is 300Watt en moet dit systeem echt wel kunnen trekken.

Wat mij opvalt tot nu toe is dat ik de cooler op de kaart nog niet heb zien draaien :?

Dus mijn vraag:
Wanneer moet dat ding gaan draaien, het lijkt mij dat dit meteen moet gebeuren als ie is aangesloten (dit is goed gebeurt, precies zoals vermeld in het boekje, ook andere aansluitingen hebben geen zin gehad )?
Als je met je vingers aan de "cooler-blaadjes" zit, kun je deze bijna niet bewegen.

Bedankt alvast

Verwijderd

is dat een nieuwe 9700?
check anders eens of het kabeltje van de cooler wel goed aangesloten is op de kaart (vast genoeg)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 15:26
(Hier stond iets doms :) )

Zo'n koeler hort uietraard wel direct te draaien. Koop een andere koeler voor je videokaart en 't is opgelost :)

[ Voor 84% gewijzigd door Flappie op 22-01-2003 17:33 ]

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:32
cooler hoort gelijk bij aanzetten van pc te draaien! Dan is met zekerheid je cooler dood.... dat ie zo vast zit komt door de hitte.... als het een nieuwe kaart is gewoon mee terug gaan... mocht je dat niet willen dan is de mogelijkheid er om de cooler te vervangen door 1 van bijvoorbeeld thermaltake.... alleen is daarmee je garantie wel gelijk verlopen

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, vergeten te vertellen :)
Ik draai Windows XP Proffesional (ZONDER sp 1).

Het geluid blijft niet hangen en over het algemeen klapt ie meteen terug naar windows. Wanneer ik iets verander aan de instellingen in 3DMark2001 met betrekking tot de videokaart krijg ik naar een aantal tellen zwart beeld en is reset de enige mogelijkheid

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Koelertje hoort te draaien, grote kans dat ie zonder koeler te warm word als ie belast word (games) en dan vastloopt. In windows (word, office) hoeft je videokaart niks te doen, dus kan ie wel af zonder koeler...

Verwijderd

Topicstarter
D3LTA schreef op 22 januari 2003 @ 17:33:
cooler hoort gelijk bij aanzetten van pc te draaien! Dan is met zekerheid je cooler dood.... dat ie zo vast zit komt door de hitte.... als het een nieuwe kaart is gewoon mee terug gaan...
Het rare is dat hij juist als ie "koud" is bijna niet te draaien is.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
zal wel klemmen dan..
gewoon terug ermee :+

misschien moet je eens een cdtje proberen te branden (of 6) misschien dat ie dan werkt??

Verwijderd

ik heb ook zo'n hercules 9700 pro.

de koeler gaat gelijk aan bij het aanzetten van de pc.

Als hij dat bij jou niet doet, dan zou ik em terug brengen naar de winkel en een nieuwe eisen.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Even voor de zekerheid: Je hebt dus WEL die floppy spannings connector aangesloten???

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 17:37:
[...]

Het rare is dat hij juist als ie "koud" is bijna niet te draaien is.
'Hebben we het over hetzelfde?'

- Kamphuys, Jiskefet Lullo's

Wat hij bedoelt is, dat die vastlopers van je systeem komen door een te hete videokaart. Niet dat de cooler zelf niet draait omdat hij te warm is. Díe wil niet draaien als hij koud is - waarschijnlijk wil hij sowieso niet draaien omdat hij brak is. De meeste coolers op videokaarten, zelfs 9700's en Ti4600's zijn meestal geen topkwaliteit: het gaat om simpele, sleevebearing fannetjes (dus geen kogelgelagerde, maar met koolborstels rond de as). Die slijten gewoon heel snel en gaan eerder stuk.

En Icey: dat je videokaart in Word etcetera niks hoeft te doen is natuurlijk onzin. Ten eerste stuurt zo'n kaart nog altijd je beeldscherm aan. Ten tweede loopt er gewoon een bepaalde frequentie met een bepaalde spanning door die chip, dus natuurlijk wordt hij warm. Veel GPU's schakelen hun 3D-gedeelte wel uit wanneer er alleen 2D-beeld wordt weergegeven, maar kun jij een Athlon XP of Pentium-4 2800 draaien zonder cooler met Waterfall of CPUIdle actief? Dacht het niet :)

Verwijderd

Zeg heb zelfde problemen gehad ongeveer dan bij mij lach het aan de voeding had ook een 300 watt voeding nu inmiddels 480 watt en geen problemen meer. ook het stroomkabeltje moest bij mij perse via hdd zoals in boekje staat waarom weet ik niet maar anders deed hij niet of erg vaag. :)

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb het gevonden, tenminste daar ga ik vanuit!!!

Het binnenste gedeelte van de cooler (het ronddraaiende gedeelte) klemt tegen de buitenkant, dus hij KAN gewoon niet draaien ook al wilt ie ut. Dus waarschijnlijk wordt ie inderdaad gewoon veel te warm :)

Dus draadje kan gesloten worden ;)
Pagina: 1