Toon posts:

[StarOffice] Gezocht, bedrijfs ervaringen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn bedrijf de opdracht gekregen om een project te starten naar de bruikbaarheid van Staroffice als office pakket ipv het welbekende MS pakket.

Waar ik naar op zoek ben nu is een aantal collega's in de systeembeheer sfeer of project management sfeer die hier al eens me bezig zijn geweest.
Dus ik sta open voor alles, tips hints, cases, uitgewerkte raporten, nuttige websites, noem maar op.

Dit is het resultaat van lang doorkletsen over hoe geweldig open source nou wel niet is e.d. ;)
Nu begint eindelijk bij mijn bedrijf door te dringen dat er wel degelijk iets zit in de lagere prijzen van linux software, en de open standaarden, en dat er (GASP! ;) ) bedrijven zijn die er interesse in hebben
Helaas is het wel voor mij mijn eerse project, en ik zou dus niet weten hoe ik gestructureerd zou moeten beginnen. Vandaar dat ook tips in die sfeer welkom zijn.

Ik weet dat er normaal regels gelden van use the search enzo, maar ik plaats dit eerst om alvast wat mensen de tijd te geven om reacties te plaatsen.
Ik ga natuurlijk zelf ook het web afstruinen, en googlen etc.
Maar het meeste zou ik heben aan concrete uitwerkingen, mar ook persoonlijke ervaringen van mensen die veel met ofice pakketen hebben gewerkt zijn welkom.
Ik geloof namelijk zonder meer dat de meeste normale .doc's en .xls'jes wel te openen zijn.
ik ben meer geinteresseerd in de geavanceerde gebruiker die mij aan kan geven wat voor functies staroffice dus wel of niet heeft in vergelijking met MS pakketten.
Ook beheerders of project medewerkers die aan een dergelijke migratie hebben mee gewerkt zijn welkom om hun ervaring te spuien.

Dit alles om het binnen mijn bedrijf zo soepel mogelijk menen in Linux geinterresseerd te houden (!) want dat zijn ze nu al.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Het eerste wat er bij me opkomt: weet je hoe je gebruikers organisatie op dit moment het office pakket gebruikt? Dit klinkt raar, maar er zijn genoeg IT afdelingen die het complete pakket alleen maar beschikbaar stellen en voor de rest geen flauw idee hebben wat een gebruiker er zoal mee doet (en er kan veel tegenwoordig!)
Je zal dit heel duidelijk moet krijgen (ook die ene gebruiker die gigantisch mooie access of excel zaken gecombineerd met VB ofzo) en daarna bepalen of Staroffice precies die functionaliteiten kan bieden (of alternatief bedenken).
Hiermee voorkom je dus dat je tijdens of na implementatie opeens een boze gebruiker voor je hebt staan, die z'n werk niet meer kan doen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
ik kan me herinneren dat de c't (computer techniek) een uitgebreide test had van staroffice (hoewel openoffice wat mij betreft beter is als je niet perse adabas nodig hebt)

Zaken als macro's, inlezen van niet-open formaten zoals doc/xls/ppt, etc

Ik kan me vooral herinneren dat starwriter beter met grote documenten met veel plaatjes kon omgaan dan office (2k), misschien kan je deze uitgave nabestellen

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 22-01-2003 18:11 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 23:45
grep schreef op 22 January 2003 @ 18:03:
Het eerste wat er bij me opkomt: weet je hoe je gebruikers organisatie op dit moment het office pakket gebruikt? Dit klinkt raar, maar er zijn genoeg IT afdelingen die het complete pakket alleen maar beschikbaar stellen en voor de rest geen flauw idee hebben wat een gebruiker er zoal mee doet (en er kan veel tegenwoordig!)
knip 8<
Er kan veel tegenwoordig, maar als ongeveer 10% van alle spullen gebruikt wordt dan is het veel.
Je hebt wel gelijk dat je eerst moet kijken wat er gebruikt wordt voordat jje verder kij,kt. Je kunt dan zien waaraan het apkket moet voldoen. Wil men nl. alleen een briefje typen, dan is bij wijze van wordpad al genoeg, maar moet er veel opgemaakt worden, b.v. verslagen dan moet je een groter pakket hebben.

Het is dus heeel verstandig om eerst te inventariseren wat je nodig hebt, om daarna te gaan kijken wat er op de markt is.

Verwijderd

vooral de VB intergratie word denk ik een punt.
hobbist gebruikers maken er nog al eens een hobby van om in macro's enzo 'handige dingen' te bouwen.
die na een tijd zo walgelijk groot en ongestructureerd in elkaar zitten dat ze zelf nauwlijks meer weten hoe het werkt.
(hier spreekt een ex-stagieere die zulk soort in elkaar gezette bijna half programma's heeft moeten herschrijven in een nette en gestructureerd en gedocumenteerde vernieuwde versie van zulks soort programma's in Excell en word)

ook zou ik niet vergeten een curcus voor de medewerkers. alhoewel het verdomt veel op elkaar lijkt *office en MSoffice zijn de verschillen er zeker.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Even uit interesse:
Hoe groot is het bedrijf, hoeveel gebruikers heb je straks?
Volgens mij ben je echt een van de eerste die hiermee echt aan de slag gaat.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 21:13

JaQ

Let ook op documenten die van buiten de organisatie binnen komen. Als klanten (of leveranciers) office documenten aanleveren, worden die dan goed geconverteerd? (mijn ervaring is dat vooral tabellen in word in ieder open-source pakket een drama worden, layout compleet gef*kt)

Beetje stomme vraag misschien, maareh... draai je ook een exchange server (en wordt outlook gebruikt..) je snapt m al ;) Let daarbij ook weer op je omgeving (MS Meeting request worden niet door alle mail clients even goed opgepakt).

Tot slot raad ik je aan eens goed op /. te gaan grasduinen, daar kan je vaak goed onderbouwde artikelen vinden die de verschillen duidelijk aanwijzen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
conversie is goed, maar toen ik bij een bedrijf linux kwam laten zien met mn Duron, zaten we met een klein (groot) probleem: OpenOffice lijnt rechts uitgelijnde dingen die niet in de cel passen gewoon links uit, loopt uit naar rechts. Excel doet dat wel goed. GNumeric doet het goed, maar KOffice weer niet goed. ZOu je zeggen: zo'n klein rommeldingetje maakt niet zoveel uit, dat zet je zo goed door cellen samen te voegen en dan rechts uit te lijnen...
mag je erbij bedenken dat ze al iets van 2000 documenten gebasseerd op dat template hebben staan :X

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:50
ik gebruik zelf nu sinds een paar dagen OpenOffice.org 1.0.1 maar ben er niet helemaal tevreden over. Als ik bv een inhoudsopgave netjes wil uitleinen (tekst links en blad nummers rechts) dan gaat dat niet lekker als ik em op wil slaan als een Office compatible bestand. Voor de rest ben ik vrij weinig irritaties tegen gekomen wat betreft de Word versie van OpenOffice

In excell heb ik wel een lastig probleem gevonden. Ik werk zeeer veel met excell (danwel van MS Office) en koppel dan ook excell documenten aan elkaar. Dit is wel mogelijk met OpenOffice alleen doet ie het soms wel en soms niet kortom daar kan ik niks mee!

Me collega die neemt morgen als het goed is Star Office mee, hopelijk reageert het daar wel goed op.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien een suf antwoord, maar:
Bel SUN, die verkopen StarOffice (duh).
Die kunnen je ongetwijfeld helpen aan informatie m.b.t. een eventuele migratie; ze willen hun spul graag verkopen. Met een beetje aandringen is het vast mogelijk om in kontact te komen met een paar klanten die reeds zijn overgegaan naar StarOffice.

Hoe objectief die info is, mag je zelf uitmaken.

Verwijderd

Bedenk je ook dat OOo / SO geen compatibiliteit met WP heeft. Dit ivm dat eventuele andere bedrijven het in hun hoofd zouden kunnen halen om .wpd documenten te sturen...

Verder ben ik erg geinteresseerd in wat jouw speurtocht gaat opleveren, hoe moeizaam het wel of niet in de praktijk blijkt te zijn om over te stappen.

Is er op termijn al een idee of men evt linux wil gaan gebruiken?

Bij mij op het werk was daar even sprake van, maar wegens problemen om linux en HP-UX samen te laten werken en nog wat dingetjes, is het even in de wacht gesteld; dit jaar kijken ze zeker niet meer naar linux op de desktop, volgend jaar hopelijk weer.
Ik hoop dat ze voor die tijd ook overstappen op OOo of SO, zodat er geen afhankelijkheid is van het OS.

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden geprobeerd om een school waar ik stage liep zo ver te krijgen om soffice te gaan testen. Dat wilde ze graag. Sun was zeer behulpzaam. Maar soffice stond wel in de catalogus van surfdiensten, maar was nog niet beschikbaar. Ook veel doorsnee consumenten kunnen nog niet makkelijk aan soffice komen, veel winkels hebben soffice nog niet in hun asortiment. Als bedrijf heb je hier geen last van (je koopt toch rechtstreeks bij sun, met korting!) Maar als werknemers thuis ook die software willen e.d. wordt het lastiger.
En kwa scripts....er is ontzettend veel mogelijk met soffice....maar veel scripts zullen wel op nieuw gemaakt moeten worden ben ik bang.
Een ander nadeel van soffice is dat het niet onder MacOS werkt. (OpenOffice.org wel....)

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer, gisteren een te drukke dag gehad om iets op Tweakers te kunnen volgen.
Voor de duidelijkheid, mijn bedrijf gaat niet over op StarOffice.
Mijn bedrijf is in de mogelijkheden geinteresseerd nadat een sales manager het bij een overheids instelling waar wij mensen hebben zitten tegen kwam, en zag dat er inderdaad bedrijven zijn die o.a. door de MS licencing en de hoge prijzen dit serieus gaat onderzoeken.

Ikzelf gebruik al een tijdje linux en consorten, maar mijn bedrijf is een behoorlijke MS toko.
Ik weet dat bijvoorbeeld VB scripts een probleem zijn, ook de rest van de omgeving kan natuurlijk voor problemen zorgen.

Nog een detail, de interesse gaat dus uit naar StarOffice, omdat daar een bedrijf achter staat wat support kan leveren, wat voor zakelijke (grotere) klanten natuurlijk erg belangrijk is.

Als ales goed is heb ik vandaag meer tijd om me in de materie te verdiepen.
Ik heb gisteren namelijk net groen licht gekregen om het te gaan onderzoeken op basis van wat opppervlakige informatie die ik bij elkaar heb geschraapt.

Ik moet zegen dat het wel een leuk gevoel is om te weten dat ik in een kleine mate bijdraag aan de ondersteuning van Open Source op deze manier.
/me denkt dat linux op de desktop er eindelijk aan gaat komen in de praktijk.
Alvast bedankt voor de feedback, meer wordt op prijs gesteld.
Als er meer mensen in een soortgelijke situaties zitten en eventueel research willen delen, of samen doorzoeken, ik kom binnenkort weer op IRC (Ik heb nl. al twee weken geen tijd om online te zijn, elke avond ben ik druk bezig.)
Ook andere communicatie kan, mail of MSN/yahoo.

Als er mensen weten van websites of communities die hier mee bezig zijn sta ik daar natuurlijk ook voor open.

Verwijderd

Compukid, ik zie niet in waarom die thuisgebruikers niet gewoon OOo zouden nemen; dat wordt elke maand wel bij een tijdschrift meegeleverd, en je mag het gewoon kopieren.

Dan hebben die mensen thuis dezelfde software, maar zonder bepaalde plaatjes libraries en thesaurus enzo.

Krewl, ik hoop wel dat je hier je resultaten zult meedelen, we volgen het met spanning ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 10:51:
Compukid, ik zie niet in waarom die thuisgebruikers niet gewoon OOo zouden nemen; dat wordt elke maand wel bij een tijdschrift meegeleverd, en je mag het gewoon kopieren.

Dan hebben die mensen thuis dezelfde software, maar zonder bepaalde plaatjes libraries en thesaurus enzo.

Krewl, ik hoop wel dat je hier je resultaten zult meedelen, we volgen het met spanning ;)
OpenOffice.org heeft standaard geen nld spellingscontrole e.d. en wordt in een zip file geleverd.......(voor veel thuis gebruikers zijn dit te grote problemen)
Voor de gevorderde gebruiker raad ik OOo en Mozilla aan. Maar voor de n00b is SO en Netscape toch een beter alternatief.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 11:30:
[...]

OpenOffice.org heeft standaard geen nld spellingscontrole .
Maar er is wel OOodi, een openOffice dictionary installer van een overweldigende effectiviteit en simpliciteit, en gratis.

Probeer voor de grap eens een anderstalige dictionary toe te voegen aan MS office :X

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik schrijf in ieder geval mijn proefschrift in OpenOffice.org. 100% MS vrij! (En dat voor een jurist ;) ). Maareh, ik weet dat ze bij een (redelijk) grote landelijke computerwinkel macro's gebruiken om dingen te doen, maar verder heb ik ze eigenlijk nog nooit in het wild gezien (buiten het occasionele virus). Maar goed, ik vind ze dan ook eng en blijf erbij uit de buurt.
Verwacht je dat er veel gemacrod wordt? Ben je op de hoogte van het initiatief van Sun een Java-achtige macro taal voor StarOffice te bakken, als tegenhanger van de MS VBmacros's?

Verwijderd

Ik werk thuis (RedHat Linux 8.0) en op het werk (Win 2K) met OpenOffice 1.0.1 nederlands en vind het een prettig pakket om mee te werken. Zolang het uitwisslen van mijn werk met m'n colegea geen probleem is. Alleen met StarOffice 5.2 heb ik eens problemen met een Word document gehad.

De overstap van MS Office naar OpenOffice is naar mijn idee geen enkel probleem.
Bepaalde instellingen zul je even moeten zoeken.

Verwijderd

Hoi hoi
Ik heb wel gebruikerservaring met de StarOffice familie, Helaas nog nooit betrokken geweest bij een implementatie. Toch kan ik wel een paar dingen bedenken.

Ik denk dat je bij je onderzoek er niet van uit moet gaan dat het ene pakket naadloos vervangen kan worden door het andere pakket. Probeer fundamentele verschillen tussen beide pakketten er uit te lichten en probeer daar bruggen tussen te bouwen. Probeer als dat niet lukt een argumentatie te vinden voor onoverkoombare verschillen.

Betrek bij je onderzoek het huidige gebruikers profiel. Welke eigenschappen van het huidige pakket worden zoals hier al eerder gezegd wel gebruikt en welke niet. Betrek een kennis investerings vraagstuk bij je onderzoek.

En hoe raar het ook klinkt, netto aanschaf kosten zijn vaak geen doorslaggevend argument bij een eventuele aanschaf. Al helemaal niet op korte termijn. Hoewel lang niet altijd te zien in beleid zijn mensen meer geinteresseerd in een visie voor de lange termijn. Denk jij dat Star/Open Office over vijf jaar nog steeds ontwikkeld / ondersteund wordt en kun je dat beargumenteren? Denk jij dat meerdere bedrijven in de nabije toekomst afstappen van MS Office, is die eventuele trend al waarneembaar? Ook IT is voor velen een status symbool. Veel mensen zijn gevoelig voor argumenten met betrekking tot uit de pas of achter lopen op een aktuele markt ontwikkeling.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt... :Y)

Verwijderd

Nog een gewone gebruikerservaring; in mijn naiviteit dacht ik, ik zet mijn vriendin d'r computer gewoon op met OOo (en linux enzo),....

Vraagt ze (ze is lerares en had wat filetjes om in excel bv de cijfers van de leerlingen in te vullen enzo): hoe doe ik dat hier?

Blijkt dat die allemaal en masse aan de vb scripts zitten...

Als je enigszins een kansje wilt maken, zorg je ervoor dat je eventuele simpele scripts gemakkelijk kan overzetten, of in elk geval dat je dezelfde functionaliteit kunt demonstreren.
Dus nog apart van hoeveel moeite het kost om de zaken (templates enzo) om te zetten, gewoon zorgen dat je SO spreadsheets, presentaties en documenten in elk geval alles 'kunnen' wat zoal gebruikt wordt.

Compukid, een tijdschrift cd-rom met OOo heeft toch niet gewoon een zipfile, daar krijg je toch meestal zo'n web interface bij met uitleg hoe je de zaak installeert?
Verder lijkt me mozilla niet noob-onvriendelijker dan Netscape, maar goed. (Netscape wil via het internet geinstalleerd worden, misschien kan het anders, maar dan moet je meer moeite doen, en daar ging het me net niet om..)

Bedankt voor die tip van OOo dictionaries; ik gebruik het onder linux, dus met ispell (aspell ?) gaat dat allemaal prima... maar als ik iemand tips moet geven over hoe of wat onder windows dan weet ik dat in elk geval.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 16:10:

Compukid, een tijdschrift cd-rom met OOo heeft toch niet gewoon een zipfile, daar krijg je toch meestal zo'n web interface bij met uitleg hoe je de zaak installeert?
Verder lijkt me mozilla niet noob-onvriendelijker dan Netscape, maar goed. (Netscape wil via het internet geinstalleerd worden, misschien kan het anders, maar dan moet je meer moeite doen, en daar ging het me net niet om..)
Netscape offline installer: http://wp.netscape.com/download/full_install.html
Bij netscape zit java standaard en hier is te lezen dat er meer plugins zijn die automagisch installeren bij ns dan bim mozilla.

Veel mensen hebben ADSL of cabel internet......ik zie enkel zips: http://www.openoffice.org/dev_docs/source/1.0.2/index.html

hiermee kan je onder win32 de dicts installen....
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 21:44:
Bedenk je ook dat OOo / SO geen compatibiliteit met WP heeft. Dit ivm dat eventuele andere bedrijven het in hun hoofd zouden kunnen halen om .wpd documenten te sturen...
O ja?

en voor templates e.d.: http://ooextras.sourceforge.net/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 17:32 ]

Verwijderd

Compukid, bedankt voor alle links!

Zijn die wp import filters ook beschikbaar voor OOo of alleen SO?
Ik heb op mijn machine weleens .wpd's geprobeerd, maar dat ging niet...

Misschien hoort dat bij het SO gedeelte dat in OOo ontbreekt. Maar goed, voor bedrijven komt SO toch meer in aanmerking dan OOo.

Ik kijk binnenkort weleens naar wat die templatesite te bieden heeft, het lijkt een handige linkt te gaan zijn.

Verwijderd

volgensmij is dat wp gedoe enkel voor SO/win32 en SO/Solaris en dus niet voor SO/Linux en OOo/<verzin iets leuks>
Pagina: 1