Toon posts:

Overklok vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik wilde binnenkort mijn Duron 600 overklokken. Nu had ik een aantal vragen over het overklokken:

De Duron 600 staat gewoonlijk toch op 6 x 100? Klopt het dan dat het ook geheugen draait op 100 mhz? Ik heb nl. 133 mhz dus zou ik dan de FSB kunnen verhogen tot 133? en hoe zit het dan met de PCI en AGP ' multiplier'??

Het softmenu van mijn Abit KT7 heeft ook de optie CPU FSB Plus. Werkt dit bij de Duron 600? Zodat ik de FSB voor de processor nog hoger kan zetten??

Alvast bedankt

Wouter

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Ga naar de Search-optie (bovenaan de pagina), tik in: Duron overklokken KT7 .

mARCO

sigloos

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Yep, je Duron 600 draait op 6x100. FSB op 133 MHz zetten zal je EV-6 bus meestal niet leuk vinden, maar 120 MHz kan je soms wel halen.
Soms kan je inderdaad je geheugen op 100+33 laten draaien. Dan trek je weer wat meer uit je geheugen... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Beste Wouterw,

Standaard draait een Duron 600 idd op 6 x 100.
Of het geheugen ook op 100Mhz draait is een beetje afhankelijk van je mainbord. Op de KT7 van Abit kun je het geheugen op een andere snelheid laten lopen dan de FSB. Het geheugen kan dus op 133Mhz aangestuurd worden terwijl de FSB op 100Mhz draait.
In het BIOS moet je voor het geheugen dan de instelling 'Host CLK + PCI CLK' kiezen.
Het geheugen wordt dan aangestuurd op Host CLK(100Mhz) + PCI CLK(33Mhz) = 133Mhz
Kies je de optie 'Host CLK' dan wordt het geheugen op 100Mhz aangestuurd. (indien FSB=100)

Bij het overclocken van de FSB moet je even op de volgende dingen letten. Op de KT7 wordt de PCI-bus aangestuurd op 1/3 van de FSB. De AGP-bus op 2/3 van de FSB. Deze 'deviders' staan vast en zijn niet te wijzigen. Ga je de FSB dus bijvoorbeeld verhogen naar 110Mhz dan draait de PCI-bus dus op +- 37Mhz en de AGP-bus op +-73Mhz.
Heb je de instelling 'Host clk+PCI clk' gemaakt dan draait je geheugen in dit geval op 110Mhz+37Mhz=147Mhz. Is het een beetje duidelijk ;)

Wat betreft die FSB van 133, ik denkt niet dat dit zal gaan lukken. De FSB van AMD moederborden is zeer gevoelig voor overclocken. Veel hoger dan 110Mhz zul je waarschijnlijk niet stabiel kunnen halen. De huidige Durons zijn standaard niet geschikt voor een FSB van 133Mhz.
Je kan het natuurlijk altjd proberen ;)

---toevoeging ---
Let op!De handleiding zegt dat je via de optie : "CPU FSB Plus (MHz)" onafhankelijk van de PCI/AGP bus de FSB kunt opschroeven. Dit is niet waar. Verhoog je via deze optie de FSB dan verhoog je wel degelijk ook de PCI en AGP bus.

Een goede handleiding voor het overklocken van je KT7 vindt je hier > www.apushardware.com/faqs/kt7faq/kt7faq.htm

Verwijderd

Trouwens, er wordt beweerd dat AMD en VIA een onderhandse afspraak hebben om de KT133 chipset te blokkeren voor 133Mhz fsb. Hij zou dus expres begrensd zijn op iets van 120 Mhz maximaal.

Pikant is dat er ook beweerd wordt dat VIA dit mondeling heeft toegegeven. >:)

AMD zwijgt dus als het graf.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

als je een goed MB hebt ( abit of asus )
dan kun je het onafhankelijk instellen.. dan zet je je geheugen dus op 133 in je bios en zet je daarna de hele FSB iets hoger en je kunt je multiplier gerust op 8 zetten met een standaart koeler.. ik heb hem op 9 met een nep-orb.
ik ga zometeen proberen de 945 te halen
105x9 of misschien nog iets meer

succes

Geen inspiratie

Pagina: 1