Toon posts:

[router] UpNp noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, deze vragen komen heel vaak hier maar het is voor mij nog steeds niet duidelijk, de 1 zegt dat je geen UpNp nodigt hebt om je webcam te laten werken achter een router en de andere van wel. Kan iemand mij gewoon duidelijk hier antwoord op geven?
Me webcam wil ik graag gebruiken in Netmeetin en ook wel later in de toekomst in msn. Of kun je ook heel simpel een zooi poorten open zetten?

@home breedband verbinding heb ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 16:58 ]

Verwijderd

Met Upnp kan je het aan passen van de NAT table voorkomen.
Het Upnp gebeuren doet iets van dynamische nat table opbouw, en als jij
de betreffende app weer afsluit gooit hij de dynamische nat table weer weg.
Dat is het idee.

Dus nee je hebt het niet nodig, want je kan zelf de nat table aanpassen.

Wil je het wel gebruiken, dan heb je dacht ik op zijn minst WinXP nodig, je moet
het installeren. En most important je applicatie moet het ondersteunen.

Ik had ergens gehoord dat eingelijk alleen MSN en nog een app het gebruikte.

Pfuu, niet alles geloven wat ik zeg, ik speel ook nog maar net 3 dagen met een ADSL router/modem. Maar ik geloof dat me verhaal wel aardig klopt.

Verwijderd

Topicstarter
okay hardstikke bedankt, eindelijk iemand die meteen een *nuttig antwoord geeft.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 17:14:
Met Upnp kan je het aan passen van de NAT table voorkomen.
Het Upnp gebeuren doet iets van dynamische nat table opbouw, en als jij
de betreffende app weer afsluit gooit hij de dynamische nat table weer weg.
Dat is het idee.

Dus nee je hebt het niet nodig, want je kan zelf de nat table aanpassen.

Wil je het wel gebruiken, dan heb je dacht ik op zijn minst WinXP nodig, je moet
het installeren. En most important je applicatie moet het ondersteunen.

Ik had ergens gehoord dat eingelijk alleen MSN en nog een app het gebruikte.

Pfuu, niet alles geloven wat ik zeg, ik speel ook nog maar net 3 dagen met een ADSL router/modem. Maar ik geloof dat me verhaal wel aardig klopt.
En misschien dat wat Microsoft games het ook ondersteunen, trouwens volgens mij is dat Upnp niet erg veilig. Tenminste dat heb ik een keer gelezen.

Powered by KPN

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
De eerste versie van Windows XP bevatte een veiligheids'bug' in de uPNP implementatie. Dat 'gat' is allang gedicht, maar het dynamisch aanpassen van je firewall is natuurlijk wel iets waar je dan verder geen greep op hebt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

pinockio schreef op 22 januari 2003 @ 19:51:
De eerste versie van Windows XP bevatte een veiligheids'bug' in de uPNP implementatie. Dat 'gat' is allang gedicht, maar het dynamisch aanpassen van je firewall is natuurlijk wel iets waar je dan verder geen greep op hebt.
De gaten met betrekking tot UPnP zijn volgens de FBI nog niet allemaal gedicht ?!

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Bor_de_Wollef schreef op 22 January 2003 @ 20:24:
[...]

De gaten met betrekking tot UPnP zijn volgens de FBI nog niet allemaal gedicht ?!
Je bedoelt uPNP als protocol?
FBI had het geloof ik over Windows uPNP. Zie bijv. ook http://grc.com/UnPnP/UnPnP.htm (for what it's worth).

Als je uPNP op je router hebt kun je later alsnog beslissen het op je clients al of niet aan te zetten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48
tis niet echt veilig omdat apps zelf een poort mapping kunnen laten maken

bv een trojan met upnp :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• hbongers
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
Als je maar op 1 pc MSN e.d. gaat gebruiken heb je UPNP niet nodig, het is dan immers mogelijk om de port mappings zelf te regelen.
Ga je met meerdere pc's MSN met audio of video gebruiken kun je volgens mij niet zonder UPNP, je blijft dan namelijk aan het aanpassen.

Ik gebruik het hier met een Linksys BEFSX41, en het werkt perfect met MSN 5. (Ben wel beta-tester van firmware)

[ Voor 19% gewijzigd door hbongers op 24-01-2003 10:39 ]

Verwijderd

UPnP is niet noodzakelijk, voor msn kan je gewoon op je router een poortrange openzetten en andere dingen zoals webcam kan je ook gemakkelijk zelf instellen in je router.

maar UPnP kan makkelijk zijn als je er zelf niet in durft om alles in te stellen, maar zoals vast wel al te lezen is is het beveiligings niveau van UPnP zeer laag aangezien elke poort zomaar open kan worden gezet

Verwijderd

Ik heb geprobeert om zelf m'n poorten te mappen zetten voor bijvoorbeeld msn, maar ik kan nog steeds geen bestanden versturen, terwijl toch de juiste poorten zijn gemapt. En met C&C ra2 heb ik nog steeds een superslechte ping, ondanks dat de juiste poorten zijn gemapt.
Dus als ik het goed begrijp zou upnp een oplossing kunnen zijn voor mij? M'n multi-pc modem ondersteunt het wel.

Verwijderd

En dus door upnp aan te zetten hoef ik zelf geen poorten meer te mappen?
Pagina: 1