Toon posts:

Halfdode laptop: Wie heeft tip?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k heb van mijn aanst. schoonvader een laptop meegekregen met de vraag of ik eens kon kijken waarom die het niet doet. Nou dat vind ik wel leuk, want met hardware en elektronika kom ik een heel eind. Maar deze doet mij toch echt mijn schedel krabben...

Het gaat om een Gericom Laptop uit 1998 met een Celeron 433 Mhz CPU. Hij heeft de volgende symptomen:

-Stroom(adapter input) doet het wel: lampje van batterij lader brandt op de Laptop
-Powerknop doet het wel , want alle devices gaan "draaien" als de kop wordt ingedrukt. Verder branden eenmaal alle lampjes en daarna die van de hd bij het initialiseren daarvan.(ook de leds van een extern toetsenbord lichten eenmaal op)
-Na het opspinnen van de devices houdt het op! De HD loopt fijn door. Ook het powerlampje blijft aan. Er is echter GEEN beeld (ook geen spoor van backlight) en verder geen aktie, als bijv. ratelend hd-tje.
-Bij nader onderzoek is gebleken dat de CPU-fan NIET draait. De CPU wordt daarentegen wel (redelijk) warm.
-De CPU-fan is niet defect, want ik heb hem met een externe stroombron getest.

Ik heb de laptop nog nooit werkend gezien en weet niet of hij ook bioscodes zou moeten geven via de luidsprekers. Er komt i.i.g. geen geluid uit.
Ik denk zelf dat een bepaald deel van de stroomverzorging defect is, zoals een spanningsregelaar bijv. De fan zou 5 v moeten krijgen net als de HD echter en de HD draait, dus 5v is wel ergens.

Verder kan ik de CPU niet testen omdat ik geen socket 370 of slocket aparatuur in huis heb :(

Zit er bij dergelijke laptops ook een dekselschakelaar in die evt kapot kan zijn en het systeem altijd in een stdby stand laat verkeren? (waarbij de CU fan wellicht uitgaat?)

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Weet iemand een hobbyist die hier in geval van nood eens naar kan kijken in de buurt van amersfoort?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

kimjansen

Nu ff niks...

Kun je helemaal niets zien op het beeldscherm? Veelal kun je onder een bepaalde hoek of met bepaalde verlichting zien dat er het een en ander op het beeld verschijnt. Als je dan wat ziet is alleen de CCFL kapot. De fan van de CPU draait als het goed is niet altijd, die is temperatuurgeschakeld.

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

Topicstarter
Nee het beelscherm is echt helemaal Zwart, hoe ik er ook naar kijk. Er gaat verder ook niks draaien zoals hddboot of floppyboot etc. Het is gewoon afgelopen na het opspinnen. Dat van die FAN is interessant, Weet je het zeker?

En zou een evt "Lid switch" defect kunnen zijn of zitten die er niet altijd in / OS gestuurd?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 16:44 ]

Verwijderd

Even openmaken en kijken of de connectoren van het scherm goed vast zitten. of even alles loshalen en opnieuw in elkaar zetten helpt ook vaak. Maar ik denk dat het scherm defect is.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

De fan is vrijwel ALTIJD temperatuurgestuurd, op mijn Toshiba 400MHz iig wel. Heb je al eens geprobeerd zonder de accu op te starten? En wat je zelf zegt het kan ook het dekseltje-open-dekseltje-dicht knopje zijn. Ik zou de laptop even openschroeven en op zoek gaan naar dit knoppie, voor mij misschien makkelijk gezegd en gedaan, heb al een hele partij van die gekke laptops uit elkaar gehad (en ja, ook weer in elkaar ;) ). Als je hem toch openmaakt kun je gelijk ff checken of alle flexibele-print-bandjes (ben ff de naam vergeten) vast zitten en niet beschadigd zijn.

Verwijderd

reageert het caps-lock lampje als je die toets indrukt? dit zou betekenen dat de laptop waarschijnlijk wel reageerd, maar geen beeld geeft.

heb je al een extern beeldscherm geprobeerd?

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 10:39

dodo79

witte dikke tonnie

is die accu gewoon nie brak, zodat tie teveel stroom uit je voeding trekt zodat de rest weer minder overhoudt. :)

haal de accu der es uit, en start dan es op zonder accu

omdat het kan!

Verwijderd

Het zou ook kunnen dat ie niet opstart omdat de fan niet draait.

Verwijderd

Topicstarter
Aanvullende Info:

Ik heb:
-externe beeldscherm eraan gehangen gehad
-extern toetsenbord... lapjes brander 1 keer bij aannzetten, daarna geen capslock etc.
-batterij eruit gehad (battery is sowiezo E.O.L.)
-Hele laptop KOMPLEET uit elkaar gehad en alles weer stap voor stap in elkaar gezet. (Hele puzzle trouwens.. :) )
-CPU eruit gehad (je weet maar nooit.. brak kontakt..
-Ram eruit (piepte die maar, dan wist ik of dit defect was of niet...)
Ik heb verder een aantal brakke solderingen verbeterd..

Ik heb ook al een rescuw floppy gemaakt om een bios te reanimeren. Hij ging helaas niet booten vanaf de flopper

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 16:45:
Het zou ook kunnen dat ie niet opstart omdat de fan niet draait.
Ik heb de fan gecheckt met een 5v batterij en hij doet het dan gewoon.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien is het geheugen kapot? Met een defect reepje geheugen had ik precies dezelfde symptomen.

[ Voor 20% gewijzigd door _Squatt_ op 22-01-2003 16:53 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Dan blijven er nog maar weinig oplossingen over jammergenoeg... Ik vrees dat hij helemaal de geest gegeven heeft, je zou kunnen proberen zonder CD-ROM/HD/DiskDrive te kunnen kijken of ie dan wel de LED's op de toetsenplank laat branden. Een HD is nog wel te betalen, CD-ROM en DiskDrive worden een dure hobby... In een jolige bui zou je je multimeter kunnen pakken en het een en ander kunnen gaan nameten, maar of dat nuttig is :?

Verwijderd

Nou ik heb dat ook een x gehad met een heel wat ouder laptopje, na een jaartje in het stof onder mijn bed gelegen te hebben deed ie het weer helemaal :?

Dat ding doet het na anderhalf jaar nog steeds en mijn broertje gebruikt em om een beetje te typen enoude spelletjes te spelen.

Dus jaartje met rust laten rotten onder je bed (liefst met zoveel mogelijk stof!!!)

En voor de rest denk ik dat je al het nodige al gedaan hebt (is ook zo ongeveer wat ik toen gedaan had).

Suc6 in elk geval

Verwijderd

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 22 January 2003 @ 16:53:
Misschien is het geheugen kapot? Met een defect reepje geheugen had ik precies dezelfde symptomen.
Sja dat zou mooi zijn . Jammer dat ie niet gaat piepen...
zou dat wel moeten bij een laptop?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Helaas klinkt dit als een traditioneel geval van dood moederbord :'(

Probeer de CMOS te clearen, als dat niet lukt jezelf psychisch op het ergste voorbereiden en overwegen de werkende onderdelen te verkopen...

Oslik blyat! Oslik!

• _Squatt_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 16:56:
[...]
Sja dat zou mooi zijn . Jammer dat ie niet gaat piepen...
zou dat wel moeten bij een laptop?
Weet ik niet :).

Bij mijn laptop (toshiba tecra 8100) gebeurde precies hetzelfde (wel lampje, geen beeld etc.). Hij begon echter pas met piepen als ik hem weer uit probeerde te zetten.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Bij een tower-PC heb ik ook een keer dergelijkesymptomen gehad:
De boel startte wel op, te zien aan de LED's, maar geen beeld.

Wat bleek: de voeding werkte wel - dat wil zeggen gaf de spanningen wel af - maar kon die niet meer in het vereiste vermogen leveren: nieuwe voeding.
Dus mijn remedie: probeer die accu extern op te laden, en start de pc dan 's op de accu.
Of start zonder accu op het lichtnet (zie boven andere reactie: ik kan niet zien of je dat al hebt geprobeerd)
Kijk anders de voedings-contacten/draden 's na.

eagle

Verwijderd

Topicstarter
net 10 min laten hangen om te kijken of de CPU fan ook zou beginnen bij hoge temp.:

Helaas, gloeiend hete CPU maar geen FAN...

Verwijderd

Wat ik had: (Beelscherm was kapot)

Schijn er is in met een felle lamp en kijk GOED of je dan geen letters oid ziet bij mij was nl de CCFL kaopt ( allemaal ) maar met een lamp kon ik wat zien...

Waarschijnlijk geeft ie een error aan tijdens het opstarten en hoor je daarom ook verder niks draaien...

Probeer is Bios te ressetten ofzo...

Verwijderd

misschien is de cpu wel dood? overhit ofzo? (ik doe maar een gok)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Ik heb eens een laptop gehad om na te kijken (compaq) en die deed precies hetzelfde. Ik dacht nou misschien iets met de CPU. Was een cely 466 dacht ik. Ik heb ik nog een cely pc staan, dus ik inbouwen.... niets. Dus ik denk nou cpu kapot. Ik bouw oude cpu weer in die pc terug doet die het ook niet meer :( . Enige manier was om in het 2e cpu slot van dat mobo, een slot1 ipv een socket, een convertor kaart te doen dan doet die pc het nog. Maar z'n normale socket is dood... Ik verwacht dus ook dat die laptop cpu kapot was. Ik denk niet dat een mobile cpu een normaal mobo sloopt, toch :? Nou ja wat ik dus wilde zeggen; ik denkt cpu kapot. (en misschien dat laptop mobo ook wel, net zoals mijn desktop het begaf door kapotte cpu).

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ditzelfde probleem heb ik ook met mijn dell latitude p2 333 geen beeld en alle 3 de lampjes van numlock caps en scroll branden alle 3 de hele tijd, ik krijg ook geen beeld en volgens dell zat de proc los, maar de laptop krijg ik niet echt helemaal uit elkaar helaas :( alles spinned wel gewoon op.

Verwijderd

Topicstarter
'k zal eens kijken of ik ergens een s 370 cpu op de kop kan tikken voor een test.
Ik ben bang voor het bios, (piepte het ding maar !!) maar dat is lastiger op te lossen, want hotswappen zonder een tweede "gelijke" laptop is natuurlijk niet mogelijk.....
Sja en wat kan er verder mis zijn... heel wat eigenlijk...!

I.I.G bedankt voor het mee denken tot nu toe!
eneeeh lange leve Harry Potter! :) :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 02:29 ]

Pagina: 1