Voltmod door Bios te modden?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Hoi,

ik heb een XP1800+ die niet stabiel loopt op 2000+ (na tien minuten crasht ie).

Momenteel draait hij als een 1900+, maar wel met een FSB van 146 (ding is unlocked). Het maximum voltage van mijn moederbord is 1.85 volt, maar ik heb het gevoel dat ik met 0.05 tot 0.15 volt erbij een heel eind verder kan komen.

Nu vroeg ik me af, er was ooit een site www.viahardware.com, daar had ook ene Paul een site, en daar mikte hij verschillende gemodde BIOSsen online voor verschillende Abit moederborden (waaronder mijn KR7A-Raid)

Is het niet mogelijk om een voltmod te doen via de BIOS? Het is immers maar een instellinkje, dat moet toch niet zo moeilijk te wijzigen zijn. Althans, voor experts, ik ga het zelf niet doen natuurlijk. En als dit al bestaat, is er een site met dergelijke Biossen?

/edit

En zou dit niet ook gewoon mogelijk zijn voor de PCI divider? De Abit KR7A heeft 3 en 4, maar een 5 zou erg wenselijk zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Captain Pervert op 22-01-2003 15:51 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Er zit een chip op het mobo die het voltage regelt. Die chip gaat niet verder dan 1,85V. Dit kan je dus niet doen met een bios update helaas. Je moet het hardwarematig modden.

De v-mod voor jouw KR7A is vrij makkelijk. Hij staat hier.

Ik heb zelf ook een KR7A gehad en natuurlijk een vmod erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.fewture.cistron.nl/img/kr7avmod.JPG

Met een potmetertje kan je hem nog regelen ook. Zie de link die ik je gaf ;)

• Captain Pervert
Jouw manier vind ik een betere, al dat gedoe met potmeters vind ik maar ingewikkeld. Bovendien moet ik dan ook nog een multimeter kopen om te kijken hoeveel weerstand zo'n ding geeft, om de boel niet te laten smelten... :{

Wat is er op tegen om er gewoon een weerstand op te solderen die, say, het voltage 0.3v omhoog gooit (dus wil je 2.0v stel je 1.7 in)? Waarom een potmeter? Want dat hebben ze op www.overclockers.com ook gedaan

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

Shunt

Boe

Captain Pervert schreef op 22 januari 2003 @ 16:11:
Jouw manier vind ik een betere, al dat gedoe met potmeters vind ik maar ingewikkeld. Bovendien moet ik dan ook nog een multimeter kopen om te kijken hoeveel weerstand zo'n ding geeft, om de boel niet te laten smelten... :{

Wat is er op tegen om er gewoon een weerstand op te solderen die, say, het voltage 0.3v omhoog gooit (dus wil je 2.0v stel je 1.7 in)? Waarom een potmeter? Want dat hebben ze op www.overclockers.com ook gedaan
vraagje weet je 100 % zeker dat het door je voltage komt ?
want het kan ook goed zijn dat je temps dermate slecht zijn dat hij daarom er mee kapt ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Captain Pervert
Wat voor weerstand is dat? Volgens http://www.okaphone.nl/calc/ is dat 50 kilo Ohm? :?

/edit
Shunt schreef op 22 januari 2003 @ 16:12:
[...]

vraagje weet je 100 % zeker dat het door je voltage komt ?
want het kan ook goed zijn dat je temps dermate slecht zijn dat hij daarom er mee kapt ;)
Nee, ik vraag het meer voor geestelijke bagage en interesse, en "misschien doe ik dat nog eens". Ik heb waterkoelingsspulletjes naast me liggen, maar ik moet even naar huis (mijn ouders) met mijn PC om te boren en te dremelen.

Ik wil dan ook eerst even de resultaten daarvan afwachten :)

P.S. Proc is nu 56 graden met stock koeler, }:O en 11x146=1606

[ Voor 83% gewijzigd door Captain Pervert op 22-01-2003 16:15 ]

Verwijderd

ik had idd 50K gebruikt. Dat gaf mij 2,1V max.

De reden van een potmeter is dat je het voltage kan stellen en dus zelf kan bepalen wat je wil. Echt de moeite hoor! Wat bij mij 2,1V geeft kan bij jou bijvoorbeeld 2,0 geven. Of 2,15V bijvoorbeeld.

Dus ipv die weerstand neem je 2 pootjes van de potmeter en heb je dus een variabele weerstand en dus ook een variabele Vcore. ;)

Hier de mod op mijn Epox 8K9A:

Afbeeldingslocatie: http://www.fewture.cistron.nl/img/8k9a_vmod.jpg

Gewoon een potmeter dus. Erg handig!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 12:51
Fewture, heb jij geen extra weerstand in serie met die potmeter? Als je 'm nu naar het einde draait dan zal er kortsluiting optreden (weerstand = 0 ohm).

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

koffercomputer schreef op 22 januari 2003 @ 20:20:
Fewture, heb jij geen extra weerstand in serie met die potmeter? Als je 'm nu naar het einde draait dan zal er kortsluiting optreden (weerstand = 0 ohm).

Ja dat klopt, ik draai hem dus niet naar het einde :+ 8)7

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

hoezo zet je geen weerstan ik serie met die pod meter dan ik doe het bij al mij volt mod's (1 op oude mobo en nu 2 op video kaart)??

Ik vind het heel handig ben je er altijd zeker van dat je niet verkeerd doet ookal weet je waar je mee bezig bent ik hou liever m'n zooi heel voor mij kost t namenlijk nog al wat ( verdien maar 200 euro in de maand :'( )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 16:35:

Hier de mod op mijn Epox 8K9A:

[afbeelding]

Gewoon een potmeter dus. Erg handig!
Da's niet gewoon een potmeter. Da's een vermogenspotmeter. Is dat echt nodig? Is een gewoon instelpotmetertje niet voldoende en veeeel goedkoper?

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

ik koop altijd (vrij dure) 10 slagen potmeters. als je een gewone potmeter koopt zal je met 1 slag van 10kOhm naar 0Ohm gaan en dat is niet erg fijn.
die 10 slagen pod meters zij erg noukeurig af te stellen.

Verwijderd

The Doctor schreef op 23 January 2003 @ 13:24:
ik koop altijd (vrij dure) 10 slagen potmeters. als je een gewone potmeter koopt zal je met 1 slag van 10kOhm naar 0Ohm gaan en dat is niet erg fijn.
die 10 slagen pod meters zij erg noukeurig af te stellen.
Een gewone potmeter is volgens mij nauwkeuriger in te stellen als een 10 slagen potmeter. Je gaat niet in een keer van 10K naar 0 maar kunt alles ertussen instellen.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 13:26:
[...]

Een gewone potmeter is volgens mij nauwkeuriger in te stellen als een 10 slagen potmeter. Je gaat niet in een keer van 10K naar 0 maar kunt alles ertussen instellen.
ja dat weet ik ook maar met een gewone potmeter die je er maar 1 of 2 slagen over om van 10k naar 0 te gaan en met een 10 slagen doe je er 10 slagen over dus fijner in te stellen.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
weet er ook iemand een voltmod voor mijn abit vl6, ik wil op de 2 volt. maar ik kan maat t/m 1.9

specs -> zie sig

One World Concepts

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 13:26:
[...]

Een gewone potmeter heeft 1 omwenteling om 10k in te stellen, een 10 slagen-pot heeft er 10. Dus kan je 10 keer zo precies instellen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Demoniac schreef op 24 januari 2003 @ 14:23:
[...]
Een gewone potmeter heeft 1 omwenteling om 10k in te stellen, een 10 slagen-pot heeft er 10. Dus kan je 10 keer zo precies instellen :)
Ja dat bedoelde ik dus ook ;)

Verwijderd

Maar als je bang bent voor kortsluiting dan zet je er toch gewoon een weerstandje in serie met de pootmeter.
Pagina: 1