Internet werkt maar soms

Pagina: 1
Acties:

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37
(sorry voor de vage titel, maar ik kon niets beters bedenken)

Ik snap er helemaal niets meer van, maar iets zit er verkeerd.

Ik heb hier gewoon simpele internetdeling met chello. Maar na een paar uur stopt ie ermee, kan ik niet meer internetten, ook niet op de server. Ik kan alleen nog maar pingen binnen mijn eigen range.

als ik dan op de server in een dosvenster route -f doe en daarna mijn netwerkkaarten uitschakel en weer inschakel werkt het weer. Maar na een paar uur houdt ie er gewoon weer mee op.

De netwerkkaart voor internet heb ik gewoon op automatisch staan. De andere voor de deling staat ingesteld op 192.168.0.1 255.255.255.0 en 192.168.0.1

Bij DNS heb ik niets ingevuld. Het heeft altijd goed gewerkt en volgens mij heb ik niets veranderd afgelopen dagen.

Is er bij chello iets veranderd, dat internetdeling niet zomaar nog gaat?
hoe krijg ik dan ik weer normaal kan internetten?

edit:

Ik heb vandaag toevallig nieuwe server neergezet(had ik al lang staan, maar nog niet geinstalleerd, en daar doet ie precies hetzelfde op.

De manier om het tijdelijk op te lossen heb ik van de helpdesk van chello gekregen (ja... er zijn daar ook mensen die wel iets van computers afweten)
en het had volgens mij hem te maken met mijn netwerk in huis, maar daar kon hij geen support op geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Ralpy op 22-01-2003 13:35 ]

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 09:41

T1eA

Browser

Je kan proberen met een DNS of ie het dan gewoon blijft doen ik zou niet eg weten wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik post wel weer als ik thuis ben hier heb ik de instellingen niet.

ICT G33K

• Ralpy
RuDeZzZ schreef op 22 January 2003 @ 12:18:
Je kan proberen met een DNS of ie het dan gewoon blijft doen ik zou niet eg weten wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik post wel weer als ik thuis ben hier heb ik de instellingen niet.
ja, dat heb ik ook geprobeerd, maar maakt niets uit, precies hetzelfde probleem. (gewoon de dns van chello ingevuld)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40
Maakt je chello connectie gebruik van DHCP of heb je een vast ip?
Als je DHCP gebruikt, zorg er dan voor dat je wel voor de netwerkkaart die aan het internetmodem zit de kaart van chello gebruikt :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

spokje schreef op 22 January 2003 @ 12:52:
Maakt je chello connectie gebruik van DHCP of heb je een vast ip?
Als je DHCP gebruikt, zorg er dan voor dat je wel voor de netwerkkaart die aan het internetmodem zit de kaart van chello gebruikt :)
Ralpy schreef op 22 January 2003 @ 12:14:

De netwerkkaart voor internet heb ik gewoon op automatisch staan.

[ Voor 48% gewijzigd door DeMoN op 22-01-2003 12:55 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:56

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ralpy schreef op 22 januari 2003 @ 12:14:
(sorry voor de vage titel, maar ik kon niets beters bedenken)

Ik snap er helemaal niets meer van, maar iets zit er verkeerd.

Ik heb hier gewoon simpele internetdeling met chello. Maar na een paar uur stopt ie ermee, kan ik niet meer internetten, ook niet op de server. Ik kan alleen nog maar pingen binnen mijn eigen range.

als ik dan op de server in een dosvenster route -f doe en daarna mijn netwerkkaarten uitschakel en weer inschakel werkt het weer. Maar na een paar uur houdt ie er gewoon weer mee op.

De netwerkkaart voor internet heb ik gewoon op automatisch staan. De andere voor de deling staat ingesteld op 192.168.0.1 255.255.255.0 en 192.168.0.1

Bij DNS heb ik niets ingevuld. Het heeft altijd goed gewerkt en volgens mij heb ik niets veranderd afgelopen dagen.

Is er bij chello iets veranderd, dat internetdeling niet zomaar nog gaat?
hoe krijg ik dan ik weer normaal kan internetten?
Hoe deel jij het internet? Heb je een router, ICS-programma of gebruik je de functie binnen windows?

/dev/null

• Ralpy
I_Stealth_I schreef op 22 januari 2003 @ 12:58:
[...]

Hoe deel jij het internet? Heb je een router, ICS-programma of gebruik je de functie binnen windows?
gewoon standaard van windows 2000

• Bergen
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

is dat met NAT of zonder NAT?

• Ralpy
GerbenW schreef op 22 January 2003 @ 13:52:
is dat met NAT of zonder NAT?
zonder NAT (in hoeverre ik het weet dan. NAT is toch zoiets als sygate enzo?)

Verwijderd

Mét NAT:
je interne ip adressen zijn niet vanaf internet toegankelijk, en het externe adres (je chello ip) wordt gebruikt door je kabelmodem/router/server (strepen waar van toepassing)

waaraan kun je dit zien?
- standaard win2K deling
- interne ip range 192.168.x.x
- chello biedt 1 ip per aansluiting

Verwijderd

Overigens kon je probleem weleens zijn dat je server je netwekkaart in slepe mode gooit na een tijdje en hem er niet uit krijgt, disable de powersave opties in apparaatbeheer voor je netwerkaarten indien dat aanstaat.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
-Schakel ALLE energie beheer dingen uit.

-Update je drivers van je netwerkkaart

-Vervang je netwerkkaart

kijk wat er gebeurt als je er een dag lang een andere pc aanhangt heb je het probleem dan ook ??

• Ralpy
raymonvdm schreef op 22 januari 2003 @ 14:42:
-Schakel ALLE energie beheer dingen uit.

-Update je drivers van je netwerkkaart

-Vervang je netwerkkaart

kijk wat er gebeurt als je er een dag lang een andere pc aanhangt heb je het probleem dan ook ??
alle energiebeheer staat uit.

Ik kan de netwerkkaart van chello niet verwisselen, die is gekoppelt aan die NIC. De andere netwerkkaart is ook vervangen, omdat ik sinds vanochtend een andere server heb staan.

Volgens de medewerker van chello lag het aan de routing.. daar was iets mis mee.

omdat ik ook route -f moest draaien

• MrH344
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt dus DHCP. Nou wil het geval dat Chello de laatste maanden behoorlijk aan het rommelen is met zijn DHCP verhaal, ik heb (in Leeuwarden) de afgelopen drie maanden 4 keer een nieuw nummer gekregen, in verschillende subnetten :( .

Nou goed, als je je connectie kwijt bent, kijk dan eens met ifconfig eth0 of niet toevallig het regeltje waar je IP-nummer in hoort te staan verdwenen is. Dat is het tweede regeltje, en het moet beginnen met "inet addr" (RedHat voorbeeld). Zo ja, dan heb je hetzelfde probleem als ik had: je lease wordt blijkbaar niet vernieuwd. Ook omdat je het over "na een paar uur" had, kan dat goed kloppen: het staat op twee uren.

Snelle oplossing: ifdown eth0;ifup eth0

Langdurige oplossing: het huidige dhclient proces killen (daar staat -1 in de commandoregel) en het volgende starten (RedHat voorbeeld):
/sbin/dhclient -lf /var/lib/dhcp/dhclient-eth0.leases eth0
Je lease wordt nu niet 1 keer herbevestigd, maar voortdurend. :*)

O ja, afhankelijk van welk modem je hebt (ik heb terayon): het is mogelijk dat je MAC-adres in het modem is opgeslagen. Daarom af te raden om je netwerkkaart te vervangen, en AAN te raden om bij het ruilen van PC de oude netwerkkaart in je nieuwe pc te zetten. Vanwege de instellingen IN het modem kan het anders zijn dat je ofwel een belabberde ofwel GEEN verbinding hebt.

Je kunt via de helpdesk van Chello }) wel naar een site waar je je hardware adres (MAC-adres) kunt vernieuwen, maar dat is geent op Windows. Met Linux (dat niet ondersteund wordt door Chello) is dit een beetje lastig voor de gek te houden.

• Ralpy
Whaaaa.... nu word ik dus echt helemaal gek.. Heel de dag is hij niet meer fout gegaan en vanochtend deed ie het ook gewoon.

Er staat alleen een andere server(waar hij in het begin ook op fout ging)

Maar toch.. allemaal bedankt! _/-\o_

• Bergen
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

MrH schreef op 22 January 2003 @ 16:42:
Je hebt dus DHCP. Nou wil het geval dat Chello de laatste maanden behoorlijk aan het rommelen is met zijn DHCP verhaal, ik heb (in Leeuwarden) de afgelopen drie maanden 4 keer een nieuw nummer gekregen, in verschillende subnetten :( .
Dat geeft toch niet? Als je maar een werkend IP-adres krijgt, daar gaat het om. Je hebt niet voor niets een dynamisch adres.
Nou goed, als je je connectie kwijt bent, kijk dan eens met ifconfig eth0 of niet toevallig het regeltje waar je IP-nummer in hoort te staan verdwenen is. Dat is het tweede regeltje, en het moet beginnen met "inet addr" (RedHat voorbeeld). Zo ja, dan heb je hetzelfde probleem als ik had: je lease wordt blijkbaar niet vernieuwd. Ook omdat je het over "na een paar uur" had, kan dat goed kloppen: het staat op twee uren.
Klopt, de laatste tijd staan er leases op de gateway klaar (ja, de DHCP-server deelt die uit aan de gateway die ze vervolgens aan de klanten uitdeelt) met een lease-tijd van 2 minuten. Deze worden niet uitgegeven. Waarom deze leases erop staan weet ik ook niet, maar er komt dan vanzelf een goed adres op te staan. Dit kan 5 minuten duren, dit kan ook 3 uur duren, maar er komt dan vanzelf een goeie lease op te staan. We zijn geen systeembeheer dus vraag me niet waarom dit zo gaat.
Snelle oplossing: ifdown eth0;ifup eth0
Dat werkt niet onder alle Linux-distro's. Wat wèl onder alle distro's zou moeten werken is: "ifconfig eth0 down && ifconfig eth1 up". Ifdown en ifup zijn geloof ik gewoon scripts die stiekem hetzelfde doen. (wie bevestigt dat?)
Langdurige oplossing: het huidige dhclient proces killen (daar staat -1 in de commandoregel) en het volgende starten (RedHat voorbeeld):
/sbin/dhclient -lf /var/lib/dhcp/dhclient-eth0.leases eth0
Je lease wordt nu niet 1 keer herbevestigd, maar voortdurend. :*)

O ja, afhankelijk van welk modem je hebt (ik heb terayon): het is mogelijk dat je MAC-adres in het modem is opgeslagen.
Nee, op de gateway.
Daarom af te raden om je netwerkkaart te vervangen, en AAN te raden om bij het ruilen van PC de oude netwerkkaart in je nieuwe pc te zetten. Vanwege de instellingen IN het modem...
(IN de gateway dus)
kan het anders zijn dat je ofwel een belabberde ofwel GEEN verbinding hebt.
Het is nooit belabberd. Dan heb je meteen GEEN verbinding doordat de gateway het MAC-adres van je nic niet herkent.
Je kunt via de helpdesk van Chello }) wel naar een site waar je je hardware adres (MAC-adres) kunt vernieuwen,
Ja, http://provisioning.upc.nl
maar dat is geent op Windows.
Sorry, die zin snap ik niet (of ben ik vandaag een beetje scheel? 8)7
Met Linux (dat niet ondersteund wordt door Chello)
Nou, niemand krijgt daar training in, maar er lopen wel mensen rond die er wel een beetje verstand van hebben hoor! :)
is dit een beetje lastig voor de gek te houden.
Je kunt toch gewoon met X naar die website? Als je dat er niet op hebt staan moet je (if lange wachtrij then helaas) de helpdesk bellen. Gelukkig heb je bij een Terayon ook gewoon zelf de mogelijkheid om van MAC te wisselen wat jij blijkbaar niet weet! Als je voor het omwisselen op de oude computer het MAC-adres vrijgeeft (ifdown) en op de andere pc het adres weer aanvraagt (ifup) kun je zonder problemen (als je het goed doet) van netwerkkaart wisselen. Onder Windows is dat dus vrijgeven/vernieuwen of ipconfig /release en ipconfig /renew.
Pagina: 1