Toon posts:

Welk draadje waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus een heel oud pc-tje (pentium100, 16 mb geheugen, 1mb vidkaartje, oude crap...) Deze heeft altijd gewerkt maar laatst had ik ff wat onderdelen nodig voor ergens anders, om te testen... toen heb ik alle draadjes losgetrokken (de hd-led, power-led, resetswitch en dat soort draadjes) en nu zit ik dus opeens met het probleem dat ik niet meer weet welk draadje nou waar hoorde.

De meesten zijn geen probleem maar hij gaat helemaal niet meer aan, dus ik vraag me af of dat ding nou stuk is of dat ik consequent de draadjes verkeerd aansluit. Hier volgen 2 plaatjes, de een van de aansluitingen en de ander van de draadjes.

Aansluitingen: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmulder/Files/Aansluitingen.jpg

Draadjes: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fmulder/Files/Draadjes.jpg
Die aan de rechterkant is trouwens van de pcspeaker.

Volgens mij is de groen/witte (die pcies niet op het plaatje staat) dus die van de power-on. Die moest dacht ik op de 5v-G aansluiting (aan de rechterkant). Of zit ik er nou compleet naast.

Hij gaat dus helemaal niet aan, geen fans die gaan draaien of wat dan ook. Wat kan nog meer de oorzaak zijn?

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Volgens mij, zie ik het gewoon op je mobo staan ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Dat je PC niet meer opstart heeft nix met je"draadjes" te maken, zitten de voedingsstekkers(P1&P2) van je moederbord er wel op de goede manier op?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Die grote met vier gaten aan de onderkant met twee draden erin is van jouw pc-speaker. Deze plaats je tot waar de pinnen van de powerswitch begint.

Voor de overige aansluitingen geldt dat de letters links of boven moeten. :)
Wat dat losse groene en witte draadje doen weet ik niet.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

TLRnZ schreef op 22 January 2003 @ 11:40:
Volgens mij, zie ik het gewoon op je mobo staan ;)
Ik zie ook alles op je mobo staan :? !

Verwijderd

Topicstarter
TLRnZ: ehm, ja... dat dacht ik ook :) Maar ik vraag me dus af waar die witte/groene in moet... ik dacht 5v-G maar klopt dat?

Enne keur0000: daar twijfelde ik ook aan, ik heb toen ff in mijn pc alleen het 'powerdraadje' losgetrokken en toen ging deze ook helemaal niet meer aan dus het KAN wel de oorzaak zijn.

Ik zal het anders nog eens helemaal los halen en opnieuw aansluiten. Partytime ;)

Eeeeeeeeeh, ja... de meesten spreken voor zich. Ik zit alleen met een groen en wit draadje (waarvan je de aansluitingen niet ziet op de foto maar de draadjes kun je wel zien geloof ik) en daar twijfel ik over...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben officieel een idioot... de voedingsstekkers zaten idd verkeerd om. Kan me totaal niet herinneren dat ik die ooit los heb gehaald maar ok :P

Tnx voor de reacties enne... have mercy hehe.

Verwijderd

Lijkt mij dat die groene/witte de power switch is........

Ow, heb je ze verkeerd om gezet? De zwarte draden naar buiten?! of gewoon binnen en dan omgedraaid?
Kan eigenlijk niet, want er zit een uitsparing op (dacht ik) die je daarvoor beveiligt.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 11:56 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

groen/wit=powerled volgens mij die ontbreekt nog in dit rijtje, plaats die rechts bovenin (5V & G). Je sloopt er nix mee als hij verkeerd om zit, niet branden=omdraaien. Voedingsstekker: P1 aan de kant van je processor. S6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 11:54:
Lijkt mij dat die groene/witte de power switch is........

Ow, heb je ze verkeerd om gezet? De zwarte draden naar buiten?! of gewoon binnen en dan omgedraaid?
Kan eigenlijk niet, want er zit een uitsparing op (dacht ik) die je daarvoor beveiligt.
Je haalt AT en ATX door elkaar :z

Bij een oude AT mobo als dit is de powerswitch een 230V geval dat voor de voeding geschakeld zit en dus niet door de mobo gaat. Zo'n groen/witte is voor de powerLED. Let op bij een LED dat de richting waarin je het aansluit relevant is. Groen moet dus op de +5V, wit op neutraal.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik bedoelde ook de powerLED. My mistake... :D
Maar ik haal AT en ATX niet door elkaar. Zulke oude mobo's ondersteunen AT's. In dit geval vroeg ik of hij die twee voedingsconnectoren soms verkeerd om had zitten. Maar ik maak dat niet op uit zijn verhaal. Was maar een waarschuwing. }:O

En daarbij kan je ze niet verkeerd erinzetten, daar die uitsparing voor de beveiliging zorgt (zowel AT als ATX).
Of het moet zijn dat je het toch geprobeerd hebt ze erin te proppen. 8)7

Verwijderd

om hier nou een topic te voor gaan openen ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 17:08:
om hier nou een topic te voor gaan openen ?
IDD :( Je kan gewoon proberen en je komt eruit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Biostar MB8500TVX zie ik al :)
Heb vorige week nog zoeen gedaan, die opdruk klopt niet helemaal. De turbo led sluit je aan op die +5V/GND aansluiting, die HD led sluit je precies andersom aan dan je zou verwachten. Verder zet je de powerled op de eerste 3 pinnen van de keylock. De speaker sluit je gewoon aan op die 4 pinnen van speaker aansluiting, die dingen maakt het niet uit hoe je ze aansluit.

Wat betreft niet willen starten: check je voeding, heb ooit gehad met een brak target ding dat alles behalve de 5V aansluiting het niet deed. Fans en alles draaide, maar hdd's, cd-rom en mobo deden niets :(

Verwijderd

Wat een moeilijk gedoe zeg, zoek gewoon je moederbord boekje. Of google effe naar de *.pdf ervan op internet. :Z

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, ja mensen.... ik weet het, het was niet de moeilijkste vraag. Maar het moederbordje is uit '95 ofzo, geen idee welke het was. Via internet (invullen pci sloten en alles op zo'n pagina) kwam er ook niks uit dus geen pdf-je te vinden. En verder dacht ik alles al geprobeerd te hebben maar bleek het toch ergens anders te zijn.

Ach, het was ff een probleempje en het had met mn moederbord te maken en via een handige opmerking hier er toch uitgekomen dus niet nutteloos voor mij.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 19:57 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het probleem is opgelost. Dit topic gaat dicht om verdere flames te voorkomen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.