VXA Tapedrive waar te koop of iets anders

Pagina: 1
Acties:

• bydvh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 14:12
Voor mijn baas moet ik een backup oplossing verzinnen. Backup is op dit moment zo'n 10GB (en groeiend; voornamelijk powerpointpresentaties, JPG's en CAD-tekeningen) en wordt gedaan op een tweede harddisk maar veilig is dat natuurlijk niet bij een brand. Dus er moet iets komen dat makkelijk mee naar huis genomen kan worden. Dus dan kom je al snel uit bij een tapedrive.
Er is keuze zat uit verschillende tapedrives. De Onstream ADR zijn goedkoop maar schijnbaar niet betrouwbaar (hoewel de tweede generatie beter schijnt te zijn). Daarnaast lees ik veel goede berichten over de Exabyte VXA drives (of ander merk, liefst extern) maar waar kan ik die ergens kopen. In de pricewatch staan ze wel maar op de sites van die bedrijven kan ik ze niet meer terugvinden. Het budget ligt zo rond de 1000 euro.
Het is de bedoeling dat 1x in de week een volledige backup gemaakt wordt en de rest van de week alleen de verschillen maar dat hoeft dan niet op tape te gebeuren. Dus superzwaar zal de tape drive het niet krijgen. Is de Onstream voor zulke situatie wel voldoende?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Misschien op DVD branden? Eens per week een complete backup en de andere dagen alleen de wijzigingen en toevoegingen ofzo :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• bydvh
Daar heb ik ook aan gedacht maar een backup kun je pas maken als de bestanden niet in gebruik zijn dus 's avonds. En de hoeveelheid bestanden is te groot voor 1 DVD en ik heb natuurlijk geen zin om 's avonds eventjes terug te komen om de volgende DVD erin te doen.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Dan maak je de backup eerst op die andere HD waarna je dat overdag op CD brand. Een stuk goedkoper dan een tapedrive mits je de onstream niet meerekend. Het is alleen wel omslachtiger dan alleen ff een tape omruilen. Is er een beetje budget of moet je toch proberen niet te veel uit te geven voor een zo goed mogelijke oplossing?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• bydvh
Er is wat wat budget om er iets fatsoenlijks van te maken, maximaal zo'n 1000 euro. Een externe harddisk zou ook wel kunnen maar kun je zoiets een beetje veilig op een fiets meenemen of kan ik hem dan zo in de prullenbak gooien? Maar zo'n Onstream zijn die echt zo slecht?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor onder de 1000 euro is ook makkelijk een DLT oplossing te krijgen.. volgens mij is dat wel een van de betrouwbaarste backup-mechanismen en backups zijn toch niet echt iets waar ik graag op zou bezuinigen.
Zoiezo moet je ook eens nadenken over wat je met die backups doet. De backup-tape naast de server leggen heeft ook niet veel zin als het gebouw helemaal af brandt. Het beste zou gewoon zijn om een backup off-site (dus bij een medewerker thuis) te bewaren.

• bydvh
Het grote voordeel van een tape is inderdaad dat ie die makkelijk kunt meenemen naar huis en dat is dan ook de bedoeling.
Wat ik gezien heb kosten de DLT oplossingen toch wel dik meer dan 1000 euro helaas. Tenzij iemand een goedkoper adres weet voor mij.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Ik zou voor een backup 100% voor een tape oplossing gaan.
VXA of het oudere DDS4 bv.

Een DVD brander is leuk maar als je een backup moet maken moet je hem eerst clearen... niet handig imo. Verder weet ik niet of er wel backup software is die naar DVD kan schijven.

Tape is gewoon makkelijk, elke dag ff wisselen.
Maak dan ff een mooi scrippie zodat je de uitkomst in de mail krijgt en klaar.

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

Zowel Salland als SWW verkopen dit apparaat bij mijn weten, informeer daar eens zou ik zeggen.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zeker voor een tape oplossing gaan. Ga dan voor een DLT oplossing. Die zijn betrouwbaar en je kunt er voorlopig wel mee vooruit.

Money for nothin' and your chicks for free

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

delorean7

Let's take the Aston toni

DLT is als technologie en product inmiddels achterhaald in mijn steeds minder nederige wordende opinie. Nieuwere tapedrives zoals de VXA maken de kosten die gemoeid zijn met een zo hoog mogelijke veiligheid van data vele malen lager dan dat dit in het verleden moest kosten.

Laat ik dat nou eens concreet maken:

DLT:
Meest populaire technologie van weleer, schreeuwend duur en een zware robuuste technologie. Een voorbeeld van hoe duur tape technologie kan worden als je richting high-end gaat.

DLT 40-80 GB SCSI 2,877

Bijbehorende tapes:

DLT 40-80 GB 93 €
Cleaning 64 €

Prijs van Kit, 80 GB drive + data tape + cleaning tape komt neer op 3,034 € oftewel 37,93 €/GB

VXA:
Met VXA is er een product dat ook voor het MKB en de kleinere ondernemingen betaalbaar is en dankzij nieuwere technologie hoogst betrouwbaar (tapes in koffie, ijs en kokend water!)
SCSI IDE

VXA-1 66 GB KIT 897 868

VXA-2 160 GB KIT 1,367 -

Prijs van KIT, 66 GB drive + data tape + cleaning tape komt neer op 868 €
oftewel 13,15 €/GB

Prijs van KIT, 160 GB drive + data tape + cleaning tape komt neer op 1,367 € oftewel 8,54 €/GB

----
Mmm... lay-out is fooked. Mgoed prijzen zijn ieg inc BTW zouden zo in de pricewatch moeten staan.

[ Voor 5% gewijzigd door delorean7 op 06-02-2003 13:07 ]

Pagina: 1