Toon posts:

Vreemde artefacten bij stereo beelden na mpeg-encoden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bezig met een opdracht waar we gebruik maken van stereo beelden.
Hier maak je gebruik van zo'n brilletje met een rood en een blauw glas. Door dan de video in drie lagen te plaatsen een kleur laag een rode laag en een blauwe laag en die goed te laten overlappen krijg je een diepte effect.
We gaan deze straks afspelen op een edje edje, dus we moeten het naar mpeg 2 encoderen.
Nu is het probleem dat als we hem on gecomprimeerd op een tv, monitor bekijken of zelf het ruwe materiaal, bitmap sequence ziet het er allemaal rete strak uit.
Als we het comprimeren lijkt het wel alsof er rond de rode laag extra contrast wordt toegevoegd waardoor de diepte van het beeld wordt verstoort.
Heeft iemand enig idee hoe ik dat contrast weg kan krijgen.

voorbeeld

Je zou nu eigenlijk wel met zo'n brilletje moeten kijken ;) Hier zie je het contrast nog niet! Als je deze gaat encoderen komt er dus langs het rode een zwarte lijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is nou de truuk van Mpeg conversie, er gaat kwaliteit verloren en daarom zoekt de encoder naar gebieden die hij minder strak behandeld, zeg maar... zoiets.

Probeer eens een hoge bitrate... maar ik ben er bang voor, het is volgens mij een typisch mpeg gevolg.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
dat snap ik ja. Bitrate hebben we al hoger gezet maar dat haalt niks uit! Edje kan niet hoger dan 9 aan, en hoger dan 9 heeft voor een beamer ook echt geen zin.
Is er geen encoder waarin je het contrast kan aanpassen?
Het gaat namelijk niet om hoe groot ie wordt ed

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wellicht kan je er meer key frames in zetten. Die zullen een scherper plaatje maken van het origineel en met meer keyframes is er minder ruimte voor schimmige benaderingen van wat er tussen twee keyframes allemaal gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 22 January 2003 @ 15:23:
Wellicht kan je er meer key frames in zetten. Die zullen een scherper plaatje maken van het origineel en met meer keyframes is er minder ruimte voor schimmige benaderingen van wat er tussen twee keyframes allemaal gebeurt.
Volgens mij heeft dat helemaal geen nut bij een mpeg 2

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand hier nog een idee over? Misschien ligt het aan de encode settings heeft iemadn daar misschien erg veel verstand van?
Pagina: 1