Toon posts:

Chaintech 7NJS IDE/SATA/RAID configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na gister mijn nieuwe chaintech mobo te hebben geassembleerd in mijn systeem, en daarna met wat moeite Windows 2k erop geinstaleerd te hebben kwamen wat vraagjes bij mij op.

Ik heb gezocht met de search, en met google, maar niks dat ik kon vinden.

Kan ik die Raid controller niet uitschakelen. Normaal kon dat wel in de Bios, maar daar vind ik alleen de normale IDE controller terug.
En als ik hem zou kunnen uitschakelen zal mijn S-ATA ook wel uitgeschakeld zijn he?

Ik zit met het probleem dat ik op dit moment 6 normale IDE hardeschijven heb en 2 CD/DVD roms.
Ik heb nog een IDE controller liggen, maar die werkt alleen als ik 1 IDE kanaal uitschakel. Dit is dus helemaal niet de bedoeling. Het is BTW een HPT366 controller.. weet niet of iemand nog eentje weet die wel samen kan ...

Ik zal toch mijn HDD's kwijt moeten :(
En anders zit er niks anders op dan S-ATA HDD's te kopen :( Ze zijn heelhaas nog maar van een merk verkrijgbaar, met een max capaciteit van 120GB.
En dan kan ik er nog maar 2 van kwijt aangezien er maar een per kabel gaat.

Iemand met nog een oplossing??

ohja.. De Sleutelhanger had ik al in een ander topic gelezen, vind het maar fraai.. ;)
edit:

Mailtje van Parmie terug:

Hallo Anil,

Kun je mij je adres mailen, zodat ik je de sleutelhangers alsnog kan versturen.

Leuk!!!

Maar 1 Edit per bericht :s

Dan maar zo..

Als ik mijn DigiDoc wil opstarten krijg ik de melding:
Error: Can't load MemAcc.vxd or MemAcc.sys

Hoe verhelp ik dit?
Heb hem al opnieuw geinstaleerd :(

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 09:54 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meer iets voor OM :),

Meestal kan je je raid controler met een jumper uitzetten :),
hoeveel schijven kan je dan kwijt @ je IDE controler 4 toch ?
en dan heb je nog een 2de IDE kanaal daar kan je er ook nog 2 op kwijt,

dan zou je kunnen overwegen om nog een controler te kopen, om je CDrom etc. op kwijt te gooien :), zijn er geen biosupdates waar je kan instellen dat het kanaal open blijft :?

Verwijderd

Topicstarter
AMD_er schreef op 22 januari 2003 @ 09:44:
Meer iets voor OM :),

Meestal kan je je raid controler met een jumper uitzetten :),
hoeveel schijven kan je dan kwijt @ je IDE controler 4 toch ?
en dan heb je nog een 2de IDE kanaal daar kan je er ook nog 2 op kwijt,

dan zou je kunnen overwegen om nog een controler te kopen, om je CDrom etc. op kwijt te gooien :), zijn er geen biosupdates waar je kan instellen dat het kanaal open blijft :?
Ja maar als ik nog een controller koop, moet ik 1 IDE kanaal uitschakelen, anders start Win 2k niet op!, en loopt het hele systeem onstabiel :(

Als ik dadelijk nog ga uitbreiden ga ik uitteraard wel naar S-ATA mogelijk SCSI.. als hij dat wel nog slikt.. :o

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG > OM

Waarom wil je de SATA RAID controller eigenlijk uitschakelen? Dan kun je daar geen schijven meer op aansluiten.. Je kunt overigens ook gewoon single schijven op de RAID controller aansluiten :)

Je kunt 4 apparaten kwijt op de IDE kanalen van de southbridge; 2 schijven en 2 CD/DVD roms. Op IDE3 (de geconverteerde IDE kanaal uit de SATA RAID controller) kun je slechts één schijf kwijt (Master). Dan zit je met 3 resterende harddisks. Je kunt 2 schijven op de SATA kanalen kwijt middels een converter of je zou die HPT366 kunnen gebruiken als extra IDE controller :Y)

Maar hoe kom je eigenlijk erop dat de HPT366 alleen werkt als je 1 IDE kanaal uitschakelt :?

Edit:
Ja maar als ik nog een controller koop, moet ik 1 IDE kanaal uitschakelen, anders start Win 2k niet op!, en loopt het hele systeem onstabiel
Wat moet ik me daarbij voorstellen :? "onstabiel" kan zoveel betekenen.. Wees alsjeblieft uitgebreid in de probleembeschrijving :/ Post ook eens de volledige systeemspecs.

Overigens moet je onthouden dat de HPT366 nogal lastig kan doen wanneer hij een IRQ moet delen met iets anders en dat alleen de 1.21, de 1.25.x en in de mindere mate de 1.28b drivers het beste werken. Heb je wel éérst de drivers geïnstalleerd en daarna de HPT366 in de PCI geprikt?

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 22-01-2003 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 januari 2003 @ 09:54:
PMG > OM

Waarom wil je de SATA RAID controller eigenlijk uitschakelen? Dan kun je daar geen schijven meer op aansluiten.. Je kunt overigens ook gewoon single schijven op de RAID controller aansluiten :)
Met andere Raid controllers heb ik ook de ervaring dat dat wel ging ja...
Maar deze die wil het niet :( ,
Hij ziet de schijven dan wel, maar windows weer niet, terwijl de Raid controller dan wel geinstaleerd is.
Je kunt 4 apparaten kwijt op de IDE kanalen van de southbridge; 2 schijven en 2 CD/DVD roms. Op IDE3 (de geconverteerde IDE kanaal uit de SATA RAID controller) kun je slechts één schijf kwijt (Master). Dan zit je met 3 resterende harddisks. Je kunt 2 schijven op de SATA kanalen kwijt middels een converter of je zou die HPT366 kunnen gebruiken als extra IDE controller :Y)
Ja maar dan kan ik net zo goed ook 2 S-ATA schijven kopen waar ik zwaar aan ben aan het denken. :(
Maar hoe kom je eigenlijk erop dat de HPT366 alleen werkt als je 1 IDE kanaal uitschakelt :?
Door uit te proberen. HPT366 controller erin, 2e IDE kanaal uitgeschakeld.
Start Windows wel op, krijg dan wel ook stabiliteits verschijnselen.. soms een BLAUW scherm meteen als ik hem zet, waar hij niet doorheen gaat ( GEWOON HELEMAAL IN HET BEGIN , dus niet Windows... haha afgekeken bij MS ;)
Edit:
[...]
Wat moet ik me daarbij voorstellen :? "onstabiel" kan zoveel betekenen.. Wees alsjeblieft uitgebreid in de probleembeschrijving :/ Post ook eens de volledige systeemspecs.

Overigens moet je onthouden dat de HPT366 nogal lastig kan doen wanneer hij een IRQ moet delen met iets anders en dat alleen de 1.21, de 1.25.x en in de mindere mate de 1.28b drivers het beste werken. Heb je wel éérst de drivers geïnstalleerd en daarna de HPT366 in de PCI geprikt?
Ook de Blauwe schermen tijdens het booten, nog ver van windows..
Ik dat scherm zie ik allemaal rare tekentjes.

Andere drivers al geprobeerd..

Niemand die ook dat bord heeft met dat soort problemen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor BSOD's krijg je dan? Noteer eens de exacte foutcodes en het bijbehorende bestandsnaam, post deze hier zoek ze op @ http://support.microsoft.com :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 22 januari 2003 @ 10:13:
Wat voor BSOD's krijg je dan? Noteer eens de exacte foutcodes en het bijbehorende bestandsnaam, post deze hier zoek ze op @ http://support.microsoft.com :)
hehe :7

Volgens mij heeft Chaintech ze echt gejat bij Microsoft ;)

edit:

Ik heb Altijd al gezegd dat Microsoft een groot Virus is })
Nu hebben ze mijn Bios besmet >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net een Promise Ultra133 Tx2 controller gekocht en die werkt wel perfect samen >:)
Nu nog het digdoc probleem :S

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 16:59
Ik kreeg dezelfde melding bij het opstarten van de digidoc; wat het bij mij oploste was uninstall, install, en EERST reboot (dus VOORDAT je de digidoc de 1e keer opstart).

[ Voor 79% gewijzigd door Glival op 23-01-2003 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net een mail gekregen van Technische dienst met de volgende melding:
Hallo,

Het is heel normaal dat de CBOX2 FF aangeeft na het booten van het systeem, het is immers
alleen voor de biosverloop (post code) in het beginfase van het booten.

Aangehecht is het allerlaatste biosupdate voor dit moederboard , om als dat gewenst is het RAID controller
uit te schakelen.

Tip voor de biosinstelling:
Load optimized defaults
Save and exit bios

Dus hierna de RAID controller uitschakelen als U dat wenst.

ps. Check de memory of dat 100% oke is.

Best regards,

Dhemes Sewgobind
RMA/FAE Department

Chaintech Europe
Coenecoop 620
2741 PV WADDINXVEEN
THE NETHERLANDS

( Phone: +31-(0)182-623963
( Fax: +31-(0)182-623969
* E-mail: Dhemes@Chaintech.nl
: Web: http://www.chaintech.dk
Ze hebben me de Bios versie: 7njs0115 gestuurd, hierbij kan ik dus wel mijn Raid-controller uitschakelen!!

Nu alleen nog het DigiDoc probleem :)
p.s. Als nog iemand interesse heeft in die bios dan upload ik hem wel even..

• Glival
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 12:44:
Net een mail gekregen van Technische dienst met de volgende melding:

[...]

Ze hebben me de Bios versie: 7njs0115 gestuurd, hierbij kan ik dus wel mijn Raid-controller uitschakelen!!

Nu alleen nog het DigiDoc probleem :)
p.s. Als nog iemand interesse heeft in die bios dan upload ik hem wel even..
Wil je alsjeblieft die bios uploaden? :*

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

Maar hoeveel schijven en cd-roms kan je nou in totaal gebruiken als je de IDE raid wilt gebruiken?

1x IDE voor 2 schijven in Raid? + 1xIDE voor 2 normale schijven +1xIDE voor 2 cd-roms? = totaal 3xIDE ?

Of wat is dan de max aan normale schijven en cd-roms? Ik vraag dit omdat ik graag IDE raid
wil gebruiken. Ik heb nl. 4 schijven en 2 cd-roms (DVD+CD-R)

Is dit dus mogelijk op dit bordje?

Verwijderd

Topicstarter
AleXtc schreef op 24 januari 2003 @ 11:28:
Maar hoeveel schijven en cd-roms kan je nou in totaal gebruiken als je de IDE raid wilt gebruiken?

1x IDE voor 2 schijven in Raid? + 1xIDE voor 2 normale schijven +1xIDE voor 2 cd-roms? = totaal 3xIDE ?

Of wat is dan de max aan normale schijven en cd-roms? Ik vraag dit omdat ik graag IDE raid
wil gebruiken. Ik heb nl. 4 schijven en 2 cd-roms (DVD+CD-R)

Is dit dus mogelijk op dit bordje?
Ja dit is mogelijk!
Glival schreef op 24 January 2003 @ 11:07:
[...]

Wil je alsjeblieft die bios uploaden? :*
Doe ik dadelijk even voo rje ;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:16
Alstublieft. Beta biosen voor de 7NJS Voor de rest een duitse site, en dat is niet mijn sterkste kant. Maar anders genoeg info te vinden daar.

Verwijderd

Hey, Het heeft niets te maken met de topicstarter zijn probleem
maar ik heb ook een probleem met de chaintech zenith raid controller

wat ik doe is mijn cd drive of mijn oude hd op IDE2 (secondary)
mijn nieuwe HDs op IDE1 en Raid channel
ze staan beide op master
als ik dan in dat raid setup program ga (bij het opstarten) dan herkent hij enkel de HD op IDE3
als ik opstart vanaf die secondary HD dan ziet hij beide HD wel
IK gebruik nog wel windows 98 (enkel om te gamen ;) )
de drivers installeer ik op diezelfe secondary schijf

ik weet echt niet wat ik moet doen

ik heb het ook al geprobeerd door de wind98 op een van die nieuwe HD en die drivers daarop te installeren
maar ik weet niet wat voor voordeel dat heeft want bij het opstarten wordt dat toch niet ingelezen (correct me if im wrong)

• Glival
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar als je in je RAID-setup allebei de schijven wilt zien, moet je ze allebei op de RAID-controller aansluiten (IDE3 dus, een master en een slave).

Verwijderd

hmm, effe proberen (stond niet van in het boekje) maar dat is toch niet altijd zo mijn buur heeft die op twee verschillende sloten zitten.... (emnic) maar goed...
edit
en het lukt dus niet; ik denk dat ik iets in het bios zou moeten verzetten maar ik kan niet bedenken wat...
misschien eens een mailtje naar chaintech...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 17:05 ]

Pagina: 1