Interlink DVD naar V-versterker.

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb een nieuwe dvd speler gekocht, en deze gaat nu ook als cd speler dienen.

Nu vraag ik me af, kan ik nog steeds gewoon een analoge kabel gebruiken (standaard interlinkje) of is het verstandiger om een digitate erop aan te sluiten?

De aansluitingen op mijn voorversterker ziin:
Optical (platte zoals internet ongeveer)
Digital (ronde)
Analoge, 2 boven elkaar.

Die van de dvd speler:
Optical (volgens mij ook rond ipv die van de v.v)
coaxial (rond)
analoog.

Welke kunnen er nou allemaal op? en wat is het verstandigste?

Mijn systeem:

DVD: DV-SP 500 onkyo
v.v. : Arcam Delta 110 digital
e.v. : Bryston 3B
front: Quadral shogun.

Ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren, ik heb geen idee.

Eventueel aanraders zijn welkom, ik dacht zelf aan een budget van 50-100 euro.

Verwijderd

Optica voor het geluid, kost geen drol en werkt goed. Voor beeld heb je een andere kabel nodig, met een verloop naar scart.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Waarom niet zowel een optical als analoog aansluiten?
Je hebt de in- en uitgangen toch.
Ik heb mijn dvd speler zowel optisch als analoog op mijn receiver aangesloten, maar ik moet wel zeggen dat ik hem altijd beluister via mijn optical omdat ik meestal een dvd-a of dts cd opzet.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Je hebt 2 soorten digitale verbindingen (op dvd-spelers)

Coaxiaal: Ziet eruit als een cinch verbinding (gewoon analoog dus) maar is wel degelijk digitaal. De kabel die je ervoor gebruikt is afgeleid van de gewone tv/radio kabel. Deze kabels zijn over het algemeen goedkoper als optische, en zijn bijna overal wel verkrijgbaar. Let niet echt op de kwaliteit, verschil is voor de gemiddelde luisteraar niet te horen. ;)

Optisch: Ook digitaal, werkt met infrarood licht. Dat licht gaat door een glasvezelkabel. Dat soort kabels zijn goed verkrijgbaar en in veel soorten. Waar je op moet letten is dat je niet de goedkoopste koopt (die kabel van 1mm) die knakt te snel.
Als stekker zit er die "netwerk" kabel achtige aan, maar je komt wel eens kabels met een 3,5mm plug aan het uiteinde tegen.

Ik zou jou aanraden om voor de coaxiale kabel te gaan, vanwege de prijs en vanwege het feit dat optische kabels met 3,5mm pluggen slecht verkrijgbaar zijn (ze zijn er wel, bv Conrad)
Bij electronicaonline kun je veel optisch en coaxiale kabels voor een goede prijs bestellen.

Het is wel belangrijk dat je je dvd-speler digitaal aansluit, analoog komen alle DD en DTS signale namelijk niet door. Dat is van belang als je ooit nog eens een DD/DTS receiver gaat kopen. Als je dat niet doet kan je hem op zich wel analoog aansluiten, een goede analoge verbinding hoeft niet onder te doen voor een digitale.

Verwijderd

Let wel dat je bij een digitale aansluiting de d/a converters die in je voorversterker zitten gebruikt en bij een analoge de d/a converters in je dvd-speler, bij het afspelen van cd's. Ik heb niet erg veel kijk op de d/a converters die in jou dvd en vv zitten, maar jij waarschijnlijk wel. En ik zou dus als ik jou was kiezen voor degene met de beste d/a converters.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

beste blijft een losse dac erachter... zeker met die spullen van je FFF,
een goeie interlink bij henno (hifi.nl) kost je ongeveer tussen 130 en 150 voor 60cm per een paar kabels

ik heb een setje
Afbeeldingslocatie: http://www.jordyhoutman.nl/kabels.jpg

mocht je besluiten een analoge interlink te nemen :Y) (deze kabel biedt het meeste waar voor je geld )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 15:44

Flarrestein

Superworm Jim

Gewoon de digitale coax gebruiken. Een goede kabel hiervoor kost tussen de 10 en 30 euro. Ik heb er zelf 1 van 10 euro gekocht bij Louter radiobeurs in Dordrecht.

HIER !!! PAK AAN

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Digitaal heeft denk ik altijd de voorkeur...zeker als je dvd gebruikt gezien het al gemelde feit van de DTs.
Of je optisch of coxial neemt zul je niet horen.... kijk welke kabel je nodig hebt en vergelijk de prijzen....wil je echt lang hebben zo ik voor optisch gaan..... tot 10m is optisch geen enkel probleem.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik heb voor muziek een analoge interlink tussen m'n dvd speler en m'n versterker voor audiocd's zitten.
dat klinkt bij mij beter ;) maar dat hoef niet altijd zo te zijn hangt helemaal af van de onderdelen in de dvd speler en de versterker.
voor dts/dd gebruik ik een digitaal optisch kabeltje :p
bij dvd spelers als NAD en Marantz zal analoog altijd wel beter klinken.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/hifi2002/kabels.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Dnc1n op 22-01-2003 12:30 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Flarrestein schreef op 22 januari 2003 @ 12:09:
Gewoon de digitale coax gebruiken. Een goede kabel hiervoor kost tussen de 10 en 30 euro. Ik heb er zelf 1 van 10 euro gekocht bij Louter radiobeurs in Dordrecht.
daar koop ik ook al mijn spul grotendeels (qua onderdelen)

woon jij ook in dordt?? B)

coaxkabel is verder wel ok..,maar hangt veel af van de DA convertoren... das altijd even testen..

je kan je DA convertoren zo testen door een simpele interlink ertussen te gooien

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 09:31

ranzige pad

kwaaak kwaak

Ik zou hem zowel analoog als digitaal aansluiten. digitaal voor dvd en meerknaals cd's. Analoog voor als je echt stereo wil luistern. de reden die ik hier voor heb is dat het geluid waarschijnlijk een stuk dynamischer zal zijn. Maar goed er is maar een manier om hier achter te komen en dat is luisteren. Vanzelf sprekend niet met prut kabels.

Zelf heb ik mijn rotel rcd-990 analoog aan gesloten om mijn rsp-1066 met een cardas kabel. voor mijn dvd gebruik ik een pure sonic kabel. Heb hem ook getest om de cd, maar het klinkt lang niet zo lekker.

HT & NAS & Inventaris

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga dan toch gewoon voor analoog, het is namelijk (nog) een stereo setup.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dnc1n schreef op 22 January 2003 @ 12:29:
ik heb voor muziek een analoge interlink tussen m'n dvd speler en m'n versterker voor audiocd's zitten.
dat klinkt bij mij beter ;) maar dat hoef niet altijd zo te zijn hangt helemaal af van de onderdelen in de dvd speler en de versterker.
voor dts/dd gebruik ik een digitaal optisch kabeltje :p
bij dvd spelers als NAD en Marantz zal analoog altijd wel beter klinken.

[afbeelding]
Hmm, ik zal eens een foto maken van de achterkant van m'n dvd speler. Ik heb zowel 5.1 analoog (voor sacd/dvd-a op de 5.1 ingang van de versterker), gewoon stereo analoog (ook voor sacd en dvd-a, aangesloten op de stereo ingang) en digital coax (dd/dts/pcm) aangesloten :) Dus best wel een behoorlijk aantal kabeltjes.
De digital coax lijkt iets helderder te klinken. Bij de 5.1 analoog uitgang is het volume wat lager, maar klinkt verder prima bij bijvoorbeeld een dvd-a (queen: night at the opera). Gewoon analoog stereo klinkt ook best goed.
Voor alle kabels heb ik er redelijk goede kabels aanhangen. VLS silver voor de stereo, gewone vls cinch (3x afgeschermd ofzo) voor de 5.1 (anders wordt het allemaal te duur). Naam van de digital coax ben ik vergeten, maar voorheen had ik een oehlbach nf-13.
Pagina: 1