Toon posts:

SCSI BIOS HD herkenning

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het niet gauw op mannen, maar ik krijg er nu toch wel een hard hoofd in. Mijn probleem is het volgende : ik had een systeem met twee SCSI en 1 IDE-schijf. De SCSI's waren UW3 en UW2, met als gevolg dat de snelle schijf zich moest aanpassen aan de UW2. Het werkte verder prima, UW3 was mijn C-schijf. Nu heb ik twee andere UW3-schijven van 73 Gb op de kop getikt, de Seagate ST173404LW. Als ik een schijf in plaats van de UW2 schijf aansluit dan blijft m'n SCSI-bios hangen met na een tijdje de melding: Time-out failure during SCSI inquiry command. Als ik de stroom va mijn oude UW3 schijf af haal wordt-ie wel herkend. Formatteren onder Partition Magic was ook een probleem, na 28% stond de zaak stil. Van Seagate de diskwizard opgehaald en daarmee geformatteerd en ook de MBR herschreven. De controller (Adaptec 29160 PCI-kaart) staat op auto-detectie en alleen mijn oude UW3-schijf staat als "actief" te boek.
Wat mogelijk een probleem is is dat de schijf uit een RAID-configuratie komt met daarop allerlei OS/2 en Linux partities. De eerste keer met PM 7.0 heeft dat prog. ook drie fouten moeten herstellen. Uiteindelijk heb ik wel alle partities kunnen verwijderen. Ik werk nu overigens met XP.
De vraag is, waarom wel herkenning als enkele schijf en niet samen met bestaande schijf waar het OS op staat. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat ze beide ID 0 willen hebben, maar de kaart staat op auto-detectie.

Wie kan mij helpen?:'(

Verwijderd

uuuhhhm SCSI ID's? Voor het probleem: Nieuwe + oude niet werkend, zonder oude wel.
Dat wil dus zeggen, de SCSI id's stel je in op je HDD.
Kijk zo:
http://www.seagate.com/support/disc/scsi/st173404lw.html

Je kan ook in de bios formateren. Gaat meestal wel goed.

Verwijderd

Een hdd wil alleen het ID hebben waar jij hem op in steld (tegenwoordig), heb je ze goed gejumperd is dat al een probleem minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 08:54 ]

Verwijderd

Geef je schijven svp niet dezelfde ID... dat wil die kaart ook nooit :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 15:59:
Geef je schijven svp niet dezelfde ID... dat wil die kaart ook nooit :X
Dat lijkt me logisch, toch :?
Is het nou gelukt?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, okee, ik was al bang dat het iets heel simpels was en dat is het dus ook. Ik had de jumper die die tweede grote schijf ID2 gaf eraf gehaald omdat hij in de eerste instantie niet herkend werd. Dat kwam omdat ik een pinnetje had verbogen en dus geen contact maakte. Omdat ik las in het boekje dat die kaart zelf zijn ID's toewees dacht ik dus zonder te kunnen. Ik kon dat ook met mijn UW2-schijf, die kreeg "vanzelf" ID4. Dus dat ding wordt in mijn BIOS nu wel herkend ..... maar nog niet in mijn verkenner. Ga ik ook weer een oplossing voor zoeken. Iemand een suggestie voor de meest waarschijnlijke oorzaak?

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar, ook al (nou ja, ookal) gevonden. Schijfbeheer in XP had hem gevonden en geformatteerd. Dat kan kennelijk alleen als NTFS in deze maat (73 Gig.)
Anyway, bedankt voor de hulp mannen.
Pagina: 1