[koeling] koelen met veel koper?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 22:00

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb een vraag:

Ik ben met een computermod bezig, en wil deze zo plat mogelijk houden.
Kan ik de processor, een AMD K2-500, koelen doormiddel van een plak koper á 2cm dik en dan volgens plaatje hier onder:
Afbeeldingslocatie: http://www.zuidwijk.com/v266dm.jpg

Of eventueel een fannetje ergens in de koperen plaat monteer.

M'n voeding heb ik ook al behoorlijk plat gekregen doormiddel van dit idee.
(helaas geen plaatje, heb geen digicam)

Koop hier mijn P1 reader :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:05

momania

iPhone 30! Bam!

Denk niet dat je het twee cm massief moet maken, wat je wel kan doen is een hele platte heatsink maken van twee cm... dus mooie gleuven uitvrezen -> hoe meer oppervlak , hoe meer cooling

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Ik neem aan dat je het niet al te groot moet maken, gewichtsproblemen in het achterhoofd houdend.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Als ik gebruik ga maken van een heatsink, met fan, is deze te hoog.
Ik wil infeite eigenlijk de fan aan de zijkant van het moederboard plaatsen.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
daar had ik indedaad nog niet aangedacht, het gewicht.
Maar het is toch mogelijk om de warmte via koper o.i.d. te verplaatsen naar de zijkant?
waar ik meer ruimte heb.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 11:31

EnnaN

Toys in the attic

je moet niet denken dat je met een enorm plak koper zomaar de hitte kan verplaatsen naar opzij... de cpu moet het wel kwijt kunnen, en dat gebeurt dus meestal door oppervlakte te maken, en het zo aan lucht kwijt te raken...

denk aan een plaat koper en een aansteker...als je die aansteker er maar lang genoeg onder houdt, krijg je wel hitte aan de uiteinden, maar het zal je niet lukken om door een massief stuk te nemen, het gedeelte wat bij de aansteker zit KOEL te houden...en dat wil je..

sig

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

momania schreef op 22 januari 2003 @ 00:49:
Denk niet dat je het twee cm massief moet maken, wat je wel kan doen is een hele platte heatsink maken van twee cm... dus mooie gleuven uitvrezen -> hoe meer oppervlak , hoe meer cooling
Hoe meer oppervlak klopt niet helemaal. Je moet contactoppervlak zeggen, dus het oppervlak van je heatsink wat contact maakt met de lucht moet zo groot mogelijk zijn.
Waarom maak je niet een heatsink van 2cm hoog, met gewoonweg vinnen erop, zoals elke heatsink. Laat vanaf de zijkant er een 8cm fannetje of 6cm fannetje doorheen blazen en je bent klaar...

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

zet er gewoon een heatsink op van een oude pentium, met een kleine fan. Wordt nooit hoger als je pci/agp kaart die je nog nodig hebt, tenzij je een of andere riser gebruikt.

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 10:34

Mex

TrasherXL schreef op 22 januari 2003 @ 10:00:
Wordt nooit hoger als je pci/agp kaart die je nog nodig hebt, tenzij je een of andere riser gebruikt.
Of alles onboard hebt...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Warme lucht stijgt op, dus als je warme lucht van je cpu/onderkant koelblok opstijgt en vervolgens wordt opgenomen door de bovenkant van je koelblok, dan heeft imho weinig zin. Je kan beter een fatsoenlijke 19" rack cpu cooler kopen. Die zijn meestal wat platter maar presteren ook wat minder. Ik zou aan de bovenkant een outtake fan maken die ook nog de warme lucht van je cpu wegzuigt zeg maar. Dat is denk ik een betere oplossing. En dan dus met een "standaard" cooler :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

is het dan te doen met een hele constructie van heatpipes naar de zijkant ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, ik verwacht dat het wel kan werken, maar om het contact-oppervlak te verhogen zou je inderdaad wat gleuven erin moeten maken..

Maar misschien is het ook iets om even bij een elektroboer binnen te gaan en eens te kijken wat die aan standaard koelmateriaal hebben.. Dat is welliswaar van alluminium, maar bij een dergelijk groot koelprofiel maakt dat niet zoveel meer uit :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:05

momania

iPhone 30! Bam!

-=MOL=- schreef op 22 januari 2003 @ 09:59:
[...]

Hoe meer oppervlak klopt niet helemaal. Je moet contactoppervlak zeggen, dus het oppervlak van je heatsink wat contact maakt met de lucht moet zo groot mogelijk zijn.
Dat bedoelde ik ook, maar ik dacht dat de meeste dat hier toch wel snappen... :Y)
Wat misschien nog een ideetje is is om dan on het midden van zo'n 'platte' heatsink een soort en met van turbine fannetje te plaatsen. Beetje het idee wat je veel op videokaarten tegenkomt.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik weet niet precies hoe heet die amd's worden (die oude dan), maar als je hem misschien iets onderclockt en dan een oude 486 cooler met fan (voor de DX-66 modellen dacht ik) erop zet met wat koel-pasta-lijm dan koelt dat misschien wel genoeg... Een hele heatpipe constructie enzo lijkt me nogal ingewikkeld. En veel ruimte om je socket heen heb je ook niet, alles moet echt naar rechts als je naar het plaatje kijkt..

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik heb een stel AMD K6-2 500 en 550's hier liggen, die kunnen met een flink grote Socket-A koeler passief gekoeld worden (dus gewoon fan uit)

Ze worden dan wel heet, maar die oude dingen kunnen flink wat hebben hoor.

Maar je wilt em dus zo laag mogelijk hebben, ik heb er een passief gekoelt met een koelblok van ongeveer 2.5 cm hoog. Dus dat is op zich laag genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 13:03 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 13:00:
Ik heb een stel AMD K6-2 500 en 550's hier liggen, die kunnen met een flink grote Socket-A koeler passief gekoeld worden (dus gewoon fan uit)

Ze worden dan wel heet, maar die oude dingen kunnen flink wat hebben hoor.

Maar je wilt em dus zo laag mogelijk hebben, ik heb er een passief gekoelt met een koelblok van ongeveer 2.5 cm hoog. Dus dat is op zich laag genoeg.
Ik denk dat er een deksel zo strak mogelijk er op komt, en dan is er geen ruimte tussen het koelelement en het deksel, waardoor er geen convectie ontstaat.

Bij die koperen plaat kunnen de koelribben aan de 'onderkant' (dus de zelfde kant als de cpu op zit) gefreesd worden, omdat daar wel een paar cm overblijft, minimaal de socket+cpu+moederplank hoogte. Dan kan er wel convectie ontstaan.

Hoe wil je de computer eigenlijk plaatsen? horizontaal onder je monitor, of vertikaal naast je monitor (tussen de boeken) (drives onder (op het plaatje links dus)) het moederbord?

Dan heb je van boven naar beneden (of van rechts naar links) koeloppervlak, moederbord, cd+HD+voeding achter elkaar.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een k6-2 cpu is zeer warmtegevoelig, als ie te warm wordt loopt ie al vrij snel vast.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 22 januari 2003 @ 20:59:
Een k6-2 cpu is zeer warmtegevoelig, als ie te warm wordt loopt ie al vrij snel vast.
klopt als een bus,

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Sow, wat een reacties ;)
Overdag kan ik niet reageren, omdat ik dan werk (zonder Inet :()
Mex schreef op 22 January 2003 @ 10:04:
[...]

Of alles onboard hebt...
Klopt, alles is onboard.
bobo1on1 schreef op 22 januari 2003 @ 20:59:
Dat moet ik nou net niet hebben, het moet namelijk een server worden.
In eerste instantie alleen een web/file/mail server en firewall.

Dus de CPU zal niet veel hoeven te doen.

Ik zat ook aan iets van een mini-waterkoeling te denken, dan gebruik je twee slangetjes om de warmte af te voeren....

Aangezien er inderdaad weinig ruimte komt tussen koelblok op cpu en de "deksel".

Misschien is een fanduct wel een idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.zuidwijk.com/fanduct.gif

Een fanduct van koper, met aan de zijkant een fan....

Dat waterkoeling lijkt me ook wel :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
maar misschien een beetje overbodig voor wat ik wil :+

Verwijderd

Uuhmm... Router web/file/mail server en firewall... die heb ik hier een staan jah. Een passief gekoelde (met een miniscuul blokje erop, nog kleiner als me chipsetkoeler) P90 @ 120. Dat is voor een linux servertje meeeeeer als zat. Ik kom alleen bij het opstarten over de 50% CPU heen want normaal loopt ie altijd op 2% cpu ofzo als ie het heel erg druk heeft.
Hij wordt wel iets van 90 graden ofzo (blaren springen op je handen als je het koelblokje aanraakt) maar nog wel super stabiel, me uptime is nu al bijna 10 maanden.

Trouwens, de AMD K6-2 500 en 550 vind ik helemaal niet gevoelig voor warmte, die passief gekoelde wordt volgens de sensor op het moederbord een 60 graden en daar kan ik rustig uren lang div-x op kijken (bijna 100% cpu) Dus ik denk dat je wat geluk moet hebben.

Maar voor een servertje dus echt een beetje overkill.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
och, heb momenteel een P75 als router staan.
Dit is gewoon "overvoorraad" waar ik iets leuks mee wil doen, misschien een divx/mp3 box dan, kan ik een oude videorecorder voor modden ;)

Daar past al iets meer in....

Maar het leek me leuk om een soort van pizzaserver te maken :)
Afbeeldingslocatie: http://www.kyzo.com/pb-fileserver/box_first.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kyzo.com/pb-fileserver/x_label_box_side.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.kyzo.com/pb-fileserver/x_label_box_open2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.kyzo.com/pb-fileserver/x_pic00005.gif

Verwijderd

Die embedded devices zijn echt wel stoer, alleen vrij prijzig en lastig aan te komen. Maar DOC en 486 boardjes van 5x5 op een 9 volt batterij zijn toch wel errug sweet.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

momania schreef op 22 January 2003 @ 10:11:
[...]

Dat bedoelde ik ook, maar ik dacht dat de meeste dat hier toch wel snappen... :Y)
Wat misschien nog een ideetje is is om dan on het midden van zo'n 'platte' heatsink een soort en met van turbine fannetje te plaatsen. Beetje het idee wat je veel op videokaarten tegenkomt.
Dat is dus het problem met dit forum. Er zitten ook nog steeds n00bs hier, er melden elke dag nieuwe mensen aan enzovoort.

Als iedereen duidelijk zou zijn, dan zouden zelfs de allergrootste n00bs iets met de search kunnen vinden, terwijl ze het nu niet snappen, een topic openen en als eerste reply UTFS krijgen. Als iedereen gewoon duidelijk formuleerd wat er bedoelt word, dan scheelt dat een hoop ellende.
Verder moet je dit niet als flame gaan beschouwen, zo is het niet bedoeld namelijk.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 00:12
Twynn schreef op 22 januari 2003 @ 10:10:
Dat is welliswaar van alluminium, maar bij een dergelijk groot koelprofiel maakt dat niet zoveel meer uit :)
Ik denk dat het juist veel uit gaat maken bij een koelrib van >20cm. Belangrijk is dat de warmte goed over het koelblok verdeeld gaat worden, zeker met zo'n groot stuk metaal. Anders heeft zo'n oversized koelblok totaal geen nut, het koelt dan toch niet over de volledige grootte.
Aangezien koper betere geleidings eigenschappen heeft dan aluminium.... draw your conclusions yourself... :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kun je de behuizing niet voor koeling gebruiken? Als je de koelrib/plaat op één of ander manier goed contact laat maken met de (stalen) kast, helpt dat dan niet goed voor koeling?

This footer is intentionally left blank

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 00:12
ajhaverkamp schreef op 24 January 2003 @ 11:58:
Kun je de behuizing niet voor koeling gebruiken? Als je de koelrib/plaat op één of ander manier goed contact laat maken met de (stalen) kast, helpt dat dan niet goed voor koeling?
Het zal inderdaad wel bijdragen, een kast is immers niet voor niets van metaal. Maar staal heeft natuurlijk wel beroerde geleidingseigenschappen, dus ik denk dat je het niet red met alleen het metaal van je kast. Maar een groot stuk koper + kast kan best leuke resultaten opleveren.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Pagina: 1