Intel processor voorraadbeheer

Pagina: 1
Acties:

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik had ergens gelezen dat iemand bij Yorcom een P4 2.4B C1 processor had gekocht. Dus ik dacht dat als ik nu bij Yorcom een P4 2.4B bestel ik een C1 stepping zou krijgen. Nou, nee dus. Ik kreeg een B0 met code SL6EU FPO#7227B419 Packdate 12/05/02.
Echt logisch vind ik dit niet. Welke fabrikant levert er nou eerst later geproduceerde produkten en daarna eerder geproceerde produkten? Niet logisch.
Deze proc is dus geproduceerd in de eerste week van juli en pas ingepakt op 5 dec vorig jaar. Waarom heeft 5 maanden wachten met het verpakken van een produkt?
Ik snap er niets van. :?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Verwijderd

Wel eens gehoord van het FIFO-systeem?

• joh14vers6
Dan blijf je met je oude produkten zitten in je magazijn. Supermarkten bijvoorbeeld spiegelen meestal hun schappen zodat het oudste vooraan staat en het nieuwste achteraan. Dit staat hier onder ook al. Ik zie dat ik in war ben met LIFO. Maar er zijn eerder 2.4B c1's geleverd door Intel dan ik nu deze B0 ontvang. Zowel bij Yorcom als bij Intel. FIFO gaat dus niet op.

[ Voor 41% gewijzigd door joh14vers6 op 21-01-2003 22:49 . Reden: niet goed gelezen ]

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• Mad_Demon
  • Laatst online: 12-08 22:19
First In, First Out, hetzelfde wat ze bij supermarkten doen. De producten die het eerst binnen kwamen vooraan het vak zetten zodat ze die ook als eerste verkopen. :)

edit: joh14vers6 is op de hoogte :P (ex)medewerker?

[ Voor 16% gewijzigd door Mad_Demon op 21-01-2003 22:46 ]

Verwijderd

Nou, dat is puur boekhoudkundig :) Ik denk dat het hier gewoon gaat om puur toeval. Immers, eigenlijk bestaat er geen verschil tussen die verschillende steppings (afgezien dan van die hyperthreading-zooi, maar dat is een 'officiëel' verschil). Ik kan me voorstellen dat een supermarkt het FIFO-systeem hanteert, omdat die produkten aan bederf onderhevig zijn en dus een constant 'anciënniteitsniveau' van de voorraad gehandhaaft moet blijven. Anders komen de oudste produkten telkens achteraan en worden ze nooit verkocht. Overigens is het spiegelen van schappen een puur praktische aangelegenheid: het hanteren van het FIFO-systeem bij het bepalen van de waarde van de voorraad op de balans is iets wat verder geen praktische betekenis heeft. Het is gewoon een methode.

Als jij per se een bepaalde stepping of week zoekt voor overklokken, dan moet je gewoon puur geluk hebben, of een aardige computerboer die je er ééntje laat uitzoeken. Als jij zo'n proc koopt is het afwachten welke stepping je krijgt, en als je de 'verkeerde' krijgt heb je geen poot om op te staan, juridisch althans.

Ik heb ooit bij mijn Celeron 366 gewoon expliciet om een L935 gevraagd, en ook gekregen. Als je dat erbij vertelt en je hebt een beetje 'tweakersgerichte' zaak, dan doen ze niet moeilijk...

Verder kan ik je ook weinig zeggen over de boekhoud- en voorraadbeheertechnieken van groothandels en detailhandels, ik ben geen bedrijfseconoom (gelukkig ;))

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 22:50 ]

Verwijderd

Op hardwaregebied is het wel een redelijke misser om LIFO te gebruiken. Je zou haast kunnen zeggen dat hardware tegenwoordig net zo'n bederfelijke waar is, als levensmiddelen.

Bij FIFO blijf je dus juist NIET zitten met oude producten. Omdat de spullen die het eerst het magazijn in gingen, er ook weer als eerst uitgaan. Waarschijnlijk heb je gewoon erg veel pech gehad, en is dit een processor uit een partij, die gewoon vergeten is op de inpak-afdeling bij Intel.

Ik denk, dat je er wel vanuit kunt gaan, dat ze bij Yorcom dus wel via FIFO werken. Van Intel durf ik dat met minder zekerheid te zeggen. Maar voor beide partijen is een B0 waarschijnlijk gewoon gelijk aan een C1.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 22:55 ]

Verwijderd

joh14vers6 schreef op 21 January 2003 @ 22:44:
Dan blijf je met je oude produkten zitten in je magazijn. Supermarkten bijvoorbeeld spiegelen meestal hun schappen zodat het oudste vooraan staat en het nieuwste achteraan.
CPU's bederven (gelukkig) niet. :Y)

Maar ik zou helemaal knettergek worden als ik een magazijn beheerder was en ik moest ook allerlei steppings bijgaan houden van me voorraad. 8)7
Tis nu al een oerwoud van verschillen voor sommige dealers. :D

En trouwens als je een 2.4B processor hebt besteld dan heb je dat gekregen ongeacht de stepping.
Dat je een C1 stepping had wil ontvangen daar zal niet iedere leverancier direct op in springen en deze voor je willen omruilen.
Er is immers een goed werkend product geleverd en redenen dat je een andere stepping wil impliceerd dat je wil gaan overklokken en daar zijn leveranciers in sommige gevallen juist wel of juist niet blij mee. ;)

• joh14vers6
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 22:48:
Als jij per se een bepaalde stepping of week zoekt voor overklokken, dan moet je gewoon puur geluk hebben, of een aardige computerboer die je er ééntje laat uitzoeken. Als jij zo'n proc koopt is het afwachten welke stepping je krijgt, en als je de 'verkeerde' krijgt heb je geen poot om op te staan, juridisch althans.
Wettelijk mag ik binnen 8 dagen de koop anuleren c.q. ruilen zonder opgaaf van reden. Of ik dit doe is een 2e. Er zijn er P4 2.4 c1's die het slechter doen (qua OC)
dan een B0 versie.

Verwijderd

joh14vers6 schreef op 21 januari 2003 @ 23:00:
[...]

Wettelijk mag ik binnen 8 dagen de koop anuleren c.q. ruilen zonder opgaaf van reden. Of ik dit doe is een 2e. Er zijn er P4 2.4 c1's die het slechter doen (qua OC)
dan een B0 versie.
Via internet wel (je hebt wel verzendkosten etc. ) maar ik heb nog geen zaak gezien die makkelijk een cpu terug neemt zonder dat jij een goede reden of opgaaf geeft.
Als de sealing eraf is dan weigeren ze in 99% de Boxed cpu.

En dan nog komt de vraag waarom je niet meteen een goede cpu besteld en vervolgens wijst de leverancier het hele retourverhaal af en onmogelijk omdat jij niet goed hebt verteld op welke hardware je het wou gebruiken.
Dan zeggen ze vaak: "Dan koop je er maar een geschikt moederbord bij."

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk dat je niet in je recht staat om te eisen dat je hem mag retourneren omdat Yorcom namelijk precies geleverd heeft wat jij vroeg (een P4 2.4GHz)- je hebt niet expliciet gezegd dat het een C1 moest zijn. Dan kun je het hen niet verwijten dat ze er geen leveren :z

Dat wil niet zeggen dat Yorcom er niet op in zal gaan, maar ze hoeven het iig niet...

Oslik blyat! Oslik!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Oke, ik neem aan dat bij normaal gebruik van beide proc's de prestaties hetzelfde zijn!
Ook al is dit niet helemaal zo, de meeste mensen die een 2.4 bestellen hebben er de ballen verstand van en geloven dat het helemaal niets uitmaakt!
Als Intel dus weet dat de normale consument toch niet het verschil weet, waarom zouden ze dan een fifo systeem invoeren?
Waarschijnlijk zullen ze bij intel een groot magazijn hebben en proppen ze daar de hele voorraad in. Als dan de volgende stap van verpakken komt, pakken ze gewoon de eerste de beste proc's. De routing het kortst houden levert namelijk een besparing op, minder tijd nodig om de producten te pakken. Als bepaalde opslagmethoden gebruikt worden kan er heel erg veel tijd (geld) bespaart worden op deze manier.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een foutje in het systeem heeft gezeten!
Als je het zeker wilt weten zul je moeten weten welk voorraadbeheersysteem ze bij Intel gebruiken.
Gaaap en nu ga in slapen, zie alle letters dubbel!

mcb1

• joh14vers6
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 23:12:
[...]

Via internet wel (je hebt wel verzendkosten etc. ) maar ik heb nog geen zaak gezien die makkelijk een cpu terug neemt zonder dat jij een goede reden of opgaaf geeft.
Als de sealing eraf is dan weigeren ze in 99% de Boxed cpu.

En dan nog komt de vraag waarom je niet meteen een goede cpu besteld en vervolgens wijst de leverancier het hele retourverhaal af en onmogelijk omdat jij niet goed hebt verteld op welke hardware je het wou gebruiken.
Dan zeggen ze vaak: "Dan koop je er maar een geschikt moederbord bij."
Het maakt niet uit of je via internet winkelt of niet. Wanneer bijvoorbeeld een broek koopt en hij past niet of valt tegen dan mag je deze gewoon retourneren naar de winkel, mits hij niet beschadigd is. Bij postorder bedrijven zoals Neckermann of Wehkamp ed. heb je zelfs 14 dagen. Alleen de verzendkosten zijn voor eigen rekening. Maar zoals ik al zei in de wet staat gesteld dat geretourneerd mag worden binnen 8 dagen. De seal van mijn doos is overigens nog onbeschadigd.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Weet niet helemaal zeker zou het even moeten opzoeken.
Volgens mij is het recht van retour een service van de winkelier en staat hierover helemaal niets in het burgelijk wetboek.
Maar ja, als het doosje helemaal onbeschadigd is, het produkt is dus verkoopbaar en in de algemene voorwaarden van de winkel staat dat je recht van retour hebt, dan kun je het terugsturen! Je had immers een ander type proc verwacht, het produkt voldoet dus niet aan de verwachting. Genoeg reden om te ruilen in ieder geval!

mcb1

Verwijderd

joh14vers6 schreef op 22 January 2003 @ 07:26:
[...]

Het maakt niet uit of je via internet winkelt of niet. Wanneer bijvoorbeeld een broek koopt en hij past niet of valt tegen dan mag je deze gewoon retourneren naar de winkel, mits hij niet beschadigd is. Bij postorder bedrijven zoals Neckermann of Wehkamp ed. heb je zelfs 14 dagen. Alleen de verzendkosten zijn voor eigen rekening. Maar zoals ik al zei in de wet staat gesteld dat geretourneerd mag worden binnen 8 dagen. De seal van mijn doos is overigens nog onbeschadigd.
Opruimings artikelen vaak niet helemaal wanneer deze voor dumpprijzen versleten zijn aan jouw. ;)

• joh14vers6
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 11:54:
[...]

Opruimings artikelen vaak niet helemaal wanneer deze voor dumpprijzen versleten zijn aan jouw. ;)
Hier heb ik het linkje naar het wetboek dat hierover gaat. http://www.justitie.nl/pu...eets/kopen_op_afstand.asp

Ik heb Yorcom gesproken, ze hebben de vraag beantwoord.

Case closed.

[ Voor 10% gewijzigd door joh14vers6 op 22-01-2003 13:52 ]

Verwijderd

En wat was het nou!?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 22:50:
Op hardwaregebied is het wel een redelijke misser om LIFO te gebruiken. Je zou haast kunnen zeggen dat hardware tegenwoordig net zo'n bederfelijke waar is, als levensmiddelen.

Bij FIFO blijf je dus juist NIET zitten met oude producten. Omdat de spullen die het eerst het magazijn in gingen, er ook weer als eerst uitgaan. Waarschijnlijk heb je gewoon erg veel pech gehad, en is dit een processor uit een partij, die gewoon vergeten is op de inpak-afdeling bij Intel.

Ik denk, dat je er wel vanuit kunt gaan, dat ze bij Yorcom dus wel via FIFO werken. Van Intel durf ik dat met minder zekerheid te zeggen. Maar voor beide partijen is een B0 waarschijnlijk gewoon gelijk aan een C1.
Een compleet verkeerde uitleg van de begrippen FIFO en LIFO.

Op hardware gebied is het begrip LIFO of FIFO vooral boekhoudkunding van belang. "Hoeveel is mijn voorraad waard?"

Maar goed deze begrippen gaan om één product pentium 4 2,4 Mhz (geloof ik). Het maakt voor een dozenschuiver geen reet uit of de ene P4 nieuwer is dan de andere P4, dus kan het goed zijn dat ze een stelling hebben met dit product en gewoon van voren aanvullen en ook afnemen (LIFO)...

Het dus niet zo als je LIFO hanteerd dat deze persoon eerst zijn P4's verkoopt en daarna pas (als de later gekochte P4's op zijn) zijn PII's |:(

edit:
@ Mad Demon,

Ja inderdaad daar heb je gelijk in. En ik verwacht dat de meeste ondernemingen (fysiek) "last in first out" gebruiken, dat is gewoon het eenvoudigst. Dit staat er overigens los van wat ze boekhoudkundig gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door BovenHond op 22-01-2003 16:32 ]

• Mad_Demon
  • Laatst online: 12-08 22:19
Matsu_matsu schreef op 22 January 2003 @ 15:22:
Het dus niet zo als je LIFO hanteerd dat deze persoon eerst zijn P4's verkoopt en daarna pas (als de later gekochte P4's op zijn) zijn PII's |:(
Maar dan heb je te maken met 2 verschillende schappen, die elk ook met de LIFO of FIFO methode worden verkocht ;)

Verwijderd

Matsu_matsu heeft inderdaad gelijk zoals ik al uitlegde. FIFO of LIFO (of, zo je wilt, vaste verrekenprijs, hoewel dat niet echt een manier van voorraadberekening is, meer een handigheidje om snel inzicht te krijgen in het debiteurensaldo) zijn alleen methodes om de waarde van de goederen te berekenen. In de praktijk zal natuurlijk gewoon een systeem gebruikt worden zoals dat in het betreffende magazijn zo goed mogelijk uitkomt.

En joh14vers6, je hebt inderdaad gelijk :)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Heb je al eens bedacht dat Yorcomm bij meerdere leveranciers zou kunnen bestellen ? Het kan daarnaast ook nog dat de leveranciers van Yorcomm niet aan FIFO doen ! Oftewel, volgende keer naar een S-SPEC code vragen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FreeRider op 22-01-2003 21:21 ]

Concrete Loop Watercooling

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:40
Ach ja, het wisselt nogal eens wat er binnenkomt voor datum. Van AMD komen nu ook ineens allerlei thouroughbred cores binnen uit week 31? Waarschijnlijk waren die destijds niet goed genoeg om als 2400+ door het leven te gaan, maar worden ze nu als 1800+ gedumpt ofzo.....

Vraag er gewoon even naar als je zo'n ding aanschaft. Kleine moeite voor de winkelier om het te checken.....

• EnRaged
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-01-2022

EnRaged

rijdt met Joe Bar Team Spirit

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is niet waar, het maakt wel degelijk uit of je op internet koopt of in een gewone winkel. Als jij iets in een winkel koopt dat aan eisen voldoet (en dus niet stuk is) is het ruilen van dat produkt een service van de winkel, geen recht
Wat betreft koopt op afstand heb je gelijk, je hebt 14 dagen om zonder opgaaf van reden iets terug te sturen.
Die 8 dagen die je aanhaalt is trouwens de termijn om af te zien van een colportage overeenkomst (=koop aan de deur e.d.)

edit: o.k. beetje off-topic, maar wel van belang

[ Voor 3% gewijzigd door EnRaged op 22-01-2003 21:38 ]

Overtuigingen zijn gevangenissen.................................................. Specs: een Duron 650@800 in een gemod kastje, een P-100 in een Panasonic videorecorder gemod enne.... 90PK op 2 wieltjes voor d'n echte snelheid.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
loopt dit topic nog steeds :? *verbaasd is*

Als ik het goed begrijp heb jij een P4 2,4B besteld, en heeft yorcom deze geleverd.

Yorcom heeft dus niets verkeerd gedaan, en als jij graag een C1 wilt dan had je daarom kunnen vragen.

Als de shop deze cpu alsnog zou omruilen naar een C1 dan is dat gewoon een stukje service, en mag je heel erg blij zijn als dat ook daadwerkelijk zou gebeuren

maar das gewoon mijn 0,02€

nee, ik werk niet bij yorcom ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• joh14vers6
TLRnZ schreef op 22 januari 2003 @ 21:43:
loopt dit topic nog steeds :? *verbaasd is*

Als ik het goed begrijp heb jij een P4 2,4B besteld, en heeft yorcom deze geleverd.

Yorcom heeft dus niets verkeerd gedaan, en als jij graag een C1 wilt dan had je daarom kunnen vragen.

nee, ik werk niet bij yorcom ;)
Ik weet ook niet waarom het nog loopt.
Yorcom heeft niets fout gedaan, heb ik ook nooit beweerd.
De wet die aanhaal met de link geldt voor koop op afstand.

Case closed. 2x keer.

Verwijderd

Ja wel leuk dat case closed 2xkeer, maar zou ook fijn als je verteld WAT Yorcom dan gereageerd heeft! :S

• joh14vers6
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 13:47:
Ja wel leuk dat case closed 2xkeer, maar zou ook fijn als je verteld WAT Yorcom dan gereageerd heeft! :S
Het antwoord van Yorcom stond er al tussen.
FreeRider schreef op 22 January 2003 @ 21:19:
Heb je al eens bedacht dat Yorcomm bij meerdere leveranciers zou kunnen bestellen ? Het kan daarnaast ook nog dat de leveranciers van Yorcom niet aan FIFO doen ! Oftewel, volgende keer naar een S-SPEC code vragen. ;)
Yorcom had de partij van een andere leverancier. Ik mocht van Yorcom de P4 zonder meer omruilen voor een C1 en heb dit ook gedaan. Ik heb een Maleisiër van week 51 ontvangen (pakdatum 15-01-03). Echter voor enkele individuele gevallen zijn ze bereid op S-spec te leveren, maar worden dit er te veel dan houden ze ermee op. De voorraad P4 2.4b wordt elke week aangevuld, dus als iemand gisteren post dat c1's hebben, hoeft het volgende week niet meer het geval te zijn. Als ik zo de berichten lees komt m'n mobo voorlopig niet, dus ik kan hem helaas nog niet testen.

Pagina: 1