Toon posts:

hoe file editen in repair mode redhat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na een edit van fstab boot linux niet meer ( kom dus in repair mode )

ik kan fstab wel catten, maar niet VI, VIM of emacsen :(

wat nu ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

man mount

-o rw
Maar dat zag je natuurlijk al aankomen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
op man zegt ie :

bash : man : command not found < zelfde dus als bij vi vim en emacs .. maar dat zag je al aankomen :+

Verwijderd

mount -a

Verwijderd

Topicstarter
ter verduidelijking : ik zit dus in repair mode, en wil fstab opnieuw editen om de fout eruit te halen. De editers werken alleen niet meer ...

Verwijderd

Als je fstab helemaal om zeep is, zal je handmatig je partities moeten mounten... Om zo je commando's weer beschikbaar te krijgen. Als dit gelukt is, kan je eventueel een mount -ro doen en de fstab editen..

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
mount -a zegt inderdaad dat er iets fout is, maar de fout staat in fstab. dus als ik die kan editen is het opgelost.

Verwijderd

Zie mijn vorige antwoord.. En wat heeft scsi (behalve de uitspraak: skoesie) met de snelheid van Koeien te maken? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 22:33 ]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ehm nou... hoe je moet mounten enzo mag je toch echt wel zelf uitzoeken. Dat is al zooo vaak aan bod gekomen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:19
Dat kan dus ook zonder fstab. Zie 'man mount'.

Daarna kun je, als die fstab echt kapot is, een nieuwe maken met, als het moet, cat >/etc/fstab (is 'ie wel helemaal weg hoor!), maar nadat je met de hand gemount hebt moet vi etc. het ook gewoon weer doen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:19
Het editen van de file is dus niet het echte probleem, het echte probleem is het mounten van de filesystems zonder /etc/fstab. Als dat is gelukt kun je hem echt, gewoon, met vi weer editen.

Hoe je zonder /etc/fstab een partitie mount kun je dus lezen in 'man mount' (desnoods op een andere computer/staat wel op internet), het soort commando's in de richting van 'mount -o rw /dev/hda1 /' zouden in de buurt moeten komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.