[caraudio]Welke JBL sub?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffiezuiper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 17:44
Aankomende zaterdag wil ik een sub gaan halen voor in de auto (focus).
Nou twijvel ik tussen 2 subs.

De een Afbeeldingslocatie: http://international.jbl.com/car/images/allproductimages/GTB1200E.gif

€249
specs: RMS Power Handling: 225W
RMS Power Handling: 450W Peak
Sensitivity (2,83 V @ 1m): 94dB
Frequency Response: 25Hz - 700Hz
Impedance: 4 Ohms
Dimensions (H x W x D): 381mm x 566mm x 351mm
Weight: 28kg

Of deze

Afbeeldingslocatie: http://international.jbl.com/car/images/allproductimages/CT1000.gif
Niet handig een zijaanzicht, maar goed is dus een tube. 230€
specs:
RMS Power Handling: 200W
RMS Power Handling: 400W Peak
Sensitivity (2,83 V @ 1m): 91dB
Frequency Response: 35Hz - 1kHz
Dimensions (Diam. XL): 295 x 600mm

De sub komt gebrugd(150watt rms) aan een JBL GTO4000 versterker die er met 2 magnats 6x9 in de hoedenplank al in ligt.

Wat is nou behalve de vorm :) en wat kleine specs verschillen, het verschil tussen beide? Komt er uit een tube een ander geluid dan uit een box en welke raden jullie aan?

jbl site: http://international.jbl....?language=ENGLISH&ser=tbx

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Buizen hebben over het algemeen niet een al te beste naam qua geluidskwaliteit, al heb ik daar zelf weinig/geen ervaring mee. Waarom ik zelf wel altijd voor een kist zou gaan is het feit dat ik het er zowiezo strakker uit ziet en dat je hem ook nog eens fantsoenlijk vast kan zetten. Buizen zet je meestal met spanbanden vast, vrij amateuristisch allemaal IMHO... :)

• Koffiezuiper
Ja heb je gelijk in, leek me ook wat lastig.
Nou vergeet ik een belangrijke kandidaat in de strijd voor een box:
Afbeeldingslocatie: http://international.jbl.com/car/images/allproductimages/CB300E.gif
Specifications
RMS Power Handling: 200W
RMS Power Handling: 400W Peak
Sensitivity (2,83 V @ 1m): 94dB
Frequency Response: 39Hz - 160Hz
Dimensions (H x W x D): 610 x 381 x 465 mm

Iemand ervaring mee?

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
2 vrienden van mij hebben deze

[bassreflex]
Afbeeldingslocatie: http://international.jbl.com/car/images/allproductimages/GTB1200E.gif
in een volkswagen passat (op een JBL P80.4)

en

[bandpass]
Afbeeldingslocatie: http://international.jbl.com/car/images/allproductimages/CB300E.gif
in een toyota starlett (ook op een JBL GTO4000 :*) )

t is allebei hard. maar de Bandpass komt lager en harder (daar is t een bandpass voor).

Doe je voordeel ermee ;)

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je zou de bandpass even moeten luisteren, maar als JBL zijn werk goed gedaan heeft, zou de bandpass een beter rendement moeten halen en de basreflex ietsje strakker klinken. Ik zie in de stats dat het rendement van beide varianten even groot is, en zou daarom die bandpass ook laten voor wat het is. Theoretisch heb je namelijk het voordeel van de bandpass niet ten opzichte van de bassreflex (hoger rendement) en wel de eventuele nadelen (wat minder strak geluid). Maar goed, luisteren is het devies.

De pijp zou ik overslaan. Pijpen hebben over het algemeen de neiging sneller te boomen op een bepaalde frequentie, met name de bekende 60 Hz boomers en de bevestiging is altijd problematisch en niet economisch qua ruimtegebruik.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Ik zou ze gewoon allebei even in je auto luisteren (indien mogelijk) dan weet je gelijk welke er beter klinkt toch? :)

• Koffiezuiper
Pauwl schreef op 22 January 2003 @ 09:25:
Ik zou ze gewoon allebei even in je auto luisteren (indien mogelijk) dan weet je gelijk welke er beter klinkt toch? :)
Ja dat kan ik altijd vragen natuurlijk, alleen heb nog nooit gezien dat ze ff een sub aansluiten op het parkeer terein en dat je dan ff je nieuwe hardstyle cd voluit zet :)

Aha, in ieder geval een box, dat had ook al mijn voorkeur.
Bandpass heeft meer rendement? en reflex strakker in theorie, umm weer iets geleerd, ben nog wat nieuw in de audio wereld, ff wat theorie hierover opzoeken.

Ja in de winkel luister geeft altijd zo'n slecht beeld vind ik, maar net hoe het aangesloten is en de ruimte is groter dan een kofferbak. Bij mediamarkt in Leeuwarden is het altijd zo'n chaos in de audio hoek, net alsof het maar ff snel is aangesloten.

[ Voor 31% gewijzigd door Koffiezuiper op 22-01-2003 09:28 ]

Verwijderd

Puur afgaande op de specs zou ik voor de B-R box gaan,

Ik weet niet hoe accuraat de opgaven zijn, maar hij gaat dus lager ("25" hz), en hij heeft een hoger rendement, wat je versterker ontlast bij wat harder draaien (Gaat bij een lager wattage harder, om precies te zijn bij 1w 94db) :)

• Pauwl
Ik zou in ieder geval gaan voor de sub die het minste vermogen vraagt aangezien je maar 150w rms tot je beschikking hebt.
En de audio zaak waar ik wel eens kom (in purmerend) hadden ze gewoon 4 verschillende subs in m'n achterbak gegooid om te horen hoe dat klonk :Y)
Dus als je de kans hebt zou ik ze zeker ook even in je auto luisteren (zeker omdat iedere auto weer andere klank eigenschappen heeft)

Verwijderd

Pauwl schreef op 22 januari 2003 @ 10:44:
Ik zou in ieder geval gaan voor de sub die het minste vermogen vraagt aangezien je maar 150w rms tot je beschikking hebt.
En de audio zaak waar ik wel eens kom (in purmerend) hadden ze gewoon 4 verschillende subs in m'n achterbak gegooid om te horen hoe dat klonk :Y)
Dus als je de kans hebt zou ik ze zeker ook even in je auto luisteren (zeker omdat iedere auto weer andere klank eigenschappen heeft)
Uitgaande van het feit dat je de sub met een gevoeligheid van 94db kiest.

Dan zit je theoretish bij 128watt al aan de 115db SPL, zat hard dus. Oftewel maak je niet druk om die versterker. Die trekt het wel, ook bij een gevoeligheid van 91db / 1 watt /1m. ;)

Verwijderd

terring voor dat geld kun je ook een ground zerro 12" kopen bij hifipoint.nl (beugen) of de catshoek in nijmegen. Die is 269 en daar komt heeel wat meer herrie uit :)

Verwijderd

mijn neef heeft die tube gekocht, simpel weg omdat die bandpass niet in z'n koffer paste (twingo) hebben ze wel bijde in de auto getest (achterbank plat) en die bandpass is gewoon sneller, strakker en lager. die tube geeft een veel drammerige en overheersende bas, is net waar je van houd.

als je echt een die hard gabber-clubber bent neem dan die bandpass, als je dan hard speelt blijft die bas mooi strak en krijg je niet zo'n verlate bwwoeoeoeoem bwoeoem......

BTW als je wilt gaan luisteren en je woont in de buurt van utrecht, ga dan naar de Technoshop in nieuwegein, echt een topzaak, doen echt nergens moeilijk over, je mag alle sub proberen. echt perfect. als er een keer iets kapot gaat, doen ze ook niet moeilijk en krijg je zo een nieuwe mee, tenzij je de boel echt moedwillig loopt te slopen natuurlijk. een 10 voor deze zaak. ook de prijzen zijn goed.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 17:55 ]

• Pauwl
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 15:08:
terring voor dat geld kun je ook een ground zerro 12" kopen bij hifipoint.nl (beugen) of de catshoek in nijmegen. Die is 269 en daar komt heeel wat meer herrie uit :)
Je hebt gelijk. Ik had die prijzen eigenlijk helemaal niet gezien :P
Voor dat geld zou ik een losse woefer kopen en zelf een kassie maken!

EDIT: het is trouwens niet per definitie zo dat een bandpass of gesloten kist strakker is dan een bassreflexkist (die tube zou ik wel laten liggen). Het hangt maar net van de parameters van de sub af, sommige subs spelen alleen maar gepoort goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Pauwl op 22-01-2003 18:18 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:56
hmzz..ik heb deze sub http://international.jbl....lproductimages/CB300E.gif
vandaag nog voor ong 60 euro gezien? is dat goedkoop?

bij remco's car hifi of iets dergelijks? in A'dam..heb gezocht op zijn site maar stond er niet bij..heele cheape dingen..

ehhhh..HOI

• tjAb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
kRiZzZiZ schreef op 22 januari 2003 @ 18:25:
hmzz..ik heb deze sub http://international.jbl....lproductimages/CB300E.gif
vandaag nog voor ong 60 euro gezien? is dat goedkoop?

bij remco's car hifi of iets dergelijks? in A'dam..heb gezocht op zijn site maar stond er niet bij..heele cheape dingen..
er zijn verschillende uitvoeringen van he..
dus ook goedkopere...
maar ja 60euro is niet zo gek..
hij woont in lwd....dus a'dam is niet echt naast de deur ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door tjAb op 22-01-2003 18:52 ]

Don't put your mouth into motion, before your brain is in gear!

• Koffiezuiper
60€ lijkt me wat aan de lage kant de kleine versie van die is ongeveer 200€ meende ik.

De muziek keus is idd voornamelijk diehard hardcore, hardstyle :)
Ground Zero lees ik wel vaker de laatste tijd hier, maar om per definitie te zeggen dat ie beter klinkt? Heb je ze beide gehoord? Het hoeft niet perse JBL te zijn of zo, maar puur voor mijn gevoel voel ik me beter met 1 merk, dan een complete mix merken... Slaat nergens op maar is puur gevoel.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:56
ok dan geen 60 eurotjes..maar onder de 100 hoor...

http://www.remco-online.nl/ ....met meerdere verkoop adressen in NED..jammer staat die JBL sub er niet op...

ehhhh..HOI

Pagina: 1