• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Je kent het allemaal wel: het reflectiemateriaal op politieauto's, ambulance's en brandweerwagens. Ook zit er vaak reflectiemateriaal op de kleding van die ambtsdragers.

Aangezien ik binnenkort met een hulpdienst meega, 's avonds en 's nachts en ik toch wel foto's wil maken van de wagens en personeel vraag ik me af hoe je ze het makkelijkste kan fotograveren zonder al te veel reflectie.

Even een voorbeeld mocht het nog vaag zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.100megsfree.com/pop/rodekruiseo/img/29.jpg
crappie quality, kon niets anders vinden op Google
Dat wil ik dus niet hè ;)

Hoe kan ik dat dus het mooist fotograferen ?!?

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
zowieso zonder directe flitser. Dat zie je op deze foto. Dat blijft niet mooi. Ik weet niet of er een speciale techniek voor is.....

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

MauriX schreef op 21 January 2003 @ 21:37:
zowieso zonder directe flitser. Dat zie je op deze foto. Dat blijft niet mooi. Ik weet niet of er een speciale techniek voor is.....
Jawa... je kan best direct flitsen; alleen moet de flitser niet te dicht bij de lens staan. (gewoon lichtbron(nen) gebruiken die een aardig eindje van de lens verwijderd zijn; that's the trick)
Het licht weerkaatst nagenoeg in dezelfde richting terug. Licht van de flitser gaat terug naar de flitser (met kleine afwijking). Je eigen flitser verblindt de camera min-of-meer.
Als die flitser dus een eindje weg zit, heb je dat probleem niet.
Makkelijke oplossing? Met redelijk veel huis-tuin-en-keuken-(digi)cams helaas niet.

Of camera op statief en zonder flits en met lange sluitertijd schieten... Mja, dat lukt natuurlijk lang niet altijd.

Owja, naar aanleiding van bovenstaande post:

Indirect flitsen is inderdaad een mogelijkheid; maar veel situaties zijn niet geschikt voor die situatie tenzij je iemand zo gek krijgt dat hij/zij met een reflecterend geval ergens op 3 meter afstand naast je gaat staan en daar de flitser op richt ofzo.

Nog iets wat me tebinnen schiet maar waarvan ik absoluut niet zeker weet of het werkt (denk het niet; maar mogelijk dat het wel iets oplossing kan zijn maar zelfs dat betwijfel ik): een polaroidfilter gebruiken.... nogmaals: long shot ;(

[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 21-01-2003 21:43 ]

• Red
wfvn schreef op 21 januari 2003 @ 21:40:
[...]

Makkelijke oplossing? Met redelijk veel huis-tuin-en-keuken-(digi)cams helaas niet.

Of camera op statief en zonder flits en met lange sluitertijd schieten... Mja, dat lukt natuurlijk lang niet altijd.
Hmmmmm, dus dat kan ik wel vergeten met mijn Fuji Finepix A201. :? :?

Het gaat inderdaad om mensen die aan het werk zijn, dus lange sluitertijd gaat ook niet lukken :D

En als ik parapluutjes icm verstralers, zou het dan wel werken :? Dus bijlichten op het moment nodig ....

[ Voor 11% gewijzigd door Red op 21-01-2003 21:44 ]

• chem
  • Laatst online: 22-02 21:57

chem

Reist de wereld rond

lange sluitertijd valt mee. Als je de "maan[+]" gebruikt (sony instelling :P) dan is dat iets meer dan een dikke seconde vaak, wat snel genoeg is voor de meeste dingen (1 kleine beweging tov een felle flits in je foto is wel een afweging lijkt me?)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Net even geprobeerd met polaroidfilter... maar m'n ergste vermoeden is juist: werkt doodgewoon niet.

Nog een idee:

Compromis: sluitertijd een beetje verlengen (bijvoorbeeld op 1/30e ipv 1/60e ofzo en de flitser wat dimmen (elektronisch of voor mijn part met een plastic bekertje of een velletje wit papier)

[ Voor 53% gewijzigd door WFvN op 21-01-2003 21:48 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mischien de ISO wat ophogen... maar ' snachts fotograferen blijft moeilijk en al helemaal met een camera zoals de Fuji Finepix A201...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

mischien vragen of ze alle reflecterende materiaal afplakken voor je :P

Verwijderd

chem schreef op 21 januari 2003 @ 21:46:
lange sluitertijd valt mee. Als je de "maan[+]" gebruikt (sony instelling :P) dan is dat iets meer dan een dikke seconde vaak, wat snel genoeg is voor de meeste dingen (1 kleine beweging tov een felle flits in je foto is wel een afweging lijkt me?)
Dan heb je wel een statief nodig, anders houd je de foto nooit scherp.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

ND filter gebruiken...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ken wel B&W :P

Serieus... Wat is een ND-filter? (waar staat ND voor?)

• BovenHond
  • Laatst online: 22:52
De enige serieuze oplossing is volgens mij zonder flitser,

zorg er dan voor dat je een groot lensoppervlak hebt en indien nodig een statief gebruiken...

Verwijderd

wfvn schreef op 22 January 2003 @ 16:30:
[...]

Ik ken wel B&W :P

Serieus... Wat is een ND-filter? (waar staat ND voor?)
neutral density, maar die gast weet ook niet waar die over praat (sorry ;) ) want dat maakt gewoon de hele foto een paar stoppen donkerder, zodat je een langere sluitertijd kan/moet gebruiken voor dezelfde foto, of je moet een sterkere flitser gebruiken, en dát willen we niet :9

edit/ of zit ik hier nu te blaten en is een ND filter het filter dat de bovenkant (de waar de lucht hoort te zitten in landschapsfoto's) donkerder maakt....

Dat zoeken we even op B)

edit2/ nope geen geblaat :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 16:57 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 16:51:
[...]

neutral density, maar die gast weet ook niet waar die over praat (sorry ;) )
ND filter kan in situatie van overbelichting (want zo'n felle reflectie dus is) prima werken...

ik heb het geprobeerd, jij ook? ;)
misschien niet fotografisch de juiste manier, maar wel een goedkope en goede oplossing...

als je een beetje een camera met lichtgevoelige lens hebt, kun je zelfs met een ND filter nog foto's met voldoende helderheid maken vanuit de hand...

[ Voor 18% gewijzigd door Mooody op 23-01-2003 10:50 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Mooooody schreef op 23 January 2003 @ 10:48:
[...]

ND filter kan in situatie van overbelichting (want zo'n felle reflectie dus is) prima werken...

ik heb het geprobeerd, jij ook? ;)
misschien niet fotografisch de juiste manier, maar wel een goedkope en goede oplossing...

als je een beetje een camera met lichtgevoelige lens hebt, kun je zelfs met een ND filter nog foto's met voldoende helderheid maken vanuit de hand...
Aangezien ik binnenkort met een hulpdienst meega, 's avonds en 's nachts en ik toch wel foto's
Hoe helder je lens ook is, aan een ND filter heb je 's avonds en snachts niets...(in dit soort situaties dan)

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 17:50:
[...]

[...]

Hoe helder je lens ook is, aan een ND filter heb je 's avonds en snachts niets...(in dit soort situaties dan)
nee 's nachts niet nee
dat had ik niet meegekregen :)

• Red
Dus wat ik hieruit begrijp is dat het gewoon absoluut niet mogelijk is om ze te fotograferen

Verwijderd

DoRRoN schreef op 26 January 2003 @ 02:16:
Dus wat ik hieruit begrijp is dat het gewoon absoluut niet mogelijk is om ze te fotograferen
Jawel hoor, alleen worden ze niet mooi..
Pagina: 1