Blobber, je hebt gelijk.
Hoewel ik niet vindt dat ik aan het flamen was, toch mijn excuses aan LordDaemon.
Ik was niet echt bezig met een constructieve bijdrage.
Eerder in deze post vond iemand dat ik op de man speelde, dat klopt wel en was niet correct van me.
Toch deed ik dat eigenlijk ook weer niet.
De opvatting van wat wetenschap is, is vaak gebonden aan de persoonlijkheid achter die opvatting.
Als ik zo'n opvatting "bestrijdt" (was ik ook niet echt aan het doen), is het mijns inziens onvermijdelijk om "op de man te spelen".
Maar goed, ik zal beteren in de toekomst.
Dan een (hopelijk) wat betere bijdrage aan het onderwerp.
De gangbare opvatting over wat wetenschap is er naar mijn mening een die veel te "geleerd" (uit de boekjes) is, en gebaseerd op wat anderen ("de groten der aarde" vaak) erover dachten en denken.
Iedereen wordt deze manier aangeleerd (opgelegd wil ik haast zeggen) tijdens de studie en velen komen er vaak niet of nooit meer (behoorlijk) aan toe om er eens over te denken of dit wel de juiste opvatting is.
Op deze manier roest deze opvatting vast in het denkpatroon van de wetenschap.
Het is altijd het standaard verhaaltje dat je te horen krijgt van wetenschappers.
Ik vindt tevens dat er, veroorzaakt door diezelfde opvatting, te vaak te laks wordt omgesprongen met zaken die door velen maar al te graag als pseudo- of onwetenschappelijk bestempeld worden.
Men verwerpt zulke dingen graag, "gelooft" er niet in, het is niet meetbaar dus bestaat het niet, het is gepraat vanuit een gebrek aan kennis/expertise enzovoort.
Vaak ook, en dat is al eerder aan de orde geweest in reacties van anderen, is dat de beoefenaars van wetenschap de zaken zo vaak letterlijk opvatten en rechtlijnig denken.
LordDaemon maakt zich hier wat mij betreft toch ook schuldig aan (no insult, mind you).
Ook hierdoor gaat zoveel verloren.
Is dat wetenschap?
Dat men pogingen doet de charlatans er uit te filteren is natuurlijk toe te juichen.
Helaas is het echter vaak het geval dat een ieder die iets verkondigt dat een ander liever niet gelooft of waarover deze niet bereid is na te denken, het te "zweverig" klinkt of iets dergelijks, bij voorbaat afgedaan wordt als zo'n ondeugdelijk figuur.
Ook wetenschappers zijn hier naar mijn ervaring veel te vaak schuldig aan (ik ken een nobelprijswinnaar die er zich, maar dat is natuurlijk alweer mijn mening, schuldig aan maakt).
Natuurlijk is het zo dat veel van de soort dingen waarnaar ik verwijs, inderdaad vaak erg "zweverig" overkomen . Maar ze houden vaak wel veel mensen bezig.
Er verschijnt veel werk over, dat vaak serieus is geschreven en onderling consistent is.
Een complot dan? Met een wereldwijd netwerk?
Mogelijk, maar ik vindt dat deze zaken, zoals alles, serieuze aandacht verdient.
Asl we dan inderdaad vast kunnen stellen dat het "onzin" is, dan is het verhaal daarmee uit. Simpel.
Ik vindt het de taak van de wetenschap om de mensheid ten dienste te staan met de vergaring van kennis van de gang der dingen om ons heen, in het universum (wat dat ook moge zijn), en ten tweede om deze kennis praktisch toepasbaar te maken om de gang der dingen om ons heen op positieve wijze naar onze hand te zetten.
Science for the sake of knowledge is erg leuk, ik weet er alles van.
En natuurlijk is het ook goed dat dat kan. Het moet zelfs, veel kennis zou anders onondekt blijven.
Maar ik vindt tevens dat kennis uit deze categorie erg nuttig is en ook de mensheid ten dienste is.
Fundamentele kennis vormt de basis van "praktische" kennis en is dus eigenlijk ook praktische kennis.
Laten we "de" defenitie van wetenschap gewoon simpel houden.
Ik ben goed bekend met de verschillende opvattingen op het gebied van de wetenschapsfilosofie.
Maar ik heb het liever niet over gevestigde opvattingen of stromingen.
Er is geen eenduidige definitie op te stellen, er zijn er meerdere.
Op het moment zijn bepaalde methoden het meest gangbaar en dat is de manier waarop wetenschap bedreven wordt op het moment.
Wetenschap is het vergaren van kennis over het medium waarin wij bestaan en alles wat zich daarbinnen manifesteert.
Kennis is datgene wat het gekende begrijpbaar en beinvloedbaar maakt door dat wat wij zijn.
Wat wij zijn is nog onduidelijk, de "wetenschap" zoekt ernaar dat te begrijpen.
Dat is wat wetenschap is (naar mijn bescheiden (ondanks eerdere posts meen ik dat) mening).
Er zijn net zoveel methoden, definities en opvattingen over wetenschap als dat er filosofen zijn die er over nagedacht hebben.
Ik vindt dat een ieder er zelf goed over na moet denken, voordat de "autoriteiten" erover geraadpleegd worden (lees: voordat men een boek van een of meerdere van de grote denkers of wetenschappers pakt en leest), tenzij je daar de behoefte niet toe voelt natuurlijk.
Wat reeds door hen is bedacht, biedt een basis en geenzins een eindbestemming in het denken over wat wetenschap is.
De wetenschap is een reis door het onbekende, het gekende achterlatend, naar het nog onbekende gekende. Alles op weg daarnaar toe is slechts een stap in een bepaalde richting.
Niets daarbij vertelt iets over of die richting de juiste is of niet.
Ervaring alleen kan dat bepalen.
Een goed wetenschapper sluit hierbij geen enkele mogelijke stap in beginsel uit, hoe inplausibel deze ook lijkt.
Niets is wat het lijkt te zijn, dat is de aard van ons wezen kunnen we denk ik wel stellen.
Waar anders hebben we onze vooroordelen vandaan?
Ik hoop hiermee nu een constructievere bijdrage te hebben geleverd aan een erg interessant onderwerp.
Als dat niet zo is, en jullie liever hebben dat ik alsnog mijn mond houdt, zeg het maar.
Dan zal ik niet meer posten in deze topic.
Met respectvolle groeten aan degenen die ik mogelijk eerder beledigd heb.
Sorry, maar ik ben soms erg gefrustreerd als het dit soort zaken betreft. Zo'n forum is dan een makkelijke manier om mijn ongenoegen te ventileren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling op de manier waarop ik dat eerder deed.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 07-02-2003 00:34
. Reden: omissie ]